Avatar billede fimo Seniormester
23. juni 2023 - 13:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

oprette query 2 tabeller ?

Hej igen,

Nu fik jeg et andet problem som måske er lettere at få lidt guide til:
Jeg har 2 tabeller som er "linked" tabeller fra nogle data filer vores IT afd køre hver nat.

1) Tabel 1 = Kunde info feks kunde nummer + kunde navn

2) Tabel 2 = Ordre nummer, materiale, pris, antal

Jeg ville gerne linke disse to tabeller i en query, så jeg kan få et output der viser  mig kunde nummer + kunde navn(tabel 1)  + Ordre nummer, materiale, pris, antal (tabel 2).

Men kan ikke finde "en fællesnævner" i tabellerne der kan linke et kunde nummer til en ordre ???

Er der en god ide til hvordan dette kan lade sig gøre ?

tak endnu engang
Avatar billede Gustav Ekspert
23. juni 2023 - 14:04 #1
Tabel 2 ser ud til at være ordrelinjerne.
Du mangler tabel "1,5" med ordrerne, hvor hver har et felt med nummer på kunden (tabel 1), som ordren tilhører.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2023 - 14:27 #2
Det er ikke et teknisk problem men et rent data problem.

Hvis du ved hvilke felter der logisk knytter dem sammen, så kan du også lave en JOIN.

Men uden noget som logisk knytter dem sammen kan man ikke noget i SQL.
Avatar billede bvirk Guru
23. juni 2023 - 14:41 #3
Anvendelsesområdet er nok det mest almindelige og mest anvendte overhovedet i ordre hånterings sammenhænge og det som northwind eksemplet beskriver.

Jeg ville gå så langt overhovedet ikke at anvende danske navne fordi northwinds eksistens fritager for yderligere dokumentation.

Men man kan også lde sig inspirere og oversætte til danske ord.

Spørgsmålets tabel 2 skal, ifølge min vurdering hedde ordreDetaljer eller OrdreLiner og ordrenummer er fremmednøgle relateret til tabel ordrer

https://www.trek10.com/assets/content_posts_2019-01-02-dynamodb-single-table-relational-modeling_northwind-erd.png?mtime=20191120050200&focal=none
Avatar billede jensen363 Forsker
23. juni 2023 - 15:05 #4
Du har antageligt primær nøgle i hver af de to filer, men mangler en tredie tabel fta din source som viser relationen mellem de to filer du har fået, - alt andet giver ikke mening i database sammenhænge
Avatar billede fimo Seniormester
24. juni 2023 - 13:16 #5
Tak for jeres svar, og som jeg forstår det, så mangler jeg en eller anden tabel "1.5"
imellem min tabel 1 og tabel 2
https://ibb.co/r4BG2bm
https://ibb.co/6sMhr7g

Og da det er  pre defineret linked tabeller jeg trækker mine data,fra så ved jeg ikke hvordan jeg skal løse det med at lave en "1.5" tabel imellem ovennævnte tabeller for at kunne "joine" dem sammen.

Da jeg ikke har et fællesnævner felt for disse 2 tabeller.

hvad gør man ellers i disse situationer hvor man vil joine to tabeller men ikke har et fælles felt ?
Avatar billede Gustav Ekspert
24. juni 2023 - 13:41 #6
Du mangler en ordretabel. Som minimum med felterne:
Ordrenummer (Short Text, Primary Key)
Kundenummer (Short Text)
Desuden har du vel noget som fx ordredato og leveringsdato.
Dernæst definerer du relationer mellem:
kunde og ordrer (på kundenummer)
og mellem:
ordre og ordrelinjer (på ordrenummer)

Brug også altid Valuta/Currency som data type til beløb og kvantiteter. Undtagelserne herfra er ekstremt sjældne - inden du spørger "hvilke", så er én af dem beregninger med valutakurser - se fx:
https://github.com/GustavBrock/VBA.CurrencyExchange