Avatar billede KSN Mester
21. juni 2023 - 09:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Returnere værdi, hvis (Lopslag i tabel)

Jeg har en tabel hvor jeg har fødselsdatoer skrevet således 10-10-2000
Under tabellen har jeg en kolonne med årstal og en kolonne med numre fra 1-5.

Jeg vil gerne have den til at returnere nummeret til en kolonne i tabellen, alt efter årstal.
Hvordan gør jeg det, når lopslag ikke kan bruges i tabeller og kan jeg få den til kun at læse ud fra årstal, selvom hele fødselsdatoen fremgår?

Årstal          Nr.

2009            1
2010            1
2011            2
2012          2
2013          3
2014          3
osv.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
21. juni 2023 - 09:45 #1
For at gøre det nemmere, så foreslår jeg en 'hjælpekolonne' hvor du på forhånd uddrager årstal af din dato.
Avatar billede KSN Mester
21. juni 2023 - 10:19 #2
Det kan jeg egentlig godt, men kan ikke få den til at returnere årstallet alene.
Har prøvet både
=TEKST([@Fødselsdag];yyyy)
=ÅR([@Fødselsdag])

Den vil ikke give mig et resultat.
Ved TEKST skriver den #NAVN?
og ved ÅR skriver den fuld dato men med forkert data fx. 20-10-2008 bliver til 06-07-1905
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2023 - 10:26 #3
Prøv at upload et eksempel på det du har. Det vil undgå en masse skriverier/gætterier om en evt. løsning.
Og du kan godt bruge LOPSLAG i en tabel.
Brug evt.  www.dropbox.com  til at uploade en fil.
Avatar billede Tom K. Forsker
21. juni 2023 - 10:51 #4
Jeg vil foreslå:

=LOPSLAG(TEKST(A2;"åååå");Tabel2;2)

Fødselsdag 10-10-2012 i A2
Lopslag i B2
År og kode i "Tabel2"

mvh
Tom K.
Avatar billede KSN Mester
21. juni 2023 - 11:02 #5
@ebea

Har lavet et test ark. Kan hentes via wetransfer på linket herunder.
Her virker det fint, men så snart jeg laver det om til en tabel, så virker det ikke
https://we.tl/t-ZWq2BAqNeg
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2023 - 11:33 #6
#5 - Din opslagsværdi, kan ikke være et range, men skal være en værdi.

https://www.dropbox.com/scl/fi/hjkdhnunfmyei2vto6cq2/Test-2.xlsx?dl=0&rlkey=4c9w918v0v46pc4k2fhi3quv7
Avatar billede Tom K. Forsker
21. juni 2023 - 11:41 #7
i dit testark konflikter tabellen med din liste i A7:B17.
flyt disse Celler til kolonne eks. F:G
D2 ændres til: =LOPSLAG([@Årstal];F2:G11;2;FALSK)
Kopier d2 hele D kolonnen.
mvh
Tom K.
Avatar billede KSN Mester
21. juni 2023 - 11:54 #8
Tak for svar til jer alle, det er nu løst.
Mit problem med årstallet (=ÅR(B2)) i min egen tabel var, at den stod til at formaterer til dato og derved returnerede en mærkelig dato. Ved at ændre formatet til standard, fik jeg årstallet frem.