Avatar billede Tim Novice
06. august 2023 - 03:27 Der er 19 kommentarer

Mit wifi er hurtigere wifi via min mobil tlf som hotspot, hvorfor?

Hej alle
Jeg er lidt i vildrede, men måske der er en som kan forklare for mig , hvorfor mit WIFI er hurtigere i DL når det er logget på via min mobil som et hotspot

Eksempel (alt er trådløst)
Laptop logget direkte til min router DL ca.5 Mbps og UL ca 17Mbps
Laptop logget på min mobil som hotspot af det samme wifi så er DL ca 20Mbps UL ca 12Mbps.
Routeren står i min stue ca 8m væk i lige linie
Min mobil er placeret lige ved siden af min laptop

Håber der er en som kan gøre mig lidt klogere

På forehånd tak
Avatar billede nopsen Ekspert
06. august 2023 - 06:07 #1
du ka kun lave mobilt hotspot via din mobil udbyder så vidt jeg ved?
Avatar billede Tim Novice
06. august 2023 - 07:19 #2
@Nopsen
Nej min telefon har en feature der hedder hotspot, som egentligt betyder at hvis jeg bruger mobil data kan jeg dele det med andre hvis jeg slår det til , men en opdatering har gjort at jeg nu også kan dele mit wifi, hvorfor må guderne vide 🤣
Så min pointe er at jeg logger på min wifi router med min tlf. Og så slår jeg hotspot til, derefter kan jeg så se min tlf i mine netværk på min laptop, men det er egentligt mit almindelige wifi jeg ser, bare med min tlf 's navn og det er det som er hurtigere i en speedtest, end hvis jeg logger direkte til min router fra min laptop😳🤔😳
Lidt ærgerligt jeg ikke kan sende en skitse det ville gøre det en anelse enklere at forklare
Avatar billede Tim Novice
06. august 2023 - 07:28 #3
@nopsen
Det slog mig lige at det jeg egentligt gør, er at jeg bruger min mobil som repeater af mit almindelige net, med  hotspot funktionen slået til, men det forklare stadig ikke hvorfor mit wifi bliver hurtigere via en repeater end direkte.
Avatar billede nopsen Ekspert
06. august 2023 - 07:44 #4
du har fået en opdatering som gør at du kan lave din mobil til hotspot på dit eget wifi?
det gir ingen mening
du bruger din 4g/5g mobilforbindelse når du aktiverer hotspot, hvad er det for en opdatering du mener?
Avatar billede Tim Novice
06. august 2023 - 08:42 #5
Jeg kan ikke specefikt sige hvilken opdatering det drejer sig om, da min tlf altid har haft den funktion, Se mit profil billede i den røde ring, med den funktion kan jeg, hvis jeg bruger mobil data (ikonet til venstre for) dele min internet forbindelse med andre,
Den blå firkant lige over er mit 4G net i mit hus, det er det jeg nu kan dele via den hotspot funktion, som sagt i tidligere kommentar "hvorfor må guderne vide" jeg kan forstå det med mobil data.

men lad nu ikke mit oprindelige spørgsmål forsvinde helt udi, hvorfor jeg har en hotspot funktion på min tlf :)
Avatar billede Tim Novice
06. august 2023 - 08:51 #6
@Nopsen
jeg googlede lige lidt , da jeg fornemmer en hvis skepsis i hvirvidt min tlf har en otspot funktion eller ej.
min tlf er en OPPO A57 og googler du lidt på den vil du se hvad jeg mener.

Oppo a57 hotspot settings

    Swipe left.
    Select Settings.
    Select Other Wireless Connections.
    Select Personal Hotspot.
    Select Name and Password Settings.
    Enter a Wi-Fi hotspot password of at least 8 characters and select Save. Wi-Fi hotspot password.
    Turn on Enable Your Personal Hotspot.
    Your phone is now set up for use as a modem.

Use phone as modem - OPPO A57 - Device Guides
https://www.helpforsmartphone.com › a57 › android-6-0
Search for: Oppo a57 hotspot settings
Avatar billede Richard Thune Forsker
06. august 2023 - 09:18 #7
Der er ikke nogen skepsis over din telefons evne til at virke som hotspot. Der er skepsis over din forståelse af hvad der sker. Når telefonen bruges som hotspot virker den som en wifi-router og deler dens mobildata med de enheder der slutter sig til telefonens wifi-netværk. Din telefon er en 4G telefon så de hastigheder du nævner er ikke urimelige, Din faste internetforbindelse (den forbindelse din router er forbundet til) er så langsommere, men du har ikke fortalt hvilken forbindelse du har så vi kan ikke bedømme om det er rimeligt.
Avatar billede Tim Novice
06. august 2023 - 10:29 #8
@Richard
Med chance for at virke uhøflig, hvilket på ingen måde er meningen.
Men jeg har fattet hvad der er til forskel , at hvis jeg er på tur og bruger mobildata så virker min tlf som router hvis jeg slår "hotspot" til og andre kan så bruge min net forbindelse til at surfe, men nu kan jeg også gøre det med mit wifi fra min forbindelse i mit hus ... Altså fra den router jeg har fået af min ISP ... det har jeg ikke kunnet før .
Men nu er det ikke hvorvidt jeg har forstået det eller ej, eller hvad min hastighed er, som mit oprindelige dpørgsmål gik på.
Der er 2 scenarier som groft beskrevet nedenfor med 1 og 2.
Jeg kan oplyse at det er en almindelig trådløs bredbånds forbindelse ( LTE) og min udbyder hedder SMART og de lover OP TIL 30Mbps DL , hvilket de ikke er eller aldrig helt har kunne holde.
Men det er helt uvedkommende information for mit spørgsmål om hvorfor scenarie 2 er hurtigere end scenarie 1, da der logisk det er flere led til a dæmpe signalet i Scenarie 2

