Avatar billede KurtG Forsker
08. juni 2023 - 23:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Publisher. Indskyd tekstfelt mellem andre tekstfelter

Microsoft Publisher .
Jeg har en pub. på ca. 80 sider, der er oprettet som eet tekstfelt pr. side med to spalter.
For at formattere dem som ønsket, har jeg været nødt til på hver side at lave to tekstfelter ved siden af hinanden på hver side, så de danner to 'spalter'.
På hver side fjerner jeg indstillingen til to spalter, og gør feltet smallere.
Derefter opretter jeg endnu et tekstfelt på siden og har nu to 'spalter'.
Så kommer problemet:
Jeg kan ikke få den gamle tekst til at flyde ind i det nye tekstfelt.

Kan det overhovedet lade sig gøre?
Avatar billede martens Guru
09. juni 2023 - 06:28 #1
Umiddelbart vil svaret være ja.
Du skriver ikke noget om, hvilken version du benytter, men check lige dette.
https://support.microsoft.com/en-us/office/add-text-and-link-text-boxes-in-publisher-a2d0d61d-d9a8-45f4-98d8-1b803ef2ccf7

Det virker faktisk på samme måde i Adobe InDesign...
Avatar billede jernrosen3 Forsker
09. juni 2023 - 10:58 #2
Du skal bryde alle links til eksisterende tekstfelter og derefter manuelt "genoprette" dem i de nye tekstfelter.

Det er surt hånd-arbejde; men nok nødvendigt, da Du går fra automatiseret tekst-links til "noget andet" som publisher ikke forstår.
Avatar billede KurtG Forsker
09. juni 2023 - 11:22 #3
Det er 365-versionen af Publisher.
Jeg kikkede på linken, den beskrevne metode bruger jeg meget, den er jeg ikke i tvivl om.
Men jeg har vist ikke forklaret mig ordentligt!
Jeg har de ca. 80 sider med tekstfelter, hvor teksten flyder fint gennem alle siderne.
I stedet for et tekstfelt med to spalter pr. side ønsker jeg to tekstfelter pr. side, så de danner de to spalter.
Derfor laver jeg indstillingen for to spalter om til en spalte, gør tekstfeltet smalt, anbringer det til venstre på siden  og anbringer et nyt tekstfelt til højre for det originale.
Nu ønsker jeg, at teksten i venstre felt skal fortsætte i det højre felt inden det løber om på næste side. Det har jeg ikke fundet løsningen på!
Avatar billede KurtG Forsker
09. juni 2023 - 11:26 #4
Jernrosen:
Hvordan bryder jeg linken mellem siderne?
Avatar billede jernrosen3 Forsker
09. juni 2023 - 15:02 #5
https://ibb.co/yNDBw4b

I fanen "Tekstfelt" under Indsæt - se ovenstående.

Ved at starte i feltet før den næste side brydes kæden.
Avatar billede KurtG Forsker
09. juni 2023 - 19:40 #6
Tak, men det 'Tekstfelt' under 'Indsæt' kan jeg ikke finde i min udgave af Publisher.
Du kan se toppen af min Publisher her:
http://kg2.dk/
Avatar billede jernrosen3 Forsker
10. juni 2023 - 06:45 #7
Sorry min fejl.

Når Du placerer cursoren/musen i tekstfeltet ændres toppen til denne fane :

https://ibb.co/cTVQHqF
Avatar billede KurtG Forsker
10. juni 2023 - 08:03 #8
Tak, det virkede!