Avatar billede askalot Mester
29. maj 2023 - 00:37 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Udskift psu blæser, men har kun 2 ledninger

Hej

Har brug for at udskifte 80 mm blæser i en gammel DELL psu.. Den gamle blæser har 2 ledninger... og i danske online butikker kan jeg kun finde nogle med 3 og 4.

Jeg havde købt en 80mm pwm, altså 4 ledninger. ... så jeg prøvede bare at connecte fra PSU'ens sort/rød til blæseren rød/sort... men blæseren starter ikke.

Nogle tips.. enten hvordan man hacker 3/4 Pins... eller hvor man kan få en 2 pins 80mm.

Den gamle blæser er en 'Yake Loon S80DH-12 (HH07)'.. ved ikke om den info kan bruges til noget
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2023 - 07:48 #1
Ingen tips til at hacke en 4 lednings køler til 2. Jeg så lige kort en video om 4 pin. Der ligger på disse typisk et lille print i enden på den, og jeg tænker at hvis man bare prøver at koble på er der en risiko for man futter noget af.

En  3 pin blæser derimod skulle ikke have  dette print og der styres direkte fra bundkortet hvis det kan køre variabel hastighed.
Det er typisk sort rød og gul ledning der er på disse. Den gules funktion er udelukkende at fortælle hvilken fart (rpm) blæser kører med.
Avatar billede askalot Mester
29. maj 2023 - 10:57 #3
Tak for input, Så ved 3 pins skal man bare helt ignorere den gule ledning?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2023 - 11:37 #4
Ja det skal du. Den er kun indikation for rpm på blæseren.
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. maj 2023 - 13:01 #5
På et standard Molex strømstik - 4 benet - kan du trække 5V -7V -12 Volt - forbinder du selv de to ledninger så tjek blæseren kører den ønskede vej.  En 12V blæser vil normalt kunne køre på 5V og 7V med nedsat effekt og mindre støj.- måske have svært ved starte på 5V.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2023 - 14:20 #6
#5 Enig.
Har selv koblet en 12 volt kabinet blæser på 7 volt for at køle mit grafik kort da det har passiv køling og at det kniber for cpu køler at holde det nedkølet. Betyder meget for støj at drosle med. Og køles det nok er det fint.
Avatar billede askalot Mester
29. maj 2023 - 15:18 #7
Tak jeg prøver med en 3 pins
Avatar billede puren Ekspert
29. maj 2023 - 18:38 #8
jeg havde købt en ny køb en ny med fan stop funk