Avatar billede Bette Juniormester
15. juni 2023 - 08:58 Der er 11 kommentarer

Produktregister - printvenligt

Jeg har brug for at lave en slags produktregister over ca. 80 produkter. Til hvert produkt er der pt. 35 spørgsmål fx. aktiv pr dato, udgået dato, placering af produktet, brug af produktet. Nogle af spørgsmålene er fritekst og andre er lukkede med 3 valgmuligheder.
Jeg har en pdf med alle spørgsmålene i pt, men hvis det pludseligt bliver brug for at tilføjede spørgsmål nr. 36, så kommer jeg i problemer. Syntes også at det er tungt med alle de pdf'er.
Derfor har jeg overvejet flg:
1.    Et stort regneark med en fane pr. produkt.
Ulemper: Det er omstædigt at ændre designet i alle faner og der er risiko for at folk smadre arkene. Der er heller ikke så gode søgemuligheder.
Fordel: Overskueligt, når man skal læse/udprinte
2.    Et stor regneark med produkter lodret og spørgsmål vandret.
Fordele: Man kan nemt indsætte ekstra spørgsmål. Man kan også lave dropdown med svarmuligeheder. Det er nemt at filtrere produkter ud fra et af de 35 spørgsmål
Ulemper: Det bliver meget stort og uoverskueligt, når man skal udfylde det, samt når man skal læse, og udprintning er noget rod.
3.    Et stort regneark med produkter vandret og spørgsmål lodret
Fordel: Det vil være mere overskueligt af printe, da man kan skjule de andre kolonner, men der er igen filtreringsmuligheder eller mulighed for dropdown.

Det jeg savner er en slags formular, som man kan udfylde og printe, men som samtidigt lager alle oplysningerne i et excel - ark eller andet, hvor man kan søge og filtreret på tværs. Og man stadigvæk kan tilføje flere felter.
Avatar billede supportsiden Professor
15. juni 2023 - 09:16 #1
MS Access database - evt.SQL
Avatar billede ebea Ekspert
15. juni 2023 - 09:48 #2
Du kan jo sagtens lave en formular type i Excel, og definere printbare områder. Men da du ikke har bragt noget brugbart materiale (læs: uploadet Ark), er det stort set umuligt, at give entydige svar på løsninger.
Det kan laves på så mange måder.
Avatar billede Bette Juniormester
15. juni 2023 - 14:32 #3
Hvordan kan jeg uploade et ark?
Avatar billede ebea Ekspert
15. juni 2023 - 19:22 #4
#3 - Du kan evt. bruge  www.dropbox.com
Du kan lave en gratis konto, og uploade filen der, og når du har gjort det, ser du et link til filen, som du kopierer, og indsætter her i tråden.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2023 - 19:47 #5
design dem som en database jf #1.
Dvs tabel 1 med grunddata (varenummer, navn, evt importør), så tabel 2 med samme 'varenumre' og deres ind/ud datoer samt købt mængde og lager tilbage. En tabel 3 med varenumre og placeringer og datoer (den ældste skal bruges først) (og når du får nye af samme vare på på lager, så fyld den senest brugte hylde op, og resten på en ny hylde, som så oprettes med dato og antal)..
Tag et kursus i database-kald - du kan nemt opdele dine behov i tabeller, så du undgår at data gentages (redundante), og du slipper for at oprette en masse bare fordi der kommer nye varer på lager.
Avatar billede Bette Juniormester
15. juni 2023 - 20:46 #6
Jeg har prøvet at lave et lille regneark, så I kan få en idé om, hvad det er, at jeg arbejder med.

https://www.dropbox.com/scl/fi/jrvfvv8m28df58lttivw9/Eksempel-p-registeroversigt.xlsx?dl=0&rlkey=6mpmchic4jnaz9igl3f691fyr

Jeg kunne godt tænke at have alle data samlet, så man kan se om, der mangler nogle data.
Men jeg kunne også godt tænke mig at kunne udskrive et produktark med info for de enkelte produkter. Det kunne måske også være rart, hvis man kunne indtaste oplysningerne i en formular, som så samlede det hele i et ark, men hvor man også kunne udskrive de enkelte produktark med info.
Noget a la Google Analyse...

# EBEA skrev noget om formular type i Excel, og definere printbare områder. Hvad er det? Og ville det kunne bruges?
Avatar billede ebea Ekspert
15. juni 2023 - 22:18 #7
#6 - Hvis så du også havde uploadet et PDF eksempel på det du allerede har, ville det være endnu bedre.
Er det sådan, at det er forskellige folk som skal bruge dit ark/eksempel, og indtaste i dette, eller?

Omkring det jeg skrev med Formular, er det en du selv opbygger. Og printbar område, definerer du under "Sidelayout" og "udskriftsområde".
Avatar billede Bette Juniormester
18. juni 2023 - 21:56 #8
#EBEA : Det er primært mig, som skal indtaste, men ja, det kan godt risikere at være forskellige folk, som taster i det.
Jeg kan desværre ikke dele pdf'en.
Hvordan laver jeg den formular?

Mht. printbare områder, så er der vel ingen måde, som jeg kan få den til at printe de enkelte vandrette rækker på et samlet produktark?
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2023 - 22:23 #9
#8 - Årsagen til jeg efterspurgte din PDF fil, var at det kunne give en ide om, hvordan din formular kunne se ud.
Den kan laves på flere forskellige måder. Men da jeg kun har set et eks. på hvad der indeholdes i de 35/36 spørgsmål, så er det vanskeligt at give et eks. på en formular, som du vil kunne bruge.
Et printbart område, er det område som du definerer i dit Ark, og som kan håndteres af din printer, i størrelse.

Hvis det er nemmere for dig, så send et link til din PDF i en privat besked. Jeg har ingen interesse i hvad der står, men kun i udformningen ;-)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
19. juni 2023 - 13:37 #10
Til inspiration
https://da.extendoffice.com/documents/excel/2599-excel-create-data-entry-form.html

Der er massere af guides ala dette på nettet/youtube.
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2023 - 14:33 #11
#10 - til det formål som der efterspørges af OP, er din henvisning nok mere forvirrende, end brugbar.