Avatar billede clausbach1 Juniormester
30. juli 2023 - 09:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke fremsøge filer i Finder

Jeg har købt en Macmini, og har overført alle filer fra en windowsmaskine. Når jeg i Finder kigger i en folder, så kan jeg se alle filer i folderen. Både dem der er importeret fra min windowsmaskine og de nye filer jeg laver på mac'en via Adobe Lightroom.

Men når jeg søger efter filer i finder, så kan den ikke fremsøge jpg-filer der er lavet via Lightroom på mac'en. De jpg-filer jeg har overført fra windowsmaskinen kan godt fremsøges. Alle andre filtyper kan også godt fremsøges. CR2, CR3, XMP .....

Adobe Brigde kan godt finde jpg-filerne via en søgning.

Hvis jeg går ind og blokerer en mappe for spotlight søgning, og fjerner blokeringen igen, så reindekseres mappen, og jeg kan fremsøge mine filer igen. Men det er kun en midlertidig løsning. Indekset opdatere ikke løbende.

Nogen bud ?
Avatar billede Richard Thune Forsker
30. juli 2023 - 13:09 #1
Først, du slukker vel ikke din Mac når du ikke bruger den, for så giver du den ikke mulighed for at reindeksere.
Her er et link til en mappe med 4 screenshots.
https://www.dropbox.com/scl/fo/60jp9h9t74am3sqrvrkrg/h?rlkey=3taqj88bbbabgyq2aeuhvihhm&dl=0
Spotlight 1 viser hvordan alle filtyper er valgt på min maskine.
Spotlight 2 viser hvordan jeg ikke har nogle mapper der er ekskluderet fra spotlight søgning.
Du skriver du søger i Finder (dvs. ikke med spotlight men i et findervindue).
Finder 1 viser en starten af en søgning efter PNG filer (jeg har ikke nogen jpg filer) det dukker en menu op hvor man kan vælge hvor der skal søges i filen. Der vises også hvor på computeren der søges, her i Dokumenter.
Finder 2 her har jeg valgt søg i navn og udvidet søgeområdet til Denne Mac.
Jeg ved ikke hvor Lightroom lægger de filer den laver, men du skriver at du ved det, så check at den placering er inde i søgeområdet, Denne Mac burde finde det hele.
Avatar billede clausbach1 Juniormester
30. juli 2023 - 13:32 #2
Hej Richard,

Tak for dit svar. Jo, jeg slukker Mac'en når jeg ikke bruger den. Men den står jo tit tændt i dagtimerne uden at jeg bruger den. Men jeg forstår ikke helt .... reindekseringen bør vel ske løbende og ikke som et batchjob?

Jeg kigger lige på dine andre tips senere på dagen:-)

Vh Claus
Avatar billede clausbach1 Juniormester
01. august 2023 - 11:25 #3
Jeg tror jeg har fundet ud af hvad problemet er. Alle mine billeder lå i en mappe på skrivebordet, og selvom jeg vil mene at den også burde være omfattet når jeg inkluderer mapper i søgningen, så ser det ud som om det virker når jeg flytter den til standard mappen "Billeder".
Avatar billede Richard Thune Forsker
01. august 2023 - 11:50 #4
Det undrer også mig. Når jeg søger finder Finder også filer på skrivebordet. Jeg har min skrivebordsmappe liggende på iCloud og i indstillinger avanceret er der valgt "Søg på denne Mac" under :Ved udførelse af søgning.