Avatar billede nico Juniormester
29. maj 2023 - 08:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Smart

Er det rigtigt, at de fleste smart TV i dag er så gode, at jeg ikke behøver min apple-boks mere, fordi denne funktion er indbygget i disse smart TVs

Venlig Hilsen Mat
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2023 - 09:01 #1
De fleste smart-tv kører på android, og har chromecast, og så de apps, der findes til android.
Hvis du kan findes dine apple-apps på android, så ja.
Android har dog en ret kort periode, hvor der opdateres versioner, og så er det nok billigere at have apple-tv koblet på, og skifte den ind i mellem end at skifte hele tv'et.
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2023 - 09:13 #2
Samsung TV bruger Tizen styresystem. Mange modeller leveres med AirPlay eller AirPlay2. Ved køb er det derfor vigtigt, at sikre sig at netop dette tv har AirPlay og evn. også appen AppleTV+
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. maj 2023 - 10:36 #3
Ja muligvis når det er nyt - men hidtil er det smarte i smart tv dødt længe før skærmen.
Ejer selv et smart TV vist fra ca 2010 - har for længe siden skiftet til chromcast. Har hørt omnogen der købte et smart tv på grund af Netflix appen -den døde så et år efter på deres platform.
Avatar billede Richard Thune Forsker
29. maj 2023 - 16:28 #4
Mit Samsung tv fra maj 2019 virker stadigt på alle funktioner, og opdateres også regelmæssigt.
Dog hvis du har en Mac eller andet Apple udstyr så kan appleTV ting som tv'et ikke kan: vise dine billeder fra iCloud, spille spil hvis du abbonerer på apple arcade, afspille podcasts, afspille musik og film gemt på din Mac.
Samsung tv'et har Apple TV+ og Apple Music så det kan spille film købt hos apple og music fra apple music.
Når det kommer til streaming kan der forekomme dårligere funktionalitet på tv'et end på apple tv. F.eks. er der udsendelser i DR.dk's arkiv som tv'et ikke kan vise, heller ikke tidsforskudt tv-avis. Dette kan apple tv sagtens.
Så hvis dit spørgsmål faktisk er (hvad jeg læser mellem linjerne), skal jeg købe et nyt fjernsyn og skaffe mig af med apple tv? Er svaret at det kommer helt an på dit behov.
Men find det fjernsyn du gerne vil have, du behøver jo ikke at smide apple tv ud før du har tested at tv'et kan hvad du ønsker.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. maj 2023 - 17:31 #5
De forskellige TV-producenter har lidt forskelligt udbud af apps til deres SmartTV-styresystemer.
LG's system hedder WebOS, Samsungs hedder Tizen, mens både Philips, Sony, Panasonic Sharp, HiSense og Xiaomi benytter Anodrod TV.

De mest almindelige apps, f.eks. DRTV, ViaPlay, YouTube, Netflix, HBO og Amazon Prime findes til alle TV'er. Men der kan være forskelle, når det handler om mere specielle apps.

Den eneste irriterende mangel, jeg er stødt på, er, at JellyFin-appen (open source), som fungerer fantastisk til streaming af lokale videofiler på mit LG fjernsyn ikke findes i Samsungs Tizen app store. Også på AppleTV er det mere besværligt.