Trådløst Scenarie:
1 ISP--> ROUTER ---> LAPTOP = LANGSOM
2 ISP --> ROUTER --> TLF--> LAPTOP =HURTIG
Hvorfor???

Jeg hastighedstester med ookla og tester op imod den samme server i begge scenarier.

Nå ja og jeg bor på Fillipinerne, men af frygt for yderligere forvirring , oplyste jeg ikke det.
Men mit spørgsmål er jo nok dødt alligevel efter al den udenoms snak om min tlf har  hotspot eller ej og om det kun er ISP der kan lave det.... altså der hvor mit spørgsmål egentligt blev afsporet
Suk

Hav en god dag
Avatar billede INK Ekspert
06. august 2023 - 11:39 #9
Ifølge manualen for din telefon, har den Dual WiFi accelleration. Det betyder den kan koble på dit wifi samtidigt med den er på mobildata. Den skifter automatisk og uden afbrydelse. Det kunne så forklare DL hastigheden via telefon. Den virker åbenbart ikke bare som AP for dit wifi, men booster med mobildata.
Er det samme leverandør for wifi og mobildata? Prøv at slukke dit wifi mens du bruger din telefon over mobildata. Hvad siger hastighedstesten så?
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2023 - 15:37 #10
Der er tre katagorier som kan virke hurtigere på hotpsot fra mobil udbyder:

1. Er din smartphone nyt og har 802.11ac eller 802.11 ax, så gir dette mening, at det virker hurtigere på:

2. Har du seneste 802.11ac eller 802.11ax på bærbar/stationær, så vil det være hurtigere. Scarier kan således være:

3. ISP udbyder router er måske kun 802.11n, hvilket kan forårsage langsomme internet levering. Husk, at man ikke vil altid have den 100 procent hastighed leveret. Uanset om det er fiber, kabel.

Løsning vil være, at du selv kigger på alle dine enheds WiFi og hotspot specifikationer.

🙃 Jeg hopper af tråden
Avatar billede Tim Novice
06. august 2023 - 16:38 #11
Suk , tre eksperter og en forsker og alligevel har jeg ikke formået at forklare mig så mit spørgsmål blev forstået, bare tilnærmelsesvis

Min gamle læremester , sagde engang til mig , "Knægt, man er ikke dum hvis man spørger indtil noget man ikke forstår og gerne flere gange, til det er sivet ind, der findes ikke dumme spørgsmål, derimod kan svarene være det, hvis man svarer ud fra gætterier".

Her var der ingen hjælp at få, så god nat og sov godt.
Avatar billede INK Ekspert
06. august 2023 - 16:58 #12
#11 Du har åbenbart ikke læst #9 og ej heller meldt tilbage på spørgsmålene. Det kunne jo være korrekt det jeg skrev?
Avatar billede Tim Novice
06. august 2023 - 17:35 #13
@ink
jo jeg har læst din kommentar og nej jeg må desværre bedrøve dig, den er ikke korrekt eller et svar til mit spørgsmål.
Det har intet med mobildata at gøre, derimod kun det ene trådløse bredbånds signal der komme fra min ISP og til min router, som jeg så kan distribuere videre til min laptop på to forskellige måder.

