Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
03. juli 2023 - 14:47 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Windows kan ikke læse hele disken

Jeg har installeret en harddisk på 4 TB, men Windows 10 kan kun se 1,6 TB. Jeg har konverteret disken til GPT med diskmgmt.msc, hvilket skulle løse problemet, men den viser stadig samme størrelse:
I diskhåndtering: Simpel diskenhed, Dynamisk 1678.01 GB, Online,
Datadisk (F): NTFS, I orden.
I egenskaber: GPT.
Min PC er godt nok 13 år gammel, men kører dog med SATA.
Har nogen et forslag til, hvad jeg kan gøre?
Avatar billede kulawig Professor
03. juli 2023 - 15:07 #1
:-) hvilket MB er der i maskinen ... det kan sagtens være SATA port der ikke understøtter drev større end 2 TB
Avatar billede poko1 Ekspert
03. juli 2023 - 15:48 #2
Hvilken PC. ER det en Desktop eller Laptop?
Er det en Intern Dish HDD Eller SSD eller Ekstern?
Jeg har en Ekstern Intenso der gør det samme!
Pillede Disken en Hdd ud og monterede den i min Laptop:
Hvor den ikke fejlede noget.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. juli 2023 - 15:53 #3
Hvis du kigger på den i diskhåndtering eller med et 3 parts værktøj som MiniTool Partition Wizard Free - vises resten af pladsen som fri/ubrugt ?
Avatar billede poko1 Ekspert
03. juli 2023 - 16:02 #4
Gå Til søg ssriv  Diskmgmt Tryk på symbolet og se resultatet "Størrelsen"ude til venstre.
https://ibb.co/DwG4xY5
Her er det en 4TB
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2023 - 16:14 #5
Så vidt jeg husker så understøtter MBR kun 2 TB diske.
Nu da du har konfigureret den som GPT, bør du kunne udvide den så den tager hele disken.
Men hvis #1 har ret i det han skriver bliver du nødt til at oprette en partition til det resterende.
Avatar billede valby Ekspert
03. juli 2023 - 16:37 #6
Her er jo kommet flere gode forslag, som alle er værd at følge.
Der kan dog også være fejl på disken. Prøv at lade Harddisk Sentinel se på den.
https://www.hdsentinel.com/
Avatar billede valby Ekspert
03. juli 2023 - 18:35 #7
Din PC er 13 år gammel. skriver du. Er din bios også ældgammel? Hvis, så kan det
sagtens være årsagen.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2023 - 19:07 #8
Kører din Windows 10 32 eller 64 bit?
Hvis du har 32 bit så er der vist også en max størrelse på max 2 tb som systemet kan se af disk størrelser.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
03. juli 2023 - 20:22 #9
Tak for alle jeres kommentarer. Jeg prøver at se på dem efterhånden.

Jeg har aldrig kunnet finde oplysninger om mit motherboard nogen steder, men jeg viser en redigeret kopi af PC'ens specifikationer. Ved ikke om det kan bruges til noget. Harddisken er en splinter ny HDD fra WD, så jeg tvivler på, den fejler noget. Og Windows er Windows 10.

Specifikationer for Packard Bell iMedia Stationær A6574NCD
Type Processor     AMD Phenom II X6
Nummer     1035T
Antal kerner     6
Hastighed (GHz)     2,60
CPU Cache     6 x 512 KB L2
Chipset     Nvidia MCP78-PV
RAM Type     DDR3
RAM Max. ved opgradering (MB)     8 192
RAM Hastighed (MHz)     1 066
Harddisk
Antal diskdrev     1
Interface     S-ATA
Operativsystem version (bit)     64
Producentens Varekode     PT.U5AE2.044

