Avatar billede akse0435 Seniormester
17. juni 2023 - 00:40 Der er 15 kommentarer

Aktivering af MitID chip

Hej.

Jeg har købt en MitID chip, og jeg er nu ved at forsøge at aktivere den via BlueTooth, men jeg kan ikke få det til at virke.
På aktiveringssiden står der, at man skal holde knappen på chippen nede i 5 sekunder for at sætte den i paringstilstand, og derefter pare den med computeren ved hjælp af den pinkode, som står bag på chippen. Herefter kan man så trykke på knappen på chippen, for at godkende aktiveringen på siden.
Lige meget hvad jeg gør dog, kommer chippen ikke frem, når jeg søger efter BlueTooth enheder, hverken på min computer, eller på flere andre enheder, som jeg har testet med.
Har nogen andre haft held med at bruge MitID chippen via BlueTooth?

Man kan selvfølgelig også vælge at aktivere den via USB, men så skal man tilslutte den til computeren med et USB-kabel, hver gang man skal godkende. Derfor ville jeg foretrække at bruge den via BlueTooth, men jeg bruger selvfølgelig bare USB, hvis det ikke lykkes mig at få BlueTooth til at virke.

På forhånd tak.
Avatar billede fase Professor
17. juni 2023 - 10:44 #1
Prøv at se på mitid.dk. Linket herunder fortæller, hvordan du aktiverer cippen.
https://www.mitid.dk/kom-i-gang-med-mitid/aktivering-efter-registrering/?language=da-dk
Avatar billede akse0435 Seniormester
17. juni 2023 - 13:22 #2
Tak for linket, men jeg har allerede kigget det igennem flere gange. Der er ingen brugbare informationer om BlueTooth-delen.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juni 2023 - 14:26 #3
er dine 5 sekunder lange nok? jeg kunne tænke mig, at chip kvitterede med et beep eller vibration når den gik i 'find mig' mode.
Og vær sikker på, at du holder knappen nede uafbrudt i tiden. En lille hård og rund ting mellem knap og finger kan måske forbedre trykket (ikke vold!)
Avatar billede akse0435 Seniormester
17. juni 2023 - 16:42 #4
Ja, mine 5 sekunder er lange nok, og jeg har også forsøgt med længere tid. Og ja, jeg er sikker på, at jeg holder knappen nede kontinuerligt.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juni 2023 - 17:16 #5
ok - der er lokale folk overalt i landet, der yder support til den type problemer. Fx er ældresagen gode. (de hjælpe efter behov - ikke kun de gamle).
Se fx på ældresagens hjemmeside efter den lokale afdeling, og hør dem om hvilke dage, det har 'åbent hus' med support. Tag pc (jeg håber, du er på bærbar) og chip med. Andre steder er der møder på fx biblioteker eller på kommunen.
Det er langt lettere at gøre det face-to-face end at skrive sig ud af det uden at se, hvad der sker.
Avatar billede akse0435 Seniormester
17. juni 2023 - 18:04 #6
Det kan godt være, at du har ret. Det underlige er, at jeg kender flere som har samme problem. Vi er mange blinde, som har købt chippen, og kun kan få den til at virke med USB. Jeg kender ganske vidst ingen seende, som har en chip, men jeg har fundet flere indlæg ved en Google-søgning om folk med samme- eller et lignende problem.
Avatar billede supportsiden Professor
17. juni 2023 - 18:44 #7
Ved ikke om der er en reset knap/hul på sådan en
Hvordan med et nyt batteri ?
Nogle Bluetooth enheder skal være tæt på PC for at parre
Avatar billede kurtba Ekspert
17. juni 2023 - 23:00 #8
Har du bemærket følgende kommentar:
"For at få Bluetooth til at virke på Windows/Android skal du huske at sætte forbindelsen op inden aktivering/autentifikation."
https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/saadan-logger-du-paa/saadan-logger-du-paa-med-mitid-chip/?language=da-dk
Avatar billede akse0435 Seniormester
18. juni 2023 - 00:26 #9
Ja, og det er præcis det, som jeg ikke kan få til at virke, da chippen ikke kommer frem, når jeg søger efter BlueTooth-enheder på min computer, usanset hvad jeg gør.
Avatar billede supportsiden Professor
18. juni 2023 - 14:20 #10
Hvordan med et nyt batteri ?
Avatar billede akse0435 Seniormester
18. juni 2023 - 16:29 #11
Jeg tror ikke, at batteriet kan skiftes. Chippen kunne være defekt, men det virker underligt, at så mange lader til at have det samme problem.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juni 2023 - 17:45 #12
igen - når mange har haft problemet - så har fx ældresagen helt sikkert oplevet det og løsningen. Hvorfor ikke prøve hos dem, der arbejder med det?
Avatar billede AnyFellow Seniormester
19. juni 2023 - 09:20 #13
Da jeg første gang skulle aktivere chippen via BT var jeg ikke opmærksom på, at chippen bliver leveret helt afladet og derfor skal lades op først.

Efter dette var gjort havde jeg ingen problemer med at aktivere via BT.
Avatar billede akse0435 Seniormester
20. juni 2023 - 20:53 #14
Hej.

Jeg fandt nu til sidst ud af, at problemet skyldtes, at chippen skal bruge BlueTooth 5.0, hvorimod min sender kun har BlueTooth 4.0.

Jeg synes dog, at dette burde stå på informationssiden. Jeg fandt kun ud af det ved at teste med forskellige enheder.
Avatar billede VWJ Praktikant
23. januar 2024 - 12:25 #15
Hej
Jeg havde samme problem.
på din pc under bluetooth og enheder skal du scrolle ned til enhedsindstillinger og ændre opdagelse af bluetooth-enheder fra standard til avanceret, og så søge efter enheder... så dukker din chip op på listen :-) husk at den skal blinke blå for at være tilsluttet til pc-en... af sikkerhedsmæssige årsager mister den forbindelsen, hvis ikke den blinker i bluetooth .

Håber dette hjælper dig videre :-)