Avatar billede bvk Juniormester
07. august 2023 - 17:01 Der er 3 kommentarer

Excel ark som bruges af flere i et netværk, åbnes som skrivebeskyttet.

Problemet er:
Når én går hjem og har glemt at lukke excel-arket ned, kan andre ikke åbne det, uden skrivebeskyttelse.
Selv om man genstarter computeren, som det har været åbnet på, er det IKKE muligt at åbne det, uden skrivebeskyttelse.
Jeg kan ikke umiddelbart finde en løsning i: – Filer – Indstillinger – Gem

Er der é som har en løsning på det?
Avatar billede ebea Ekspert
07. august 2023 - 17:48 #1
Åbner du det fra Fil Explorer, eller direkte i Excel (Fil Åbn) ?
Avatar billede mefa Seniormester
08. august 2023 - 05:47 #2
Vi har flere excelark som er ligger i Teams. Det betyder at alle kan tilgå dem uanset om du arbejder hjemmefra eller er fysisk på arbejde og du undgår at de er låst. Vi bruger det til ferie- og fraværskalender, vagtplan og produktionsplan.
Om det kræver en speciel opsætning ved jeg desværre,  men det fungerer fint på min arbejdsplads.
Avatar billede Stig Seniormester
08. august 2023 - 20:56 #3
Jeg har oplevet akkurat samme problem på mine sidste to arbejdspladser.

Jeg fandt desværre aldrig en direkte løsning, men har fået det til at spille med individuelle excelark til hver person, hvis layout styres/ændres ud fra et "master ark", med makroer.

Til at samle alt dataen benytter jeg Power Query.

Det er lidt af en omvej, og er noget mere vedligeholdelse- og kompetencekrævende end det burde være ...

Skriv gerne til mig hvis du vil høre nærmere