Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
14. juni 2023 - 11:46 Der er 6 kommentarer

Hvordan formindskes foto fra 2,44 MB (2.559.288 byte) så det fylder langt mindre?

Når jeg kopierer fra Google over i en mail, så fylder hvert foto mindst 2,44 MB, så jeg ikke kan kopiere ret mange foto over i en mail, uden at Gmail brokker sig og meddeler at mailen fylder mere end 25MB.
Hvordan formindsker man antal bytes (helst med Windows standard programmer)?
På forhånd tak
VH Philip
Avatar billede hkv Forsker
14. juni 2023 - 12:17 #1
Jeg bruger denne online optimizer:
http://www.imageoptimizer.net/Home.aspx
VH hkv
Avatar billede madklub Guru
14. juni 2023 - 12:32 #2
Brug Paint.
I menuen 'Hjem', klik på 'Tilpas størelsen'.
Reducér til fx 50% eller 30%

Et billede på 3,3 mb fylder 1,2 MB med 50% og 0,6 MB med 30%
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. juni 2023 - 19:25 #3
Den lette måde med Windows egne værktøjer - marker de mail du vil sende i stifinder - højreklik - send til -og vælg postmodtager - så kommer der en drop Down boks hvor du vælger billedstørrelse.

Det koster i kvalitet - alternativt -kan du lægge billeder i skyen (f.eks dropboks) og sende links til dem.
Avatar billede supportsiden Professor
14. juni 2023 - 23:11 #4
https://www.irfanview.com/
Eller bedre : Del som link til Google Drive eller OneDrive
Avatar billede martens Guru
15. juni 2023 - 06:28 #5
Hent Microsofts PowerToys

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/install

Der er blandt andet en fin lille sag, der kan resize billeder i et snuptag :
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/image-resizer
Avatar billede eurositi Ekspert
16. juni 2023 - 21:55 #6
Konvertér hele baduljen til WebP med IrfanView.
Vælg preset  Photo og kvalitet på 75-80. Behold samme opløsning. Du reducerer størrelsen markant uden synligt kvalitetstab.

Alt kan efterhånden vise WebP-filer, så JPG bliver mere og mere overflødigt.

WebP er dog blot nutidens billedudvekslingsformat. Afløseren hedder AVIF, som dog stadig har begrænset understøttelse. Det endnu bedre format JPEG-XL (JXL) er desværre blevet skrottet af Google.