Avatar billede mergelspir Seniormester
29. maj 2023 - 15:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Migrering fra MySQL 5.1.73 til 5.7.42

På mit nuværende webhotel, har jeg mine data liggende på en MySQL 5.1.73.
Jeg flytter nu til et nyt hotel, der tilbyder MySQL 5.7.42.

Hvad er best practice for migrering? Det er jo et temmeligt stort spring, så jeg kan ikke forvente at jeg bare kan indlæse mit mysqldump fra den gamle til den nye.

Da jeg i sin tid opgraderede til MySQL 5.1.73 måtte jeg fx ændre et tabelnavn, fordi det i MySQL 5.1.73 var blevet et reserveret ord. (så vidt jeg husker, havde jeg kaldt tabellen "status")

Jeg har 50 tabeller og 400 MB data
Ikke alle tabeller har samme collations.

En mulighed er at opgradere een version ad gangen, dvs: 5.1 -> 5.2 -> 5.3 -> 5.4 -> 5.6 -> 5.7, men måske der er versioner, som man med god samvittighed kan springe over?

Jeg vil meget gerne høre fra nogen af jer, der har været igennem denne øvelse, og høre jeres erfaringer.
Avatar billede mergelspir Seniormester
29. maj 2023 - 17:06 #1
Byggende på MySQL's advarsel:
"Warning:
We feel it is valuable to share that it is possible to upgrade from MySQL 5.0 to 5.7, even though such a procedure is not officially supported. One of the large limitations of such an upgrade is that as functionality changes, you may miss deprecation warnings and other behavioural changes. Consequently this may result in a much riskier upgrade."
Så har jeg besluttet at tage den eet trin ad gangen.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2023 - 19:20 #2
Jeg ville:
- lave en dump fra 5.1 på gammelt web hotel
- installere 5.7 på egen PC
- lave en test import på egen PC
- virker det (inkl. app) så import på 5.7 på nyt web hotel

Du kunne også prøve at læse new features for 5.2, ..., 5.7 og se om noget springer i øjnene.

Det lyder voldsomt at opdatere en version af gangen.
Avatar billede mergelspir Seniormester
29. maj 2023 - 19:37 #3
ad #2)
Jeg tror ikke, at det er så slemt endda.
Så vidt jeg kan se, så eksisterer 5.2, 5.3 og 5.4 af en eller anden grund ikke.
Så det er kun:
5.1 -> 5.5 -> 5.6 -> 5.7
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2023 - 19:59 #4
Det er vist rigtigt - sidste "selvstændig MYSQL" version var 5.1 og første "Oracle MySQL" version var 5.5.

Men stadigvæk noget arbejde. Og den mest sandsynlige fejl nye reserverede ord vil først give fejl ved test med applikationen alligevel. Dump programmer plejer at indsætte `` omkring alle navne.