1 enten direkte fra min router og så til min laptop
eller
2 fra min router til min telefon som så deler signalet videre, via hot spot funktionen til min laptop.
Trådløst Scenarie:
no 1) ISP--> MIN ROUTER ---> LAPTOP = LANGSOM hastighed
no 2) ISP -->MIN ROUTER --> TLF--> LAPTOP =HURTIGERE hastighed
ISP er det samme bredbånd signal og har intet med mobildata at gøre.

som jeg nævnte i en tidligere kommentar, så er det ærgerligt at man ikke kan dele billeder og  skitser her i trådene, det ville unægteligt gøre det lidt nemmere for os novicer at forklare jer eksperter , hvad vi spørger om, så i ikke er nød til at gætte jer til hvad i vil svare, da spørgsmålet åbenbart ikke er blevet forstået.
Men lad det nu ligge, jeg må leve i uvished om hvorfor at no 2 er hurtigere end no 1
Avatar billede INK Ekspert
06. august 2023 - 18:11 #14
Så du har altså læst manualen for din telefon, herunder omtalte Dual WiFi Accelleration. Kan du oplyse om det er slået til eller fra?
Se evt. dette link
https://www.helpforsmartphone.com/public/en/oppo/a57/android-6-0/manuals/10719/pages/8/zoomManualPage?imageUrl=//imgm.helpforsmartphone.com/bf28663cd4efa61df6b0b2f73a9f5055.png
Avatar billede Erik K Ekspert
06. august 2023 - 22:49 #15
Tim:
Trådløst Scenarie:
no 1) ISP--> MIN ROUTER ---> LAPTOP = LANGSOM hastighed
no 2) ISP -->MIN ROUTER --> TLF--> LAPTOP =HURTIGERE hastighed
ISP er det samme bredbånd signal og har intet med mobildata at gøre.

Løsning 1 henter alene data via routeren (din ADSL-forbindelse)
Løsning 2 kombinerer datahentning via router og telefonforbindelse og er derfor hurtigere.
Kombinationen foregår i din Oppo og videresendes derfra, når du opretter et hotspot på den.
Så jo, løsning 2 har med mobildata at gøre.....tildels.
Læs forklaring:
""Når hotspot er aktiveret med både Wi-Fi og mobildata, vil din Android-telefon oprette et Wi-Fi-hotspot, som andre enheder kan oprette forbindelse til. Når enheder er forbundet, vil de bruge den kombinerede internetforbindelse fra både Wi-Fi og telefoni.
Vær opmærksom på, at brug af en kombination af Wi-Fi og mobildata samtidig kan medføre øget datatrafik, så det er vigtigt at være opmærksom på dit mobildataforbrug, især hvis du har en begrænset datamængde inkluderet i dit mobilabonnement""
Avatar billede INK Ekspert
07. august 2023 - 09:02 #16
Helt enig med #15. Jeg forsøgte spagfærdigt i #9 at redegøre for dette, men din forklaring er meget mere tydelig ;-)
Avatar billede Tim Novice
07. august 2023 - 12:12 #17
@Erik K , @ink
Der er så bare lige et par små detaljer i jeres forklaringer der ikke hænger helt sammen og i tydeligvis stadig ikke helt har forstået min forklaring.
1 min version af A57 OPPO har IKKE dual wifi acceleration, eller også kan jeg bare ikke se den i settings under "wifi assistant" måske fordi mine briller er fedtede :)
2 mobildata er eller har på intet tidspunkt været slået til , når jeg har speed testet, så mobil data i en kombination med wifi er også udelukket. Med mindre at det virker selvom jeg ikke har aktiveret det.

Der er tale om et helt rent bredbånds signal og kun det, intet mobil data er tændt

Jeg forsøgte idag at tage sim kortet ud og dermed udlukke nogen former for mobildata/telefoni signal, resultatet var stadig det samme og
Hurtigere internet når jeg delte det med min tlf , end hvis jeg koblede direkte op til routeren

Som jeg sagde i en tidligere kommentar til INK... Lad det nu ligge og jeg må leve i uvidenhed, da det kun har været gætteri løsninger indtil nu og ikke fuld forståelse af mit spørgsmål.
Undeligt at et high tech magasin som computerworld ikke har , som de fleste fora har, en knap til at låse tråden for kommentarer

Bye bye
Avatar billede nopsen Ekspert
07. august 2023 - 19:26 #18
alle har brugt tid og forsøgt at hjælpe dig efter bedste evne ud fra de forklaringer du kommer med. endda ulønnet og i vores fritid.
ingen grund til gentagende gange at komme med sure bemærkninger og afslutte på den måde.
du slipper for min hjælp fremover.
Avatar billede Richard Thune Forsker
08. august 2023 - 09:58 #19
Kigger vi på dine forbindelser som du selv viser dem.
1 ISP--> ROUTER ---> LAPTOP = LANGSOM
2 ISP --> ROUTER --> TLF--> LAPTOP =HURTIG
Flaskehalsen der sløver dine data er enten mellem ISP og ROUTER eller mellem ROUTER og LAPTOP/TLF, den samme flaskehals er der i begge scenarier.
Så den mest sandsynlige forklaring er at TLF leverer eller booster datastrømmen.
Dog hvis du af en eller anden grund får en rigtig gammel (802.11b protokollen) og langsom forbindelse mellem ROUTER og LAPTOP i scenarie 1.
Og en mere tidssvarende forbindelse mellem ROUTER og TLF i scenarie 2 kan din ide  måske forklares.
Jeg tror dog ikke meget på det ¯\_(ツ)_/¯