24. maj 2023 - 09:15 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Outlook 2021.

Indtil for en måneds tid siden, kørte kontormaskinen på Radio Ringkøbing Windows XP med Office 2000.
Vi har siden ca. 2010 sendt kontoudtog ud til vore medlemmer fra et 3.parts program gennem Outlook 2000, uden problemer.
Nu har vi så opgraderet til Windows 10 og Outlook 2021, vi bruger det samme 3.parts program.
Men nu får jeg følgende fejlmeddelelse: Kommandolinieargumentet er ikke gyldigt. Kontroller den indstilling, du bruger.
Mit spørgsmål: Hvad er der lige pludselig galt her?
Mailto:anton@gmail.com?Subject=Kontoudtog fra Radio Ringkøbing&attachment="F:\Kontoudtog\Kontoudtog-1.pdf"
Avatar billede supportsiden Professor
24. maj 2023 - 20:21 #1
Prøv dette :
I Windows, gå ind i Indstillinger, Apps, Standardapps
Sæt Outlook til std. for e-mail
25. maj 2023 - 08:38 #2
Hej Forskersiden
Tak for dit svar, men denne indstilling står allerede til Outlook.
25. maj 2023 - 08:39 #3
Undskyld. Der skulle stå: Hej Supportsiden.
Avatar billede supportsiden Professor
25. maj 2023 - 14:24 #4
Ok,
så tjek :
Apps, Standardapps, "Vælg standarder efter linktype"
Søg efter "mailto"
Sæt til Outlook
02. juni 2023 - 09:59 #5
Hej Supportsiden

Rubrikken hvor der står Mailto i linie et, står der Thunderbird URL i linie to.
Ikonet til højre for Mailto rubrikken er Outlook ikonet.
Jeg afinstallerede så Mozilla Thunderbird og genstartede.
I rubrikken hvor der står Mailto i linie et, står der stadig Thunderbird URL i linie to, og det synes jeg ikke jeg kan ændre på.
Den oprindelig beskrevne fejlmeddelelse kommer fortsat..
Avatar billede supportsiden Professor
02. juni 2023 - 11:49 #6
Tjek dette i registreringsdatabasen :
HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\shell\open\command
06. juni 2023 - 12:35 #7
Der står:
"C:\Program files\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -osint -compose "%1"
08. juni 2023 - 10:35 #8
Hvad gør jeg ved det?
08. juni 2023 - 10:35 #9
Skal det ændres til noget Outlook?
Og hvordan gøres det?
Avatar billede supportsiden Professor
08. juni 2023 - 11:45 #10
Slet den, der skal kun være en [ab] Standard som skal indeholde :

"C:\Program Files\Microsoft Office\Root\Office16\OUTLOOK.EXE" -c IPM.Note /mailto "%1"

Sådan er det på min
13. juni 2023 - 13:54 #11
Hej Supportsiden
i registreringsdatabasens indgang som du beskrev i #6 viser.
"C:\Program Files\Microsoft Office\Root\Office16\OUTLOOK.EXE" -c IPM.Note /mailto "%1"
Computeren er genstartet, men laver fortsat samme fejl.
Og så kan jeg gentage kommentar #5.
Jeg synes det virker besværligt.
Jeg værdsætter virkelig at du vil hjælpe mig.
13. juni 2023 - 14:19 #12
Jeg har et andet sted i selvsamme 3. parts program, som sender e-mails ud til kunderne uden vedhæftet kontoudtog eller andet.
Den generere følgende linie:
Mailto:anton@gmail.com;
Det fungerer perfekt.
Men linien:
Mailto:anton@gmail.com?Subject=Kontoudtog fra Radio Ringkøbing&attachment="F:\Kontoudtog\Kontoudtog-1.pdf"
fungerer ikke. Er det ?Subject= eller &attachment= der er forkert?
Avatar billede supportsiden Professor
13. juni 2023 - 22:16 #13
Hmmm....
Det kan være at dit program bare ikke kan snakke med den nye Outlook
Måske skulle du kigge på eDocPrinter - https://www.iteksoft.com/
https://order.mycommerce.com/product?catalogid=163500&productid=163501&vendorid=28385
Her lader du dit program printe til en virtuel printer som så danner PDF'en, starter Outlook og (alt efter indstilling) sender e-mail
Det er meget brugt til f.eks. C5 regnskabsprogram
14. juni 2023 - 10:42 #14
Det er så perfekt det du skriver, man skulle næsten tro du kender Radio Ringkøbing.
Vi kører et gammelt C5 som vi fik lavet en tilføjelse til, så den kan generere disse pdf filer. Det er netop eDocPrinter den bruger. Men vores C5 er så gammel at den ikke selv kan sende emails.
Det 3. parts program. jeg omtaler, er noget jeg selv har lavet, og fortsat optimerer på, så hvis kommandostrengen skal være anderledes i Outlook 2023 end i Outlook 2000, skal jeg blot vide hvordan den skal være, så ændrer jeg den.
Ændringer i C5 skal vi betale os fra, ændringer i vores radioprogram er gratis.
Avatar billede supportsiden Professor
14. juni 2023 - 22:51 #15
eDocPrinter har jo netop den funktion, hvis man printer til den, genererer den en PDF og vedhæfter den til en e-mail. Du behøver ikke noget andet software end C5 og eDocPrinter.
Kom til at tænke på det kunne være din C5 er 32bit. Prøv at fjerne O365 og installer en 32bit version i stedet. Synes jeg kan huske det ikke virker med 32bit C5 og 64bit Office.
Gå på portal.office.com, klik på "Installer Apps" (oppe til højre), vælg "Andre installationsindstillinger" Klik på "Vis appa og enheder"  Under "version" vælg 32bit
Men vigtigt, 64bit Office SKAL først afinstalleres og PC rebootes
Opdater også rigtig gerne din eDocPrinter
Avatar billede supportsiden Professor
19. juni 2023 - 00:15 #16
?
29. juni 2023 - 09:19 #17
Hej Radio Ringkøbing
Diane Poremsky [ M365 MVP ] har svaret på dit spørgsmål, Hvordan skal kommandolinen Mailto se ud i Outlook 2021, i Microsoft Community.
"Hvis Outlook 2000 understøttede det, gør de nye versioner det ikke.
Jeg kontrollerede det i Outlook 2013, og vedhæftet fil tilføjes ikke, så Outlook har ikke understøttet det i meget lang tid."

Dette svar fra anden side, betyder vel at jagten på en løsning er nytteløs.
Jeg har heldigvis gemt en af de gamle Windows Xp maskiner med Outlook 2000, som jeg så tænder for en gang om måneden når jeg sender kontoudtog ud til alle radioens medlemmer.

Tak til alle som har forsøgt at hjælpe.