Avatar billede Peter1980 Novice
11. maj 2023 - 09:06 Der er 10 kommentarer

PC kan ikke forbinde til wifi

Jeg har igennem længere tid haft store problemer med forbindelsen mellem min pc og mit wifi. Min pc kan godt logge på netværk andre steder, og andre enheder kan godt logge på mit hjemmewifi, men det er som om, der er et problem med forbindelsen mellem lige netop min pc og mit wifi. Jeg plejer at genstarte router og pc, opdatere netværksdriver mv. men det virker helt tilfældigt hvornår det virker og ikke. Kan det være en ide at købe en anden router mon? Eller hvad kan det handle om?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. maj 2023 - 10:25 #1
I windows store henter du https://www.microsoft.com/store/productId/9NBLGGH33N0N
Det er app WiFi Analyzer
Start den, og efter kort tid viser den data om din forbindelse.
I top klikker du på Analyze og du kan se en graf over dit og naboers wifi. Din router bør ligge på det kanalnummer der har bedst plads. I bunden kan du skifte mellem 2,4 og 5GHz - det kan være, at begge skal skifte plads.
Kanalnummer retter du ved at logge ind på router (se dens vejledning).
Avatar billede puren Ekspert
11. maj 2023 - 14:10 #2
bør du købe en ny router?? der må svaret jo blive måske, da vi ikke kender hvad det er for noget gear i har.

jeg havde nok prøvet at slette wifi profilen i windows, nogle gange bliver windows bare underlig med tiden

som #1 også er inde på kig med inssider https://www.metageek.com/inssider/ eller WiFi Analyzer og se på hvilken kanaler der bliver brugt og om det evt er muligt at skifte den til en anden

og så bliver vi nok også lige nød til at snakker om hvad er en driver.
en driver er et stykke software der fortæller windows hvordan den "snakke" med et stykke hardware som en scanner, printer, netkort eller andet for at man kan bruge det og i udgangs punketet er der ikke ingen grund til at updater den i tide og utide med undtagelse af grafikkortet
Avatar billede valby Ekspert
11. maj 2023 - 15:41 #3
@claes57
Hvad betyder ch i venstre side ?
Det er mig som er valbyline.
https://ibb.co/ZLvGBbh
Avatar billede valby Ekspert
11. maj 2023 - 15:47 #4
Ps. i følge yousee måling er mit Wi-Fi på 33 Mpbs. Forbindelsen er 100 Mpbs.
Jeg får telefonisk hjælp i morgen fra yousee.
Jeg har prøvet at sætte en Netgear på, men den står bare og blinker.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. maj 2023 - 15:48 #5
I øvrigt - hvis du har haft din pc logget på hos en nabo, så husker den det - og så kan den (hos dig) måske springe mellem de to netværk.
Højreklik på dit wifi-ikon i systembakken og klik på Netværk og internet...
I dette højre del, klik på wi-fi feltet, og i det vindue er der en 'håndter kendte netværk'
Der kan du slette dine naboers wifi (hvis du har været på dem), og så bliver din pc på din router.
Avatar billede puren Ekspert
11. maj 2023 - 17:16 #6
#3 ch = kanal, 1-14 er i 2,4GHz og resten er i 5GHz
Avatar billede valby Ekspert
11. maj 2023 - 17:29 #7
#6
Tak :-)
Avatar billede Peter1980 Novice
11. maj 2023 - 18:16 #8
@claes57

Nu har jeg været inde og slette en række netværk, jeg tidligere har været logget på (ikke mine naboers men andre gamle forbindelser), og det så ud til at hjælpe! Mærkeligt. Jeg har også forsøgt med wifi analyzer, men næste problem er, at jeg ikke kender routerens IP-adresse, for ellers var det nok værd at forsøge at skifte kanal (er nemlig bange for, problemet vender tilbage!)
Avatar billede claes57 Ekspert
11. maj 2023 - 19:50 #9
Ps. i følge yousee måling er mit Wi-Fi på 33 Mpbs. Forbindelsen er 100 Mpbs.

Det er normalt - den købte hastighed er teoretisk maksimum, og fx med kabel (via antennesignal) så er det gældende, hvis du er eneste bruger på tv-linjen, og det er du aldrig. Lidt som at få at vide, at du må køre 50km/t i byer, men når du skal ud at handle, så er der mange andre, der også skal, og så snegler du afsted med 25-30km/t - men du har stadig ret til at køre 50.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. maj 2023 - 19:55 #10
> #8 - jf dit tidligere billede, så er der kun kraftig støj på kanal 108, og du er på kanal 52 - så de andre generer ikke dig. Det ville kun være et problem, hvis dem på kanal 108 lå på fx 48, som er din 'nabo' kanal.