Jeg vender tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2023 - 20:59 #10
Har du været i diskhåndtering?
Avatar billede valby Ekspert
03. juli 2023 - 21:12 #11
En harddisk kan måske holde i mange år, men kan også futte af med det samme,
og der er sommetider fejl når disken købes, med feks. klosterfejl, så noget af disken virker, men anden ikke. Det er derfor, jeg foreslog Harddisk Sentinel.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
03. juli 2023 - 23:15 #12
Til #3
Diskhåndtering viser ikke resten af pladsen. Den viser Anvendt plads 159 MB og Ledig plads 1,63 TB.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 00:49 #13
Til #6
Partition Wizard og Harddisk Sentinel viser også de samme tal for størrelsen. Men Sentinel åbnede med et skilt, hvor der stod noget om at størrelsen på disken blev vist forkert af windows, og at den var ca. 3,7 TB. Jeg har ikke kunnet få den meddelelse frem igen. Den siger også at disken er fremragende, når den tester den, men det siger den også om min 13 år gamle disk, som denne skulle erstatte.
Avatar billede valby Ekspert
04. juli 2023 - 01:28 #14
Der er nogle ikoner foroven. En af dem hedder "Harddisk test" Kørte du den ?
Hvis ikke. vil jeg foreslå det.
Du kan under CMD / Kør som administrator køre denne:https://ibb.co/52sDB8N
Avatar billede poko1 Ekspert
04. juli 2023 - 06:50 #15
Du skal jo lige bemærke at når du køber en disk på 4TB
Så viser diskhåndteringen ikke 4TB.
https://ibb.co/mJMg0SN
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 12:29 #16
Til #14 og #15

Ja jeg kørte testen, det er den jeg omtaler i min sidste kommentar.

Ja jeg er godt klar over, at 4 TB ikke er lige 4 billioner bytes.
Jeg får den nu til at være 3725,29 GB, men skidt med det 😉
Avatar billede valby Ekspert
04. juli 2023 - 13:09 #17
Jeg undrer mig over testen med HDD Sentinel. Jeg har brugt den i flere åer, og oplevet at blive advaret mod bad sectors. På nettet kan jeg ikke finde negativ omtale af pro.
Her er et eksempel på em analyse, som ikke er så god: https://ibb.co/XJ9qvqs
Avatar billede valby Ekspert
04. juli 2023 - 13:13 #18
Ps. Har du od på at se, hvad commandopromten siger #14 ?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2023 - 15:51 #19
#16 Hvis du ser det i diskhåndteringen kan du så ikke udvide den partition der er foran om? Formoder den sidste del står som ikke allokeret (med sort streg).
Avatar billede valby Ekspert
04. juli 2023 - 16:02 #20
220661
Kan man ikke rense disken med den metode jeg anviser i #14 ?
Jeg har set, på nettet, at det virker på store USB diske. Men kommer det ikke ud på et, skade kan det vel ikke at prøve ?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2023 - 16:13 #21
#20 Jo man kan slette hele disken med Diskpart.
Men vi ved ikke om der er filer på den? Den er konverteret til GPT forstår jeg, men det kan gøres uden at miste data på disken.
Men måske Diskpart kunne fortælle lidt mere end som diskhåndteringen gør.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 17:02 #22
Til #17
Jeg fik meddelelsen igen i Sentinel, da jeg bookede pc'en og jeg tog et billede af den:

Den detekterede totale kapacitet (1678 GB) af harddisken Harddisk: #2: WDC WD40EZAZ-00SF3B0 [WD-WXV2AB286UDR] er ukorrekt,  burde være 3726 GB

Anvendelse af denne harddisk kan forårsage korruption i fil-systemet eller datatab. Det anbefales at undersøge den nuværende konfigurationen måske opgradering af operativsystemet.

