Avatar billede pegazuz Mester
27. juni 2023 - 18:18 Der er 5 kommentarer

Mit firma laptop laver rod i mit netværk

Mit problem er, for mig, lidt mystisk. Kontekst, som måske er irrelevant er at jeg for 1 måned siden har fået indlagt lysledernet til huset og har skiftet router fra standard wifi-router-boks man får fra den lokale internetudbyder til et simpelt TP-Link setup med router og 2 access points. Jeg her ingen switch eller fysisk controller. Jeg kan klare mig med de 4 porte i routeren og benytter software controller.

Nuvel - alt fungerer godt, på wire og wifi i huset. Når jeg så imidlertid forbinder min firma laptop til netwærk, uanset om det er over wifi eller wire, så virker internettet på maskinerne en 4-5 minutter og så holder det op. Og beskeden når jeg forsøger at gå på internettet er "DNS address could not be found" eller "www.dr.dk server IP address could not be found".  Det er beskeden på både min private og firma laptoppen.

Når jeg så kobler firma laptoppen fra netværket, så går der et par minutter og så virker det hele igen på alle private klienter.

Jeg kan ikke rigtig greje det. Nogen bud.
Avatar billede supportsiden Professor
27. juni 2023 - 20:44 #1
Er du sikker på at du må bruge alle 4 porte ? Nogle gange må man kun bruge port 1.
Jeg fraråder at du selv "piller" ved din firmalaptop (oftest kan man heller ikke) me få i stedet IT afdelingen til at tjekke opsætningen efter. Det lyder usandsynligt at den kan påvirke dit netværk medmindre den har fast IP og samme som din router.

På din egen PC, prøv ar nulstille IP :
https://www.howtogeek.com/785351/how-and-why-to-perform-a-netsh-winsock-reset-on-windows/
Avatar billede kurtba Ekspert
27. juni 2023 - 22:58 #2
Er din firma laptop lavet på en måde, så man bare kan tilslutte den et vilkårligt netværk?
Hvis det er et internt lukket netværk, som den normalt er koblet op til, vil det normalt betyde, at man først skal lave en vpn forbindelse, før man kan få forbindelse via pc.en, idet den først skal godkendes på det interne netværk, før den får adgang til internettet generelt.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2023 - 09:19 #3
Det er således, at det skal forstås et "firma" computer vil have forudbygget definitioner som standard skal have forbindelse firma "server".
Med dette modtager den sikkerhedsforanstaltninger som almindelig hjemmebruger ikke benytter. Den har højere netværksindstillinger og tillader ikke alt andet internet adresser. Dette skal frigives brugerne og åbnes en tilladelse fra firma "IT-afdeling".

Hvis "dr.dk" virker på arbejdet, skal du blot aktivere dit firma "VPN", fordi ethvert internet forbindelse er ikke firma netværk. Dit "firma" computer mister domæne forbindelse i hjemmet, fordi det ikke direkte forbundet til firma "server". Her vil det normal give dig besked omkring dette. Og det er netop det du har modtaget.

Du kan ringe eller høre nærmere, hvordan du kan tilgå til firma "VPN", så du normalt kan benytte det som du kender det fra arbejde.

Firma computer er trods alt ikke som du kender i hjemmet.

Vores anbefaling vil være at benytte firma computer med godt omhu, så du bare ikke tilgår hvilket som helst adresser. Der vil allerede være blokkeret adresser for at beskytte firma computer.
Dette vil IT-afdeling kunne se, hvis du prøver. Husk, firma computer er trods alt kun til arbejdsformål og ikke som privat computer.

Kontakt dit chef og hør nærmere om du også kan benytte "firma vpn", har du dette skal du blot kontakte IT-afdeling for hvordan du kan tilslutte dig til arbejdsnetværket i hjemmet.

Det kan jo trods alt være, at der er yderligere gebyr hvis flere fra arbejde tilslutter sig til "firma VPN". Få afklaringer først.

Jeg hopper af her. 🙃
Avatar billede pegazuz Mester
28. juni 2023 - 10:52 #4
Tak for alle kommentarerne indtil videre. Et par kommentarer:

- jeg behøver ikke at gøre noget på min private laptop, da alt fungerer normalt på alle klienter derhjemme (iphones, tv, laptops, sonos) når firmaet laptoppen ikke er forbundet. Men når firma lappen er forbundet med mit private netværk, holder alt op med at fungere. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan en klient (firma laptop) kan have indflydelse på hvordan resten af netværket fungerer.
- Mht. VPN også videre.... i går forbandt jeg firma laptoppen til private network over iphone og den kørte problemfrit. Her til morgen har kører jeg den igennem et anden sim kort baseret router, altså udenom netværket derhjemme, og alt fungerer problemfrit. Jeg kan også fint bruge den når jeg er ude at rejse og er på fremmede netværk. Så det er ikke et generelt problem, men kun når jeg er på mit eget netværk.
- Jeg må på prøve at finde ud af om der er nogle særlige indstillinger på mit eget netværk, der er nødvendige for at den kan køre. Mit TP-Link router setup kan indstillet på ret mange måder, så der er måske nogle flueben der skal sættes andre steder.

Men igen, jeg fatter ikke hvorfor det skulle have indflydelse på hvordan de andre klienter har adgang til netværket.
Avatar billede supportsiden Professor
28. juni 2023 - 13:32 #5
Allerførst skal du have Firma PC - F-PC's opsætning tjekket af IT afdelingen
Der er ingen grund til at spilde tid hvis der er en miskonfiguration, den kan f.eks. have 2 IP adresser, hvor den ene kolliderer med hjemmerouter (usandsynligt men det eneste jeg kan se der kan forårsage den fejl)
Derefter få F-PC til at fungere på kablet netværk.
Deaktiver WiFi (evt. slet WiFi opsætningen for dit hjemmenetnærk på
I slukket tilstand, tilslut kablet (gerne et nyt kabel som du har tjekket virker)
På din hjemme PC - H-PC - start en kommandoprompt
Skriv ping -4 [IP adresse på router uden[] ] -t - tryk Enter
overvåg billedet mens du starter F-PC op
Sker der nogen ændringer når den starter op ? (udfald)
Tjek at F-PC ikke har flere IP adresser :
Fra en kommandoprompt skriv ipconfig - tryk Enter
Hvad får du her ?