Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
26. juni 2023 - 15:00 Der er 5 løsninger

Tilslutning af SSD i ældre PC

Harddisken i min PC fra 2010 er ved at være træt, det er en SATA disk på 1 TB, og jeg har tænkt mig at udskifte den med en SSD på 500 GB til systemfiler og en HDD på 4 TB til datafiler. Der er 2 ledige SATA stik og et PCI-Express x1 stik på bundkortet. Er det muligt at svare på, om jeg får mest ud af at  tilslutte en 2,5` SSD til et SATA stik eller en M2 SSD til en adapter til PCI stikket?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juni 2023 - 15:22 #1
Hastigheden videre i pc er langsommere end en ssd. Tag den billigste løsning.
Min gamle stationære fik en holder til en enkelt 3½" plads, hvor der kunne sidde 2 ssd'er i (de skulle selvfølgeligt på hvert sit stik på mobo) - og i dit tilfælde, så ville jeg montere ssd og hd med en fri 3½" plads mellem dem, der der er plads til køling.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
26. juni 2023 - 15:49 #2
Mange tak for dit svar. Jeg køber en 2,5`SSD og monterer i en bakke.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2023 - 17:46 #3
Der er en anden grund til at vælge SATA. Nogle ældre MB har problemer med at boote fra M2.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. juni 2023 - 01:41 #4
Enig med #3 - M.2 kan nu også være sata.
PCI-Express x1 på et gammelt MB -bliver flaske hals på en moderne ikke sata m.2 disk.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
27. juni 2023 - 11:48 #5
Tak for de sidste 2 kommentarer. Jeg var faktisk stadig i tvivl om, hvilken løsning jeg skulle vælge. 2,5' SATA skal jo have strømkabler og en holder, som der faktisk ikke er plads til i mit lille kabinet med kun 1 diskskuffe, men jeg har tænkt mig at lave et ophæng udfor strømforsyningen, så både 2,5' og 3,5' bliver kølet. Det burde kunne lade sig gøre.