Det lyder jo voldsomt, mon det skal tages bogstaveligt.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 17:16 #23
Til #14
disk part / list disk  viser de samme tal som alle de andre programmer.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 17:21 #24
Til #21
Der er ingen filer på disken. Jeg monterede den, da jeg fik den hjem og ville bare tjekke den, inden jeg gik videre i projektet.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. juli 2023 - 17:29 #25
Har du været i diskhåndteringen?  Slet hele disken. Gå så ud i ruden til venstre og vælg kør Disken som PNG. Prøv derefter at oprette en ny partition!
Avatar billede poko1 Ekspert
04. juli 2023 - 17:33 #26
Der skulle stå GPT: Og når du så opretter så vælg som NTFS:
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 18:04 #27
Når jeg har slettet disken, står den som ikke allokeret, og så kan jeg konvertere til dynamisk disk eller MBR disk, derefter til GPT disk og derefter til ny simpel diskenhed, hvor den største størrelse er 1718278 MB, altså ca.1,7 TB, derefter sætte filsystem til NTFS og navngive den og ekspresformatere den.
Derefter står den angivet som Dynamisk og Simpel diskenhed. Jeg ved ikke, hvorfor jeg skulle partitionere den, det bliver den jo ikke større af.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 18:05 #28
Der er heller ingen steder, jeg kan partitionere, så vidt jeg kan se.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 18:09 #29
Eller det kan jeg måske godt. men hvad hjælper det?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2023 - 19:58 #30
#24 Du skriver intet om, om du har været i Diskpart??
Er der en skjult partition på disken kan der stå en stjerne ud for.
Denne partition skal slettes for at se hele disken.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. juli 2023 - 20:25 #31
Stopper
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
04. juli 2023 - 22:29 #32
Til #30
Jeg har nøje fulgt denne instruktion i Diskpart:
HOW TO FIX DRIVE (GPT) PROBLEMS WITH DISKPART ON WINDOWS 10
men når den skulle have formateret skriver den:
There is no volume selected.
Please select a volume and try again.
Men der er ingen steder man kan vælge en volume
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2023 - 22:43 #33
#32 Kunne du tage et skærmskud af Diskpart når du har skrevet list disk?
Du kan uploade billedet med denne side https://da.imgbb.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2023 - 23:12 #34
Du kan måske se mere her hvordan man i diskpart får vist diskens partitioner, og hvordan man sletter beskyttede partitioner. Man kan tilføje "clean override" for at få slettet beskyttede partitioner.
https://www.easeus.com/partition-master/diskpart-force-delete-partition.html
Avatar billede valby Ekspert
04. juli 2023 - 23:15 #35
Det skal ikke være en dynamisk disk men en almindelig grundlæggende (primær) disk.
Da styresystemet ikke ligger på den disk, kan der ikke ske noget ved at bruge den.
Avatar billede valby Ekspert
04. juli 2023 - 23:44 #36
Efter min opfattelse, bør den HDD sættes til en anden og nyere PC, som ekstern for. Hvis bios er for gammel, kommer vi ikke videre. HDD Sentinel skriver, at disken bliver fejl læst af windows, så enten har disken en fejl, eller windows kan ikke læse den, og så kommer den aldrig til at fungere med den nuværende hardware.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
05. juli 2023 - 13:13 #37
Til #35
Jeg har fået at vide, at MBR kun understøtter 2TB derfor GPT.
Avatar billede valby Ekspert
05. juli 2023 - 13:26 #38
Det er korrekt; Primær disk med GPT.
Så spørgsmålet er om disken har fejl, eller om bios er for gammel til at læse den korrekt, Derfor er det nødvendigt at køre den som ekstern på en PC med nyere bundkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2023 - 18:09 #39
Jeg stopper her
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
05. juli 2023 - 22:46 #40
BIOS release date 04/02/2010
Så jeg må finde en nyere pc at teste den på. Vi kommer nok ikke videre så tak for indsatsen.
Avatar billede valby Ekspert
06. juli 2023 - 02:32 #41
Velbekomme. Ja det er forhåbentligt disken, den kan du jo få byttet, så du ikke skal købe en ny PC. Men på den anden side, når bundkortet er 13 år gammelt, så er det måske alligevel på tide, at åbne sparebøssen😁
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2023 - 06:41 #42
Man kan jo også bare bruge flere diske end en stor.  😉
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
06. juli 2023 - 10:55 #43
Jeg kunne jo også bare prøve at lade den blive siddende. Det er ikke fordi jeg akut mangler plads, og jeg får trods alt 3 gange så meget plads til data, som jeg har nu på partitionen på 500GB på den gamle disk. Styresystemet vil jeg lægge på den nye 2,5' SSD på 500GB, som tilsyneladende virker. Så langt er jeg ikke nået endnu.
Faktisk var det nok ikke så gennemtænkt at købe den store disk.
Der er desværre kun 1 diskskuffe i mit lille kabinet, som jeg nok har købt på tilbud engang. SSD'en måtte jeg montere ved hjælp af mit gamle Tekno-sæt, men det fungerer.
Men når jeg kommer hjem, må jeg prøve, om jeg i det hele taget kan kopiere filer over på problemdisken 🫤
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
06. juli 2023 - 13:43 #44
Undskyld det var noget vrøvl jeg skrev. Jeg kan jo ikke se den.
Avatar billede valby Ekspert
06. juli 2023 - 14:39 #45
Hvis disken ikke er i orden, så gælder det om, at benytte garantien.
Jeg har mere en 1 PC. Den ene er en ældre Lenovo, hvor der ikke var en speciel plads til en SSD. Men det er ikke noget problem fordi, den behøver ikke at blive spændt fast. Jeg har bare lagt den ind mellem nogle ledninger, den er så let, at den bare bliver i sine ledninger. Og den afgiver jo ingen varme. Så det går fint.
Avatar billede Ole Fleischer Juniormester
06. juli 2023 - 15:27 #46
Jeg troede faktisk den blev varm, den bliver jo fodret med samme spænding som de gamle diske, så derfor har jeg monteret den foran blæseren, så både den og HDD bliver kølet.
Avatar billede valby Ekspert
06. juli 2023 - 16:53 #47
En SSD bliver ikke varm - bare lunken - fordi det ikke er en mekanisk disk.
En mekanisk har jo en skrive, som drejer rundt med 7200 omdrejninger i minuttet. Det giver rigtig meget varme, så det er fint at du giver den god køling. Men en SSD kan du lægge hvor du vil, når bare den ikke bliver ramt af en ventilator vinge.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. juli 2023 - 19:30 #48
Tjekkede lige min PC de 3 SSD var varmere end de 4 HD. Men alle mellem 33 og 42 grader - det går nok -tingene er vel lavet til også at fungere i HongKong og Afrika,

