Avatar billede Aaaaaa- Mester
28. juni 2023 - 14:11 Der er 6 kommentarer

Webtilgængelighed - alternativ tekst

Er der mon nogen der ved om at det er muligt at angive en ALT tekst på en billedfil, således at den altid trækker denne ALT tekst med sig, når man indsætter den på tværs af word-dokumenter?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2023 - 17:50 #1
Har du prøver at højreklikke på billedfilen, og vælge 'Egenskaber' og der fanebladet 'Detaljer' - klik på plads efter både 'Titel' og 'Emne' (en ad gangen), og udfylde værdi med den ALT-tekst, du vil have.
Jeg gider ikke teste på, om den ALTID trækker teksten med, men lad det komme an på en prøve. Teksten følger i hvert fald altid med billedet.
Avatar billede Aaaaaa- Mester
28. juni 2023 - 18:10 #2
Jeg har desværre ikke den mulighed. Disse detaljer er slet ikke synlige 😕
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2023 - 18:31 #3
windows? pc/mac? version?
i øvrigt, jeg finder billedet i stifinder, og klikker videre der.
Avatar billede Aaaaaa- Mester
28. juni 2023 - 19:18 #4
Der er tale om win10. Jeg klikker på samme måde.
Jeg har prøvet at angive det i Adobe Bridge men teksten forsvinder når jeg indsætter det i Word.
Hvis jeg har åbnet selve stien til billedet i browserlinjen (fx chrome) og kigget på html udgaven, kan jeg godt angive ALT tekst der hvilket fastholdes hvis jeg kopierer billedet - men ikke hvis jeg gemmer billedet og så derefter indsætter i word
Avatar billede jernrosen3 Forsker
29. juni 2023 - 07:12 #5
Jeg forstår godt din intention med overførsel af informationer, så Du slipper for, at lave slave-tekst-arbejde igen ... igen .. og igen

Men ..... "Alternativ Tekst" i Word er en specifik Word-udvidelse, til at beskrive et billede i filen/worddokumentet.

Uden at vide det nøjagtigt tror jeg at "Alternativ Tekst" er en slags AI-tekst-generator, da mine egne tegninger eller billeder bliver generelt beskrevet, hvis jeg ændre eller skifter dem.

Det samme billede kan have forskellige beskrivelser, hvis Du indsætter billedet 2 ( eller flere ) gange i dokumentet. Og disse informationer bliver ikke lagt ud i billedet.

Jeg har prøvet jeres førnævnte metoder til at lægge "alternative tekster" i billederne før indsættelse i Word .... men Word er ligeglad og laver sine egne beskrivelser.
Avatar billede Aaaaaa- Mester
29. juni 2023 - 09:49 #6
I ms 365 kan alternativ tekst genereres automatisk men teksten skal stadig godkendes før den vil blive gemt.

Jeg gør kun brug af samme billeder (som i princippet bare skal angives som dekorative). Jeg ønsker derfor at processen automatiseres.