Avatar billede Jeanette Juniormester
07. august 2023 - 13:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Google Foto gemmer dobbelt

Hej I dygtige folk.
Min google foto er begyndt at gemme dobbelt op på mine billeder nu.
Lidt irriterende da det jo optager plads.
Har forsøgt at slette, men det tager jo en evighed at slette enkeltvis.
Hvordan løser jeg det????
Avatar billede gerhardpet Seniormester
07. august 2023 - 13:42 #1
Jeg har ikke løsningen, men samme problem. Når du sletter enkeltvis, så pas på: hvis du har lagt et foto ind i et album, så skal du sikre dig, at det er kopien og ikke originalen, der bliver  slettet, ellers sletter du også fra albummet.
Avatar billede Jeanette Juniormester
07. august 2023 - 17:06 #2
Tak, men indtil videre har jeg kun ryddet op i noget ikke betydeligt.
Man ja det mega irriterende at man skal klikke på samtilige billeder for at se hvad der er kopi og ikke..
Avatar billede claes57 Ekspert
07. august 2023 - 18:22 #3
Google foto (den gratis) er lukket - har du navn på de hovedmapper, som dine billeder gemmes på (og er din mobil på android eller iOS)
(hovedmapper er primært for at se, om din mobil er sat til at gemme selv - udover din google-konto)
Avatar billede gerhardpet Seniormester
07. august 2023 - 19:20 #4
At google fotos (den gratis) er lukket er da vist en sandhed ked modifikationer, så vidt jeg er de første 15 GB (svarende til ca 4000 billeder) fortsat gratis.
Avatar billede Jeanette Juniormester
07. august 2023 - 19:36 #5
claes57
Jeg forstår ikke hvad du skriver..
Spørger du om noget eller konstaterer du noget???
Øh er ikke bekendt med at goole foto skulle være lukket, jeg kan da stadig gemme mine billeder der i, men mit problem er at google foto gemmer det samme billede 2 gange..
Tænker heller ikke der er forskel om man bruge de gratis 15 gb der følger med en googlekonto...
Avatar billede INK Ekspert
07. august 2023 - 19:47 #6
Hvilken telefon taler vi om? iPhone kan tage fotos i både HEIC og JPG. Hvis dette er indstillingen gemmes begge filer i Google Fotos. Ved at indstille til kun JPG filer gemmes kun én kopi.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. august 2023 - 19:59 #7
De to gange - er det en 'original' og så en, der bare linker til den ?
Hvad hedder de mapper, som billeder ligger i ?
Typisk vil fotos (iOS og Android) uploade til en mappe, og hvis du så kopiere dem til andre mapper, så bliver de liggende i den originale, og der er reelt kun et link i din anden mappe (fx venner osv).
Avatar billede Jeanette Juniormester
07. august 2023 - 20:00 #8
ink
Det er iphone 11 og ipad air 2.
Se det er måske årsagen.. Det er ikke noget Google foto hele tiden har gjort, men det kan jo så være en opdateriing i IOS der er årsagen.
Hvor kan jeg se hvilke indstillinger jeg har??
Avatar billede Jeanette Juniormester
07. august 2023 - 20:16 #9
claes57
nej jeg gemmer ikke i mapper, hverken på tlf eller i google foto.
Jeg opretter selv mapper og flytter rund på mine billeder i google foto.
Avatar billede INK Ekspert
07. august 2023 - 21:32 #10
#8 Hvis du først synkroniserer via iCloud mellem dine to enheder, og du så med Google Fotos appen uploader fra begge enheder, så kan det også være en mulighed.
I indstillinger skal du for kamera vælge "mest kompatible" og ikke "High efficiency"
Avatar billede Jeanette Juniormester
07. august 2023 - 21:46 #11
#10
Tusind tak. Nularbejdstid jeg ændret indstillingerne.
Avatar billede Jeanette Juniormester
07. august 2023 - 21:47 #12
Hurra for stavekontrol..
Nu har jeg ændret indstillingerne