Der sælges jo kølefiduser til M.2 diske og har da været ude for en M.2 i eksternt kabinet man kunne brænde fingerne på. Stort set alt der bruger strøm danner varme.
Avatar billede valby Ekspert
06. juli 2023 - 20:02 #49
#48
Jeg har kørt i flere år med en Samsung Evo på 500 GB, men har aldrig oplevet den andet end lunken, medens mine 2 mekaniske diske føles meget varmere. Subjektivt
føling med fingrene. Måske skyldes det, at du har en meget kraftig PC som afgiver meget varme til de andre komponenter ? Men jeg kan da prøve at se, hvad Speccy siger om det.
Avatar billede valby Ekspert
06. juli 2023 - 23:13 #50
Jeg huskede forkert.
Der er 2 SSD diske på hver 1TB og en Seagate sata på 1TB.
Nu har computeren kørt sig varm, og tallene er 28-33-28 grader.
Jeg formoder at de 33 grader er den SSD hvor Windows ligger.
Der er altså ingen problemer med varmen.
Jeg har set lidt på nettet. Denne vurdering er vist Ok?
Normal SSD Temperature
SSD usually stays on between 30ºC to 65ºC or 86ºF to 149ºF. Depending on SSD usage, you may face a temperature higher than the limit. However, simple read/write tasks do not cause an extreme rise in temperature. So, it is usually not a cause for concern unless the SSD reaches a temperature above 70ºC.
Avatar billede valby Ekspert
06. juli 2023 - 23:24 #51
Ps. måske skal jeg nævne, at kabinettet til min Lenovo PC, er et Medi kabinet, ikke et Tower med flere store ventilatorer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. juli 2023 - 00:26 #52
#50 Samsung evo er vist typisk 2,5" diske - et stort overfladeareal til at slippe af med varmen M.2 diske kan være så små som 22mm*30mm og få mm tynde. - 22*42 er dog de mindste jeg har haft fingre i - sidder de i et lille lukket eksternt kabinet uden direkte kontakt med dette er der jo dårlig varmeafledning. 2 af  mine SSD sidder på PCIe kort uden noget speciel køling. Bortset fra Lager er min PC nu ikke noget særligt.  Medion MD8836 - Intel Core i3 6100 @ 3.70GHz 33 °C - og jeg bruger grafikken i den CHIP. 350W strømforsyning - en af de sidste PCer Aldi solgte i DK - i Tyskland sælger de stadig PCer.( Speccy måler ikke temperatur på mine SSD på indstikskort - men Harddisk Sentinel vil godt).
Avatar billede valby Ekspert
07. juli 2023 - 00:40 #53
Ja jeg kan godt forstå, at der er forskel på de store flader og M2.
Og HDD Sentinel er et udmærket program. På min Asus PC, M. Samsung Evo, som jeg sidder ved nu, er temp. 27 grader, og de 2 mekaniske 33. Men det er også en Tower med store ventilatorer.