Avatar billede mergelspir Seniormester
28. maj 2023 - 18:40 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Regulært udtryk Apache vs Tomcat

Hej

Jeg har et regulært udtryk, der fungerer i Apache, men ikke i Tomcat 8
Som jeg har forstået det, så er den en lille forskel, der gør, at man ikke direkte kan kopiere RewriteRules fra .htaccess i Apache til rewrite.config i Tomcat.
I Tomcat SKAL det regulære udtryk omfatte hele URL'en. Men jeg kan ikke se, at det er fejlen.

RewriteRule ^([a-z]{2})/(.*)\.jsp/?$ app/$2.jsp?lang=$1 [QSA]
Virker fint i Apache, men ikke i Tomcat

Eksempler på ønsket funktionalitet:
/da/index.jsp => index.jsp?lang=da
/en/index.jsp => index.jsp?lang=en

Hvad mangler der?!?

Link til Tomcat rewrite:
https://tomcat.apache.org/tomcat-9.0-doc/rewrite.html
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2023 - 20:04 #1
Testet med Tomcat 8.5

META-INF/context.xml:

<Context>
    <Valve className="org.apache.catalina.valves.rewrite.RewriteValve" />
</Context>

WEB-INF/rewrite.config:

RewriteRule ^/([a-z]{2})/(.*)\.jsp$ /$2.jsp?lang=$1

Bemærk at det ikke er copy pastet fra #0 men lidt andereledes. Jeg antog at man styartede med / efter app navn.

http://localhost:8080/test/da/index.jsp virker ligesom http://localhost:8080/test/index.jsp?lang=da
Avatar billede mergelspir Seniormester
28. maj 2023 - 20:42 #2
Ad #1)
Tusinde tak. Det var præcis det, der manglede.

Som jeg skrev:
"I Tomcat SKAL det regulære udtryk omfatte hele URL'en"
Men det er ikke nok at læse det, man skal også kikke ordentlig efter.