Avatar billede goonerkim Mester
20. maj 2023 - 12:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Lave hjemmenetværk for begyndere.

Hej eksperter.
Jeg vil lave et hjemme netværk og har brug for gode råd.
Meningen er at jeg vil bruge en ældre hp compac bærbar som server hvor der er tilsluttet nogle eksterne drev, denne pc skal stå i et skab skjult i stuen hvor den så primært skal streame musik filer til et samsung smart tv fra 2018. Der vil være mulighed for kabel forbindelse,  så behøver ikke være via wifi? Tv'et har en google chrome version 1 siddende i sig, er det den jeg skal sigte efter at oprette forbindelse til? Eller er der en eller anden app i selve tv'et der kan bruges? Samsung er jo ikke det nemmeste at arbejde med så vidt jeg har hørt. Vlc skulle efter sigende kunne bruges, men det crasher vist nok har jeg læst? Der er noget der hedder plex, er det sådan noget jeg skal gå efter?
Er der en der kan sætte en guide op eller henvise til en som er helt fra bunden?
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede puren Ekspert
20. maj 2023 - 16:20 #1
på mange måder et fedt projekt men især også for en ny begynder. dog ville jeg lige gemmen tænke projektet endnu en gang, du vil have en server til at stå og køre 24/7/365 og når nu skal høre musik så tænder vi også lige et samsung tv, det bliver dyrt i tid men også i strøm og tanker om hvorfor lortet ikke virker.

jeg havde nok købt en sonos play 5 højtaler og et abb til spotify

nogle skriver at de kan få det til at virke ved at caste fra VLC men aldrig prøvet det

ang. plex det kræver meget mere CPU kræft og folket bag plex er blevet penge griske
Avatar billede INK Ekspert
20. maj 2023 - 16:43 #2
Forstår du købte en soundbar i 2019. Hvis det er en Sonos, kan du sætte den på WiFi og så streame direkte til den fra telefon/tablet.
Men ellers enig med #1.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. maj 2023 - 18:51 #3
Jeg gær det på den nemme måde Jeg har tilsluttet en NAS til Routeren som også Samsung finder. Desuden har jeg 2 Harddiske tilsluttet en med Musik og en med Video: Desuden kan man også Streame fra Pc. til Tv'et: Ps. Det er kun det ene stik der kan tilsluttes en HDD.
https://ibb.co/TPgQsB3
Avatar billede goonerkim Mester
20. maj 2023 - 18:52 #4
#1:
Ja det er på tv med soundbar jeg hører musik i stuen, pc'en skal ikke køre hele tiden, den skal køre på musik aftener, og med mine egne cd'er rippet til flac format, men det er jo egentlig ikke det jeg spørger til, tak alligevel.
#2:
Nej, jeg har ikke sådan en soundbar, jeg har en Samsung soundbar forbundet til arc indgangen.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. maj 2023 - 20:03 #5
Du kan jo også Streame direkte fra din Pc.
Vælg den mappe Video eller Musik du vil se Marker alle  filer Højreklik på dem og vælg Flere indstillinger Vælg Stream til dit Samsung.
https://ibb.co/BgDnYVw
Avatar billede goonerkim Mester
20. maj 2023 - 20:21 #6
#3 poko1:
Jamen det lyder da allerede meget bedre. Det er en NAS server jeg gerne vil lave den gamle bærbare om til tænker jeg?, den skal så stå skjult i et skab i stuen.
Når du skriver du har en NAS tilsluttet routeren, så mener du at den er tilsluttet med et netværks kabel direkte ik? Kører den så på linux og er en ægte NAS? Jeg har 2 udgange af routeren brugt, en ledning går op igennem loftet til øverste etage og den anden går i stueetagen til TV, TV-box, sat receiver, dvd afspiller. Der er nok en eller to flere udgange på routeren, så planen er at sætte én direkte i den bærbare som jo kører på win10. Og så skriver du at "samsung kan se den NAS", kan tv'et da det? jeg kan jo ikke engang få lov til at installere VLC på samsung tv'et, så det er meget småt med apps til netværk på det, så hvordan kan det se din NAS?
Jeg forsøger at skrive alt så detaljeret som muligt så du/i forstår hvordan det præcis er bygget op her, og så man forstår hvad jeg efterspørger og at jeg jo mangler grundviden. Jeg har prøvet YouTube selvfølgelig, men synes ikke jeg kan finde præcis hvad jeg søger, måske ved jeg ikke helt hvilke søge ord jeg skal bruge.
Avatar billede puren Ekspert
20. maj 2023 - 20:28 #7
#5 det du tænker på er DLNA (Digital Living Network Alliance) som gik i opløsning i 2017, så hvor lang tid den funktion bliver bed med at findes er nok ved at være begrænset
Avatar billede poko1 Ekspert
20. maj 2023 - 20:55 #8
#6 jg har faktisk 2 Stk. som er kablet til Routeren Det er medion NAS Og ja de er direkte koblet til routeren med netkabel.
https://ibb.co/N1QRDKQ
Både PC og TV finder dem automatisk når man aktiverer netværks deling " Windows 11"
Avatar billede claes57 Ekspert
21. maj 2023 - 08:24 #9
>poko1 og andre - bare et tip
jeg har sagecom F@ST router (fra Fastspeed), og i dens opsætning kan man slå tivoli-belysningen fra, så den ved normal drift kun har lys i power. Prøv at se routers indstillinger igennem:
under 'Mit WiFiModem' er der et faneblad med 'Lysstyring' - sæt den til slukket.
Avatar billede goonerkim Mester
21. maj 2023 - 11:35 #10
#8
Så er det jo nok sådan en NAS fætter jeg skal have fat på i stedet for. Jeg fandt noget fra computerworld hvor der er et link til medions webshop som ender blindt, her var prisen ca 1600 kroner, men ikke længere hul igennem som sagt, måske har de slet ikke salg til private længere ?
Jeg fandt også at Aldi Tyskland har haft dem i 2022 til en rigtig go pris, 129 euro, ca 1000 kroner, men det er jo lidt sent. Hvis jeg kigger på power*dk  har de en til 5400 😬
NAS findes åbenbart i alle prisklasser/mærker, kan du hjælpe mig med at finde en der er simpel, driftsvenlig, ikke for dyr, med indbygget hdd og mulighed for tilslutning af eksterne drev?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. maj 2023 - 12:11 #12
Avatar billede goonerkim Mester
21. maj 2023 - 12:38 #13
#12

Tak Poko!
Jeg har fået lovling på en MD86942, håber jeg kan hitte ud af det når jeg får den , ellers håber jeg jeg må spørge igen, tak for hjælpen så vidt!
Avatar billede puren Ekspert
21. maj 2023 - 17:07 #14
#0 lige et btw det er ikke alle TV der vil køre flac formatet
Avatar billede poko1 Ekspert
21. maj 2023 - 17:28 #15
#14 Det kan et Samsung smart tv fra 2018.