Avatar billede KurtG Forsker
11. august 2023 - 13:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg indlejre data og database i exe-filen.

Delphi RAD10.4.
Ved brug af Delphi5 og FlashFiler2 kunne jeg lave et program, hvor databasen og dens data var indlejret i selve exe-filen.
Det gjorde det nemt at bruge programmet, da der ikke skulle oprettes noget i forbindelse med programkørslen.
Er der med RAD10.4 nogen af de tilknyttede databaser, der har den samme egenskab?
For det er jo nok ikke muligt at bruge FlashFiler2 i forbindelse med RAD10.4!
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2023 - 14:39 #1
Spørgsmål: skal databasen kun læses eller skal den også opdateres af programmet?
Avatar billede KurtG Forsker
11. august 2023 - 15:04 #2
Der skal både læses og skrives!
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2023 - 15:16 #3
Det tror jeg ikke at du kan på en nyere Windows.

Se f.eks. Greg Hewgill's svar her:
  https://stackoverflow.com/questions/3898831/can-a-c-program-modify-its-executable-file
Avatar billede falster Ekspert
11. august 2023 - 19:09 #4
Er noget på tynd is her og måske er det også "off topic "- men

SQLite

https://www.sqlite.org/index.html

er anvendt her i ArsClip

http://www.joejoesoft.com/vcms/97/

Delphi XE2 source code included

Jeg har selv for nogen tid siden kompileret i Delphi.

At programmere det/noget lignende, er dog udenfor min rækkevidde. Ligeledes at afgøre om man kan bruge det i RAD10.4.
Avatar billede KurtG Forsker
12. august 2023 - 12:46 #5
Jeg kikker på mulighederne, men kommer først tilbage senere, da der er kommet noget presserende.
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. august 2023 - 17:00 #6
Jeg har ingen erfaring med delphi overhovedet, og det er også længe siden jeg har arbejdet med Windows. Men dengang fandtes der nogle applikationer, der kunne lave installationsfiler, hvor man pakkede flere filer sammen i én exe, der under eksekvering så udpakkede sig selv til en mappe, som man bagefter kunne instruere, hvad der skulle ske med. Dengang var NSIS et rigtigt godt bud:

https://sourceforge.net/projects/nsis/

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig videre, men ville lige nævne det.
Avatar billede KurtG Forsker
13. august 2023 - 18:06 #7
Tak.
#6. Det kan jeg godt genkende, men det er ikke det, jeg er ude efter.
Og jeg er kommet i tvivl, om det jeg mener at huske, er rigtigt.
For næsten 20 år siden lavede jeg et program, med FlashFiler2 til registrering af data omkring ejendomme i Arkiv-regi. Som jeg husker det, blev alle databasefilerne inkluderet i selve programfilen, så der ikke var en masse datatabeller 'løst' tilknyttet. Det tror jeg efterhånden er en 'erindringsforskydning'.
Derfor vil jeg gerne sige tak for alle bidrag og lukke tråden her!