Avatar billede grzona Ekspert
06. juli 2023 - 03:32 Der er 11 løsninger

flyt af pogrammer

Hej Eksperten.
Jeg har 2 harddiske i min pc. (ikke partioner) Alle mine ting ligger på dèn hvor windows ligger på og det var ikke meningen. Jeg ved godt at jeg bare kan flytte billeder,videoer og dokumenter over. Men pogrammer man har installeret? Kan man bare dragge og droppe dem over på den anden harddisk på pcèn?
På min pc kan jeg se den harddisk som jeg også kan se den harddisk windows ligger på.

vh
peter
Avatar billede puren Ekspert
06. juli 2023 - 03:58 #1
Det korte svar:nej
Det lange svar: nej, i Windows ligger der filer som fortæller Windows hvor programmer ligger og hvis du bare flytter en fil så er Windows ikke klar over det og der kommer en fejl
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2023 - 06:48 #2
Der ligger oplysninger om hvor fine programmer er i registrerings databasen.  Og hvis du bare cooy paster dine mapper over kan Windows ikke finde dem som puren skriver. Du skal afinstallere og installere igen. Bemærk hvis disk 2 er en hdd og ikke ssd afvikler den langsommere end ssd drevet gør. Så prøv først at fjerne private filer over på disk og se om du nu har plads nok hvis dette er problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2023 - 06:49 #3
Beklager for mobil korrektur😉
Avatar billede f-arn Guru
06. juli 2023 - 11:37 #4
Kan du ikke bare flytte dine datafiler over på D? Hos mig ligger f.eks Office på C, mens min budget fil ligger på D. Det gælder også mine billeder og videoer. Det fungerer fint 😃
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2023 - 11:57 #5
#4 Enig. Office opdateres og skal ligge på c drev.  Private filer kan med fordel ligge på anden disk. Her ligger de mere sikre ved system nedbrud.
Avatar billede puren Ekspert
06. juli 2023 - 13:47 #6
#5 hvorfor er det at office skal ligge på C-drevet??
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2023 - 14:19 #7
#6 Det behøver det måske ikke men jeg bruger system backup med Aomei og så er det smart at det hele er med i backup. Jeg har derfor programmer der jævnligt modtager opdatering er liggende på C drevet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. juli 2023 - 19:37 #8
Den rette måde er vel at flytte data over med Windows.
Højreklik på bibliotekerne billeder, dokumenter, videoer overførsler i stifinder - og vælg flyt. Har du Ashampoo Winoptimizer kan det også gøres i den.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. juli 2023 - 19:41 #9
Lidt mere til #8
Højreklik f.eks. på biblioteket dokumender - vælg egenskaber -vælg placering fanebladet og der finder du flyt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. juli 2023 - 22:48 #10
Du skriver harddiske - hvis det er traditionelle kunne du også vælge at skifte systemdisken til en større SSD de er efterhånden ret billige - du kan installere programmer på andet end C-drev men at flytte dem kræver et specielt program der håndterer registry mm.
Af hensyn til backup og overblik er det smartest at have data og system adskilt. Jeg har dog ladet programmers data ligge på C: dvs ACDsee's database, Blackbirds mail data o lignende,
Avatar billede bvirk Guru
07. juli 2023 - 23:17 #11
Jeg tror det kan lade sig gøre, men operationen med ændringen vil mislykkedes hvis der kører processer som har åbnet eller moniterer filer under programmer.
Jeg ville boote på en linux som kunne mounte de relevante versioner af NTFS, copiere programmer til nye placering, slette gamle og lave et symbolsk link til nye sted med navnet på gamle sted.
Dog ingen garanti her fra! Det er klogt at gøre sådan noget på en måde hvor man sikrer sig at der er tilbagevej til ugjort hvis det ikke skulle virke.

https://superuser.com/questions/700389/creating-symlink-for-c-program-files