Avatar billede brasso Forsker
31. maj 2023 - 22:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Søger gratis systemdisk klone software!

Hej
Hvilket gratis program bruger I til at klone en systemdisk over på en ny disk, der skal erstatte den gamle?
Jeg har købt en ny SSD, der skal være min fremtidige systemdisk. Jeg har søgt på nettet efter gratis kloning programmer, og har prøvet en 5 stykker, men når jeg når der til at kloningen skal starte, kommer der et vindue op vedr. betaling, også selv om det står på deres hjemmeside at programmet er gratis, ofte er det kun ganske få funktioner der er gratis, og så snart det er kloning det drejer sig om, koster det.
Det er lidt latterligt at købe en SSD til 400 Kr. og så skulle betale næsten det samme for et program der kan klone systemet over på den nye disk.
Både den nuværende og den nye er Samsung SSD'r, så jeg har prøvet data migrerings funktionen i Samsung Margician, den når til 100 % efter ca. 2 timer, og så står den med en besked om at migreringen er afbrudt af ukendt årsag. ØV.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
31. maj 2023 - 23:43 #1
Har engang brugt følgende program...
http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

Garanterer ikke noget, men prøv.
Avatar billede supportsiden Professor
01. juni 2023 - 01:02 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juni 2023 - 06:39 #3
Macrium Reflect har jeg set anbefalet.
Aomei Backupper har du prøvet den?
Avatar billede kulawig Professor
01. juni 2023 - 08:18 #4
hvis det er samsung diske ... kan du da bare bruge deres gratis værktøj
det er simpelt og nemt...

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/tools/
Avatar billede kulawig Professor
01. juni 2023 - 08:20 #5
Avatar billede klaudi Ekspert
01. juni 2023 - 12:04 #6
Jeg har brugt HD Clone 4.3.6 med succes flere gange.

Du kan hente nyeste version gratis her
https://www.miray.de/download/hdclone.html
Avatar billede brasso Forsker
01. juni 2023 - 21:03 #7
Tak for alle input
#2 Clonezilla. Den gratis version understøtter ikke kloning af en system disk, så vidt jeg kunne finde ud af?
#3 Aomei standard Backupper Free understøtter ikke disc cloning.
#6 HD Clone 4.3.6 klarede opgaven, selv om det tog næsten 3 timer at clone systemdisken (165 GB) over på en ny via en USB 2.0 / Sata adapter.

Jeg tror også jeg fandt ud af, hvorfor Samsung Magician fejlede. Jeg har som standard "Styret mappeadgang" slået til under "Ransomware-beskyttelse" (Windows sikkerhed).
Da jeg testede HDClone X.3 Free Edition, kom der en advarsel om, at kloning ikke var mulig, netop pga. "Styret mappeadgang", var slået til.
Avatar billede supportsiden Professor
02. juni 2023 - 11:36 #8
Har ikke lig brugt Clonezilla fonyligt men har haft brugt det rigtig meget til genetablering af specielle service PCer med Windows incl. boot/system partitioner
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
02. juni 2023 - 14:38 #9
Faldt lige over dagens giveaway....

https://www.giveawayoftheday.com/donemax-disk-clone-2-0/

Hvis du vælger denne, så husk at læse readme filen så du får aktiveret programmet korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2023 - 14:46 #10
#7 Ok. Godt du fik det løst. Der står godt nok på Aomei programmet at man skal købe for at overføre et system til ny disk. Det passer dog ikke helt.
Programmet kan lave det der hedder systembackups af pc. Dette backup gemmes på anden destination end C drevet for det overskrives jo ved gendannelse. Når dette systembackup er lavet og der er tjekket for om det er intigreret trykkes på recovery. og i billedet der kan man vælge en anden destination om kan være en tilsluttet SSD. inden man starter backup kan man der vælge at backup skal tilpasses til brug på SSD.
Jeg har selv brugt denne fremgangsmåde fordi jeg kører med 2 disk brug på in pc.
Efter backup var rullet tilbage på den nye ssd flyttede jeg blot kablet fra min system HDD over og systemet kørte videre uden problemer dog med en temmelig hurtigere performance.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2023 - 14:48 #11
I Aomei kan man klone diske foruden systemdisk. Jeg tænker at bruger man det til systemdisk får man ikke boot på den. Jeg har ikke testet denne mulighed, så ved ikke hvilket resultat der kommer ud af det.
Avatar billede brasso Forsker
03. juni 2023 - 21:49 #12
#11 Aomei kan godt klone en hel disk, men bootsystemet kommer så ikke med over.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2023 - 06:31 #13
#12 Okay. Men det gør det når man bruger #10 metoden.
Jeg bruger selv Aomei til systembackups og har gjort det i mange år efterhånden. :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
04. juni 2023 - 15:34 #14
Havde lige en sjov oplevelse med Macrium Reflect Frre -Deploy to new hardware ville kun på betalingsversion - MEN at Indlæse en backup på den nye hardware ville den godt i free versionen.

Lavede et rescue medie på usb-stik formaterede den efterladte fri plads på usb-stikken -til data. På den måde kunne man skifte uden at have 2 SSD/HD på computeren samtidigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2023 - 17:38 #15
#14 Det er noget af det samme man kan med Aomei i free udgave. Køre et system backup til anden destination end system drev