Avatar billede mefa Seniormester
18. juni 2023 - 15:43 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til at tilføje ordet den efter ugedag

Hej

Jeg ved godt jeg er sippet, men håber der er nogen som kan  hjælpe mig videre, når google og egne evner ikke rækker 😀

I a1 står der

22-05-2023  -  23-06-2023

Jeg bruger formlen

="for perioden " & TEKST(DATO(MIDT(A45;7;4);MIDT(A45;4;2);VENSTRE(A45;2));"DD. MMMM ÅÅÅÅ")&" til "&TEKST(DATO(HØJRE(A45;4);MIDT(A45;19;2);MIDT(A45;16;2));"DD. MMMM ÅÅÅÅ")

Jeg mangler at skrive ordet den efter efter mandag og fredag

Jeg drømmer om der står for perioden mandag den 22. maj 2023 til fredag den 23. juni 2023

Desværre rækker evnerne ikke til at gennemskue hvordan jeg får tilføjet den foran mandag og fredag.

På forhånd tak
Avatar billede mefa Seniormester
18. juni 2023 - 18:10 #1
Den korrekte formel er

="for perioden " & TEKST(DATO(MIDT(A45;7;4);MIDT(A45;4;2);VENSTRE(A45;2));"dddd DD. MMMM ÅÅÅÅ")&" til "&TEKST(DATO(HØJRE(A45;4);MIDT(A45;19;2);MIDT(A45;16;2));"dddd DD. MMMM ÅÅÅÅ")
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2023 - 19:10 #2
Jeg kan ikke umiddelbart se andet, end at du skal udtrække den fulde start dato, og slut dato, fra din A1 formel.
I A2:  =VENSTRE(A1;10)
I A3:  =HØJRE(A1;10)

Så vil din formel se sådan ud, med dine oprindelige datoer i A1.

="for perioden " & TEKST(A2;"dddd") & " " & "den " & TEKST(DATO(MIDT(A1;7;4);MIDT(A1;4;2);VENSTRE(A1;2));"DD. MMMM ÅÅÅÅ")&" til " & TEKST(A3;"dddd") & " " & "den " &TEKST(DATO(HØJRE(A1;4);MIDT(A1;19;2);MIDT(A1;16;2));"DD. MMMM ÅÅÅÅ")
Avatar billede Tom K. Forsker
18. juni 2023 - 19:14 #3
=TEKST("for perioden ";)&TEKST(DATO(MIDT(A1;7;4);MIDT(A1;4;2);VENSTRE(A1;2));"dddd DD. MMMM ÅÅÅÅ")&" til "&TEKST(DATO(HØJRE(A1;4);MIDT(A1;19;2);MIDT(A1;16;2));"dddd DD. MMMM ÅÅÅÅ")

læg mærke til du i din egen udgave får brugt celle A45 i stedet for Celle A1 som henvisning.

Mvh
Tom K.
Avatar billede Tom K. Forsker
18. juni 2023 - 22:27 #4
Sorry men jeg kommer lige med en meget sen rettelse.. 🙄  Men min hund har spist mine notater, skulle luftes og have natmad - før jeg kunne rette til. 😇😇😇

Det som Ebba skriver i #2 er ganske korrekt.

Hvis du ikke ønsker at dele A1 op i A2 og A3. så kan du bruge formlen :

="for perioden: "&TEKST(DATOVÆRDI(VENSTRE(A1;10));"dddd")&" den "&TEKST(DATOVÆRDI(VENSTRE(A1;10));"dd. mmmm åååå")&" til "&TEKST(DATOVÆRDI(HØJRE(A1;10));"dddd")&" den "&TEKST(DATOVÆRDI(HØJRE(A1;10));"dd. mmmm åååå")

Og denne gang har jeg så husket "den" og "den" som jo egentlig var spørgsmålet.
😁😂😎
Mvhg
Tom K.
Avatar billede mefa Seniormester
19. juni 2023 - 10:11 #5
1000 tak for hjælpen.
Det virker perfekt og jeg har nu med  jeres hjælp nu både en løsning hvis datoerne står i et felt og hvis de er skrevet i 2 felter.

Tak for jeres tid.