Avatar billede mergelspir Seniormester
12. maj 2023 - 20:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Up-/downloade filer til en debian server?!?

Jeg har netop erhvervet mig en VPN server med Debian 11.
Jeg var verificeret, at jeg har SSH forbindelse til serveren, så jeg har adgang til et CLI.
MEN, Men, men, nu vil jeg jo morderlig gerne up-/downloade nogle filer til serveren med hjælp at FileZilla på min PC..

Hvad er den nemmeste vej til det?

Skal jeg apt en ftp-client til serveren?
(Det er min forståelse, at to ftp-klienter ikke kan tale sammen)

Eller skal jeg installere en hel komplet ftp-server på serveren?
Avatar billede mergelspir Seniormester
12. maj 2023 - 20:19 #1
Jeg behøver ikke at gøre noget.
FileZilla virker udmærket, hvilket jeg dog ikke kan forstå.
Men, hvis det virker, så virker det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. maj 2023 - 20:32 #2
Man kan overføre filer med SSH-protokollen. Filezilla "gætter" selv om det er FTP eller SSH. Du kan formentlig fra kommandolinjen bruge "scp", dvs. Secure Copy, til at overføre filer.
Avatar billede mergelspir Seniormester
12. maj 2023 - 20:59 #3
#2
Jeg ved godt, at man kan benytte scp i SSH terminal sessionen, men det forekommer mig noget bøvlet, når man er vant til FileZilla.

Jeg skrev blot servernavnet i Host-feltet i FileZilla som så selv tilføjede "sftp://" foran.

Skal jeg forstå din forklaring således, at det i virkeligheden er en scp-kommando, som FileZilla har pakket pænt ind i en GUI? (også selvom den skriver sftp foran?)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. maj 2023 - 21:24 #4
Det er en måde at sige det på, ja. Overføre en fil til din server, f.eks.

  scp  fil.txt  bruger@ipadresse:/home/bruger/files