Avatar billede Snedronning Seniormester
15. juni 2023 - 10:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering på kolonne ud fra en celle

Hej

Jeg har et excel ark, hvor jeg har ugedagene stående som M, T, O, T, F, L, S, selvfølgelig i hver deres celle.

Jeg vil rigtig gerne have en del af kolonne under L og S markeret med en baggrundsfarve. Jeg er kommet til at få markeret selve cellen, hvor L og S står, men kan ikke få kopieret formateringen ned, det er "kun" de næste 18 celler i kolonnen, der også skal markeres.

Er der en af jer, der kan hjælpe mig?

Med venlig hilsen
Karin
Avatar billede kim1a Ekspert
15. juni 2023 - 11:30 #1
Det er vist bare en absolut reference du skal have i din betingede formattering, her vist med kolonne A:
Så under L, betinget formattering - brug formel til at bestemme:
=$A$1="L"
Avatar billede ebea Ekspert
15. juni 2023 - 11:32 #2
I din betingede formatering, kan du sætte det område der skal omfattes af betingelsen.
Avatar billede Snedronning Seniormester
15. juni 2023 - 13:06 #3
Sorry, men jeg kan desværre ikke få det til at lykkes :o(

Jeg vælger "Brug en formel til at bestemme, ...", Men jeg har brug for hjælp til, hvordan skal jeg lave formlen?

Ugedagene bliver gentaget, så de dækker en hel måned, og da en bestemt dato jo (desværre) ikke har samme ugedag hvert år, skal formlen være dynamisk, så hvis ugedagene ændres, så skal farvemarkeringen også ændres.
Avatar billede kim1a Ekspert
15. juni 2023 - 14:03 #4
Hvis du har bogstaverne i række 2 og skal formattere række tre, så stå i række 3:
Vælg betinget formattering
Brug fordel til at bestemme
Skriv
=A$2="L"
Så farver den alle celler i række 3 hvor række 2 har L som værdi.
Avatar billede Snedronning Seniormester
15. juni 2023 - 14:07 #5
Tusinde tak kim1a
Det var vist fordi jeg ikke stod i den række, hvor betingelsen skulle gælde. Nu virker det :o)
Avatar billede Snedronning Seniormester
15. juni 2023 - 14:08 #6
Ups, der var jeg for hurtig. Nu virker det, men ikke i de kolonner, hvor der står L oppe øverst :o(
Avatar billede Snedronning Seniormester
15. juni 2023 - 14:10 #7
Okay, jeg glemte så at ændre hvor den skulle starte fra, når jeg ændrede det til d$4 så virkede det :o) Tak