Avatar billede BRJ Mester
21. april 2023 - 15:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hashkoder på Mac

Jeg får fgl besked:

Der blev registreret hashkoder der ikke stemmer overens på disk1s5, på denne enhed. Mac OS skal geninstalleres på denne enhed.
Er der nogen der kan forklare nærmere - hvad det betyder og hvor omfattende det er.
Avatar billede BRJ Mester
21. april 2023 - 16:56 #1
Supplerende: Jeg har en Mac book Pro 2015 med Monterrey styresystem
Avatar billede puren Ekspert
21. april 2023 - 22:33 #2
det korte simple svar din mac har fundtet en fejl i sig selv og mener at den eneste måde at løse det problem på er ved at du geninstaller OSx, jeg er ikke mac nørd så ved ikke om der er en anden løsning end en reinstall på dit problem

det lange svar.. alle filer kan man lave et en checksum på (også kaldt et hash) og ved at sammenline de checksums kan man nu hurtugt se om filen er blevet ændret siden sidste gang man havde fat i den. meget praktisk hvis en ven sender din en fil over nettet og han så sender checksummen med så kan man hurtigt se om filen er blevet ændret i siden han sendte den(ja vi er lidt til den paranoid siden også adligevel ikke)

men er der så en fil på din mac som den er gal med når computeren begregner checksummen på den er den anderledes end den som computeren husker det skal være og derfor piver den
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
22. april 2023 - 06:26 #3
Vil tilråde en geninstallering - gå til din nærmeste Apple forhandler og få det fikset!
Avatar billede BRJ Mester
22. april 2023 - 08:54 #4
Tak for svarene - og for at få ngt viden om hvad der foregår
Avatar billede INK Ekspert
22. april 2023 - 09:09 #5
Hvis du har en sikkerhedskopi af dine filer og apps på eksempelvis en ekstern harddisk lavet med TimeMachine, kan du anvende denne metode.

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh27903/12.0/mac/12.0

Du kan også på en anden Mac downloade Monterey på et usb stik, og så geninstallere herfra. Du kan Google metoden. Apple har også anvisninger.