Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. maj 2023 - 12:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Gratis eller betalt Anti-Virus program på dansk ?

God eftermiddag, 5. Maj ....
*
Ja, jeg står ikke selv om mangler et Anti-Virus program ....
*
Jeg tænker på vores børnebørn - hvis de evt. engang spørger Morfar Jørn :
"Er der et Anti-Virus program på dansk (altså med dansk tekst) ?"
*
Jeg ved at Norton er på dansk.
*
Så har jeg haft gratis Avast nogle år - Husker ikke om det var på dansk ?
*
Når jeg googler er de fleste på engelsk - Men de kan jo godt have mulighed for flere sprog, man kan skifte til ?
*
Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede perwolf Forsker
05. maj 2023 - 15:11 #1
Jeg har brugt Microsoft Defender i årevis, og jeg har endnu ikke fået virus på min PC.
Det følger gratis med Windows, og starter automatisk op, når man ikke har andre antivirusprogrammer installeret. Opdateres automatisk af Microsoft.
Det skal siges, at jeg er forsigtig med at klikke på mistænkelige link, og er i det hele taget påpasselig på nettet. Måske er jeg bare heldig 😁😁
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2023 - 15:44 #2
#1 Nej du optræder blot som man bør gøre på nettet :-)

Jørn jeg er ikke sikker på unge i dag tænker så meget på om et program er på dansk. Engelsk er jo næsten lige så vigtigt i dag som vores modersmål er.
I rigtig mange uddannelser er engelsk en stor del af uddannelse.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. maj 2023 - 15:51 #3
Tak perwolf ...
Du har ret 220661 - Tak ....
Jo de tre ældste mestre engelsk, tysk og fransk ....
Og de har, heller ikke, spurgt mig endnu .
(Jeg kan også engelsk og tysk til husbehov. Minus fransk ....)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2023 - 15:54 #4
Når du nu spørger så bruger jeg Bitdefender Free. Den kan ikke dansk brugerflade men svensk hvis ønskes. Jeg har den dog på engelsk som jeg sagtens kan klare :-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. maj 2023 - 16:05 #5
Tak 220661 - Jo svensk går an ....

Sjovt nok er der flere svenskere i Stockholm, som har talt engelsk til os, danskere.
På en sommerferie ....
Avatar billede claes57 Ekspert
05. maj 2023 - 16:35 #6
Udover at Microsoft Defender er ok, så går jeg en lidt anden vej også
Adguard fjerner meget gums (reklamer osv) på pc. Malwarebytes (free) bør også køres ind i mellem.
Hvis pc er inficeret, så hent og kør (gratis, og lad være med at køre de 30 dages prøveperiode til en betalingsversion)
https://www.trendmicro.com/en_nz/forHome/products/housecall.html
den henter sig selv og starter ren på den defekte pc, og kan derfor fjerne mere end den viruskontrol der allerede er på den inficerede pc.
På iPad/iPhone har jeg installeret Firefox Focus (og så bare glem den) - og så i indstillinger ned til Safari, og under Udvidelser aktiverer jeg Firefox Focus. Så er den normale Safari også reklamefri - det er en lise for ens/mit temperament ikke at skulle se alle reklamer og popup dimser hele tiden.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. maj 2023 - 16:38 #7
Tak, claes57 ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
06. maj 2023 - 09:17 #8
Tak til jer ....
*
Nu skal vi til konfirmation - ældste barnebarn
Avatar billede BRJ Mester
06. maj 2023 - 10:07 #9
Hej Claes57 - kan dine løsninger mon bruges til Macbook Pro?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2023 - 12:27 #10
> #9
Linket til Trendmicro har en Mac version også - hvis du skulle få brug for en effektiv rensning (Apple plejer dog at have styr på deres maskiner)
Adguard https://adguard.com/da/welcome.html hvis du klikker på Produkter i toppen der, så har de en Mac-version så du skulle kunne blive reklamefri (test før evt køb). Jeg har købt 'livsvarig' og til op til 3 maskiner og på Mac, så er det 670 inkl moms - Adguard kan genere bankers sider (fx Nordea er vilde med popup hvor de henter fra deres andre domæner) men hvis du stoler på banken, så kan du slå Adguard fra for den - det kan også ske ved fx mitid installation og nogle ting på borger.dk - mangler et vindue, så klik lige Adguard fra.
Malwarebytes har en version til Mac, men der stoler jeg (som ved iOS) på at Apple selv kan håndtere det
Avatar billede BRJ Mester
06. maj 2023 - 16:08 #11
Tak Claes 57. Sagen er at jeg ikke har været omhyggelig nok med sikkerhed, og har fået Bing omdirigerings virus ind i systemet, Malwarebytes og  Clean my Mac kalder det middel alvorligt; jeg er ikke gået videre med deres betalings versioner. Var på vej til at oprette et spørgsmål herinde med erfaringer med f. eks Clean my Mac, Malewarebytes eller Combo Clean. Et er at de kommer op på nettet, noget andet er personlige erfaringer, derfor spørgsmålet.Til Macbook Pro 2015, OSMonterey 12.6.5
Avatar billede claes57 Ekspert
06. maj 2023 - 18:38 #12
Jeg ville der prøvet trendmicro - det er gratis. Husk at læse tekster, så du ikke klikke ja til et abonnement, og undlad også et prøveabonnement hvis det er muligt (ellers opsig det lige efter programmet er kørt).
Bing er så dårlig kode fra Microsoft - det skal ikke bruges.
Avatar billede BRJ Mester
06. maj 2023 - 18:53 #13
Tak Claes 57 - det vil jeg gøre.
Avatar billede BRJ Mester
06. maj 2023 - 19:42 #14
Jeg tænker at Bing er kommet ind via Chrom browser.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. maj 2023 - 10:23 #15
bing er via edge-browser - chrome bruger googles egen (der er ingen grund til at promovere modstanderen)