Avatar billede wipo Mester
01. august 2023 - 19:35 Der er 7 kommentarer

Serverfejl på tablet

Jeg har en tablet Asus Eee Pad TF 201- en gammel sag, som jeg har købt 2012.

Den drillede så jeg gjorde noget – som jeg nok ikke skulle have gjort – trykkede Gå tilbage til fabriksindstilling ”og var klar til at tage konsekvensen af at jeg ville miste alt der var af programmer og filer på den, da jeg havde det meste i sikkerhedskopi.

Det gik som planlagt jeg fik alt installeret igen og alt skulle være fryd og gammen - - men – jeg kan ikke komme på nettet – der meddeles ”Serverfejl” hver gang jeg prøver. Jeg har prøvet alt for at få gang i Google – Playbutik, men bliver hele tiden mødt af samme besked ” Serverfejl” 

Mærkværdigvis kan jeg godt både sende og modtage mail?

På Asus webside er der hjælp at hente, men da jeg ikke kan komme på nettet og evt. downloade noget hjælpe- software der måske er løsningen på mit problem, kan det jo ikke lade sig.  >Jeg har prøvet at forbinde den med min stationære PC. Den finder nemt tabletten og viser diverse filer som næsten alle er tomme? eller har et uforståeligt indhold.

Gode forslag til at få liv i min gamle tablet modtages gerne.

Jeg bruger den mest til nogle node programmer, som den var blevet noget langsom til, som ellers havde været OK, så derfor ”kom jeg til” at trykke på fabriks-indstilling.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2023 - 08:42 #1
Den er nok blevet løbende opdateret i android, og da du genstartede systemet, så var det forfra, og du mangler nok drivere og opdateringer.
Prøv at hente opdateringer fra hjemmesiden ned på pc (og mikro-sd-kort), og ad den vej indlæse dem på pad.
Avatar billede Erik K Ekspert
03. august 2023 - 00:04 #2
Er det kun Play store du ikke kan åbne og hvor du får meddelelse om serverfejl eller gælder det også, når du prøver at åbne en hjemmeside i browseren?

Når nu du kan modtage og sende mails fra din enhed, så har den jo forbindelse til nettet, så måske visse opdateringer er mulige.
Prøv evt. at opdatere appen Google Play tjenester og måske også appen til Play butik.

Jeg gætter på, at den er leveret med android version 3.x og har kunnet opdateres til 4.0 Prøv at se efter, hvilken version, der er på enheden nu.
Ved ændring til fabriksindstillinger ryger den jo tilbage til første version, så her skal en opdatering i givet fald også foretages.
Avatar billede Erik K Ekspert
03. august 2023 - 00:08 #3
Glemte lige en ting - kan du bruge simkort i din enhed eller er den udelukkende til wifi?
Avatar billede wipo Mester
03. august 2023 - 11:01 #4
Jeg kan ikke åbne nogen apps.
Claes57 foreslog at jeg skulle kopiere den opadatering som Aus har på sin support side, hvilket jeg har gjort.
Jeg kan kan sagtesn kopiere både til et SD kort og til USB. Der er en  USB indgang i det medfølgende tastatur (her er batteriet dødt) men kan stadig bruge tastauret og kopiere herfra.
Så det har jeg gjort, men kan ikke finde ud af få det ind i systemet, jeg  lægger den kopierede driver ind i mellem alle de systemfiler som vises når jeg åbner for alle dem jeg kan finde.
????
Jeg tror ikke at jeg har nok "forstand" på at løse dette problem, men vil gerne stadig have gode råd :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2023 - 13:13 #5
Det er smartest at gøre det indledende på sd-kortet, og det skal gøres af en, der kender android indgående.
Opdateringer kan pakkes ud (bare højreklik på dem, og vælg Åbn - denne fil skal også pakkes ud (på Asus'en).
Derefter har du et mappe-træ, og i roden af den er der bla en README fil - deri står de kommandoer du skal fyre af, og at det kun virker, hvis du har fri adgang til den mappe, hvor de udpakkede filer er (så udpak dem fx i dokumenter eller musik)
Når filerne er indlæst, så kan du slette det mappe-træ, som du lavede før indlæsningen.
Avatar billede wipo Mester
03. august 2023 - 23:20 #6
Tak til Claes - I dit svar bider jeg lige mærke i:
"det skal gøres af en, der kender android indgående."
Ham bliver jeg nok nødt til at lede after :-)
Jeg lader lige problemet ligge til efter week-enden - har besøg af børnebørn.
(10 & 13 år) så det er ikke lige dem der kan løse mit problem.
Men jeg går i gang igen i næste uge - måske kan jeg finde Android eksperten og betale mig fra det. Men det rikke alverden jeg kan eller vil betale og ofre på en gammel tablet fra 2012..
Også tak til Erik
Avatar billede Erik K Ekspert
04. august 2023 - 01:35 #7
Du kan måske få hjælp hos din lokale afdeling af Ældre Sagen.
De har i de fleste afdelinger en "IT-Cafe" eller lignende, hvor de har frivillige, der ganske gratis hjælper med problemer med PC, telefoner og tablets.

Det er selvfølgelig ikke sikkert, at de kan gennemskue, hvad der er galt, men mange steder sidder der rimeligt kompetente hjælpere.