Avatar billede hkprofil Forsker
30. juli 2023 - 12:11 Der er 15 kommentarer

Foto med dato

Jeg tager billeder med min iPhone 11, og de oploades til min PC. Pludselig kan jeg ikke se optagedato på dem, kun hvornår jeg oploadede dem, er der mon nogen der ved, hvad jeg har gjort galt?
Avatar billede INK Ekspert
30. juli 2023 - 17:04 #1
Hvordan overfører du fotos fra iPhone til PC?
Anvender du kabel?
Anvender du iCloud eller Google Fotos eller OneDrive?
Avatar billede hkprofil Forsker
30. juli 2023 - 17:21 #2
Nogle overføres automatisk fra iPhone til OneDrive. Andre overfører jeg manuelt fra iPhone til OneDrive. Herefter overfører jeg til Google Foto album.
Avatar billede INK Ekspert
30. juli 2023 - 17:43 #3
Formoder du har Google Fotos appen på din telefon. Når du starter denne app overflyttes alle fotos fra kameraet/kamerarullen direkte til Goggle Fotos.
I Google Fotos kan du vælge om billederne skal være i original størrelse eller om du kan acceptere reduceret filstørrelse. Min erfaring er, at reduceret filstørrelse er ok for almindelig anvendelse. Hvis du redigerer/foretager udsnit eller bruger billeder i meget stor størrelse, så kan originalstørrelse være påkrævet. For almindelig visning på stor tv-skærm, er reduceret filstørrelse helt ok.
Fra Google Fotos kan du med en browser (EDGE eller Google Chrome) logge på din Google Fotos og evt. downloade til PC. Jeg oplever ikke problemer med dato for fotos, men du kan evn. checke om de forskellige metoder nævnt ovenfor giver problemer hos dig. Er der forskel på om du overfører direkte eller bruger OneDrive?
Avatar billede hkprofil Forsker
30. juli 2023 - 18:10 #4
Jeg troede faktisk, at det var noget i indstillingerne på min iPhone?
Avatar billede falster Ekspert
30. juli 2023 - 22:16 #5
Ang.

ikke se optagedato på dem, kun hvornår jeg oploadede dem

hvor er det, at du savner at se tidsstemplerne?

Jeg kender ikke iPhone, men tror ikke, at det er muligt at undgå exif-oplysningerne i fotos. Så de må være der.

(I f.eks. Windows Stifinder, skal kolonnen "Optagelsesdato" være aktiveret. Højreklik på kolonneoverskrifterne og vælg den.)
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2023 - 09:30 #6
Falster! Prøvede i stifinder, men dato og oprettelsesdato er den samme (da jeg overførte dem), og optagelsesdato er tom? Når jeg højreklikker på foto og går til egenskaber, er det også kun oprettelsesdato?
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2023 - 09:45 #7
OK nu kan jeg se at datoen fremkommer på min iPhone i Googe Foto. Så kan jeg notere den og sætte ind på PC, så den står i OneDrive. TAK
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2023 - 09:47 #8
Det er lidt besværligt, men nok den eneste måde :-O
Avatar billede falster Ekspert
31. juli 2023 - 10:04 #9
Kender som sagt ikke meget til iPhone, men hvis man googler kommer blandt andet dette

https://discussions.apple.com/thread/251504717 med svaret - citat -

if you used shared albums to transfer the photos, the locations and date stamps will have been stripped

Måske er det, hvad du er ude for. Men godt exif-data findes i originalerne. Måske kan du også finde en anden måde at overføre fotos på.

(Med min egen Android-telefon sætter jeg den blot til pc'en med et kabel og overfører billederne som fra - f.eks. - hvis de lå på et USB-stik. Fra telefonen kan de også overføres til PC'en med Bluetooth. Men med mit udstyr går det langsommere. I begge tilfælde bevares alle exif-data.)
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2023 - 12:48 #10
Ja det kunne være årsagen, men jeg deler ikke album med nogen?
Avatar billede falster Ekspert
31. juli 2023 - 14:15 #11
OK. Det med shared folders er vist en egenskab ved mappen og afhænger ikke af, om man reelt deler med andre.

Hvis du overfører, som jeg beskriver i #9, tror jeg ikke at du får problemet. Og det er vist lettere, end dit forslag i #8 :-)

I øvrigt kan det lille gratis kommandolinjeprogram jhead udrette meget med exif-data på alle filer på en gang ("batch").

https://www.sentex.ca/~mwandel/jhead/

Jeg har selv anvendt det til at sætte filnavn = optagelsestidspunkt. F.eks. således:

Download jhead.exe ovenfor og læg filen i mappen med fotos.

I kommandoprompt-vindue (åbnet i mappen) afvikles:

jhead -ft *.jpg

først, for at sikre, at fildato sættes lig med optagelsesdato. Dernæst

jhead -n[%d%m%y-%H%M%S] *.jpg

for at omdøbe filerne til optagelsestidspunkt, som vi skriver det i DK - dag,måned,år-timer,minutter,sekunder.
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2023 - 16:03 #12
Når mine fotos ligger på PC - OneDrive - Filmrullen, plejer jeg at kunne køre curseren over, og så kan jeg se hvornår det er optaget. Det undrer mig bare, at jeg ikke kan det mere?
Jeg der dit skriv #11, jeg må se om jeg kan finde ud af det, og vil også se på dit #9 :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2023 - 18:44 #13
Jeg har sat kabel på iPhone og til PC med USB stik, men hvordan finder jeg mine billeder til overførsel? og burde den ikke vise mig at iPhone er tilsluttet?
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2023 - 18:46 #14
OK nu ser jeg Apple iPhone men der er ikke nogen billeder?
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. juli 2023 - 18:53 #15
Telefonen skal være låst op -og popper den op med at du skal godkende computeren gør det.