Avatar billede APheifferH Novice
07. maj 2023 - 11:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Færdigbyg eller selvbyg?

Hej.
Jeg skal til at købe en ny gaming computer og overvejet om jeg skulle gå med selvbyg eller en færdigbygget pc. Jeg hælder umiddelbart mest mod selvbyg eftersom at det er ret meget billigere. Men er det realistisk at bygge en computer selv med næsten ingen erfaring?. Jeg spiller ofte tunge spil som er svære at køre som Elden Ring eller Assasins Creed. Jeg har en 1440p 144hz skærm og vil gerne kunne gøre de fleste spil i 144 fps+ på høje settings. Mit prisbudget er 9-12,5 tusind kroner. Her er de dele jeg har kigget på indtil videre.

GPU    Radeon 6950xt Speedster 16gb
CPU    Intel Core-5 13600KF
Motherboard    Gigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0)
RAM    2x16GB 3600mhz Corsair LPX
Storage    Kingston SSD PCIe 3.0 NVME 1TB
CPU Cooler    Thermaltake Peerless Assassin
Case    Fractal Design North
Power Supply    Corsair RM850e

Har jeg brug for en bedre CPU eller måske en bedre cpu køler? Er motherboardet et godt valg? Alt hjælp er værdsat. På forhånd tak.
Avatar billede puren Ekspert
07. maj 2023 - 14:05 #1
ved et selv byg kommer til at betale mere end ved en færdig bygget
Avatar billede APheifferH Novice
07. maj 2023 - 14:13 #2
Hvor er det du finder færdig bygget computere så billigt? Jeg har kigget på sharkgaming og pcspecialistens hjemmesidder men de billigste færdig bygget computere jeg kan finde som har samme specs som dem jeg skrev foroven koster 15.000+. Jeg har fundet de samme dele på pricerunner til 11.500?
Avatar billede puren Ekspert
07. maj 2023 - 14:49 #3
Der var en tråd der på E for en uge 14 dags tid siden om det samme
07. maj 2023 - 15:58 #4
Det er et emne jeg har diskuteret et par gange med tidligere kolleger.

Du bør kunne bygge en selv billigere.

Men der er nogle ting du bør tage med i dine overvejelser.

Hvis du køber dele fra flere butikker, skal du betale fragt flere gange.
Du står selv for fejlfinding og evt. RMA
Er du er uheldig at ødelægge noget, betaler du selv.

Det er ikke håbløst at gå i gang med selv, men jeg vil anbefale at du ser en masse youtube videor, og du skal være meget kritisk.

Jeg vil anbefale du ser denne video
https://www.youtube.com/watch?v=y5FswkQ4bi0
Og køber et ESD kit, der koster ikke det store

Du skal også have lært at påføre køle Pasta korrekt, ikke for meget og ikke for lidt, og  med en rette fordeling.

PS. Husk du skal have en Windows licens, hvis du vil køre Windows.

Fordelen ved at købe en færdig bygget, kunne være fra Shark, eller du kan gå ud og hive en mærkevare ned fra hylden (det gør jeg selv), de er køre klar, og hvis der er problemer, er det bare at sende den ind og få den fixet.
Avatar billede valby Ekspert
07. maj 2023 - 21:45 #5
Enig med #4
Der er meget, som kan gå galt, og så er det godt at have garantien.
Avatar billede puren Ekspert
07. maj 2023 - 21:54 #6
selv om man bygger den selv mister man ikke garantien, det er muligt at det er lidt svært at fejl søge og finde ud af om det er motherbord, ram, cpu, psu  eller gpu det er skævt med men det part of the game
Avatar billede kurtba Ekspert
07. maj 2023 - 22:30 #7
Det er mange penge at sætte på spil som førstegangsbygger. Jeg har selv tidligere bygget rigtig mange pc.er, men er stoppet. Dels fordi man ved at holde øje med tilbud ofte kan finde noget billigere og dels fordi, når først man har stået med en færdigsamlet og skal finde ud af, hvad det er der ikke virker, så opdager man, at der er mange fejlmuligheder, og man kan ikke bare lige se, om det er mb, cpu osv. der gør, at lortet ikke vil starte, og hvordan skal man så kunne reklamere - og i øvrigt være sikker på, at man ikke selv har gjort noget forkert.
Prøv at se hos Topdata. De har en færdigbygget til 11.500 som vist lever meget godt op til dine krav - plus at den har en gpu, som er målt til at være noget hurtigere end den, som du selv peger på.
https://topdata.dk/shop/443-top-professional/13777-top-professional-maxi5-13600kf32g-ramrtx4070-12g1tb-ssdbe-quietwifi6-bluetooth/
Her kan du se test af de 2 gpu.er i forhold til hinanden, og den fra topdata er målt til at være den tredjehurtigste, mens den du peger på er den 10. hurtigste.
Samtidig skal man også være opmærksom på, at når man vil have det hurtigste, så er det også der man hurtigst taber værdi på sin pc, da der hele tiden kommer nye og hurtigere dele på markedet, som får værdien på nuværende til hurtigt at blive udhulet. Derfor køber jeg selv noget efter mest værdi for pengene og ikke det sidste nye.
Her er benchmark på gpu.erne
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-4070-Ti-vs-AMD-RX-6950-XT/4146vsm1843533
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2023 - 23:08 #8
Enig i #4 og #7.
Det kan virkelig blive nogle dyre lære penge hvis det fejler og enormt bøvlet at rede ud hvis der er hardware der fejler. Ved selv byg vil der altid kunne stilles spørgsmål til hvorfor hardware bliver fejl behæftet. Man kan risikere det bliver påstand mod påstand og tab af pengene fordi delene ikke vil blive byttet fordi de vil sige det har været monteret forkert.
08. maj 2023 - 16:24 #9
@#6, #7 og #8
Enig i begge indlæg.

Jeg glemte at få med, hvis man køber en færdig maskine, så udløber reklamations ret, garanti evt. service forlængelse jo også, og så står man på egen hånd på dem også.

Men har man lyst til at lære, og pille selv, så skal man jo starte et sted.
Det kan koste nogle sure lærepenge.