Avatar billede nyhavn18 Mester
15. august 2023 - 15:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

tre kolonner

Jeg har overtaget opsætningen af et standard ark som flere arbejder i.

Det er indrettet sådan at der er 5 kolonner hvor den første kolonne er navn og de næste 4 er andre oplysninger der er tilknyttet navnet. Fordi disse 5 kolonner ikke fylder alverden er hver side ved print lavet så der er 3 sæt á de 5 beskrevne kolonner ved siden af hinanden.

Fordi det er navne og fordi dem der arbejder i arket gerne vil kunne sortere og tilføje og fjerne forsøger jeg at finde en løsning:

Så - kan det lade sig gøre enten at:
1. lave en gennemgående alfabetisk sortering over 3 (gange 5) kolonner på en side?
2. Hvis jeg lavede opsætningen om så der i excel kun var et sæt kolonner i en lang køre, men ved print fremstod det som 3 kolonner pr. side?

Der er også en overskrift på arket, et sidehoved, men mit fokus er at få sorteret alfabetisk og printet korrekt.

PS jeg lavede en makroløsning men der gik ikke lang tid før jeg havde en af brugerne i røret. Der var trykket noget forkert og arket "virkede ikke mere" - så ingen makroløsning desværre.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. august 2023 - 16:30 #1
Hvilken version af Excel har du.
Har du mulighed for at oploade en fil til Dropbox hvor man kan se, hvordan du ønsker det printet?
Avatar billede nyhavn18 Mester
16. august 2023 - 09:39 #2
Hej XL-Enthusiast

Filerne er desværre spækket med navne og lettere personfølsomme oplysninger, jeg prøver at "tegne" det her.

Arket ser sådan ud

De øverste rækker er en fast overskrift og nogle oplysninger om hvor mange der er i arket osv. Den er ligeså bred som alle kolonnerne på siden tilsammen.

Herunder er der så tre sæt af lodrette rækker, hver på 5 kolonner der ser sådan ud:
kolonne A - navn
kolonne B - nummer
Kolonne C - adresse
kolonne D - x oplysning
kolonne E - x oplysning

Fordi dem der bruger arket meget gerne vil kunne sortere på navne alfabetisk har jeg leget med tanken om at have een lodret række (med 5 kolonner) til indtastning, som så kan sorteres. Denne vil jeg så gerne have printet ud så den fordeler sig på en A4 side med tre lodrette rækker (á 5 kolonner i hver).
Flere A4 sider hvis der er for mange navne til en side.

Alternativt skal jeg beholde det lay-out der er nu, hvis det på en eller anden måde kan lade sig gøre at sortere alfabetisk i de tre lodrette rækker på samme tid. Som i spalter i WORD hvor man kan arbejde sammenhængende i de forskellige spalter.

Den sidste løsning tror jeg ikke eksisterer, men jeg måtte spørge.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. august 2023 - 09:49 #3
Du skrev ikke hvilken version af Excel du bruger.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. august 2023 - 10:06 #4
Jeg forstår ikke hvad du mener her:

Fordi dem der bruger arket meget gerne vil kunne sortere på navne alfabetisk har jeg leget med tanken om at have een lodret række (med 5 kolonner) til indtastning, som så kan sorteres. Denne vil jeg så gerne have printet ud så den fordeler sig på en A4 side med tre lodrette rækker (á 5 kolonner i hver).
Flere A4 sider hvis der er for mange navne til en side.

Er det ikke muligt for dig at skitsere det i en Excel fil uden at vise personfølsomme oplysninger?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
16. august 2023 - 13:22 #5
Jeg vil mene at #0 er ude efter det som beskrives i linket som 'snake columns'
http://dmcritchie.mvps.org/excel/snakecol.htm
Avatar billede nyhavn18 Mester
16. august 2023 - 14:33 #6
Hej Thomas_bk

Korrekt "snake columns" - jeg fandt løsningerne hvor man skulle importere til WORD og så printe derfra. Det vurderede jeg dog for indviklet i forhold til brugerne som egentlig bare taster oplysninger og printer.

Det jeg leder efter er vel en "snake-sortering af kolonner...", men det var den løsning jeg ikke kan forestille mig virker og derfor ledte jeg efter en "snake columns" udskrifts løsning uden makroer.

XL-ent.
Kommer du tættere på versionen ved hjælp af dette:
Microsoft® Excel® til Microsoft 365 MSO (Version 2306 Build 16.0.16529.20100) 32-bit
Avatar billede thomas_bk Ekspert
16. august 2023 - 14:37 #7
https://easyupload.io/yxtdpa

Filen indeholder et eksempel på hvordan det kan laves.
Men om det er optimalt, tjaa.
I nuværende udgave kræver det at man tilpasser en formel (markeret) med gult i eksemplet.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. august 2023 - 14:53 #8
XL-ent.
Kommer du tættere på versionen ved hjælp af dette:
Microsoft® Excel® til Microsoft 365 MSO (Version 2306 Build 16.0.16529.20100) 32-bit

Ja - men er problemet ikke løst efter thomas_bks svar?
Avatar billede nyhavn18 Mester
16. august 2023 - 15:01 #9
Hej Thomas_bk

Ved første øjekast virker det meget lovende.

Er i gang med at teste.

Skal nok huske at markere dig som løsning, når 'testen' er færdig.
Avatar billede nyhavn18 Mester
16. august 2023 - 15:08 #10
Hej Thomas_bk

Det var sgu lige det jeg manglede, tak for hjælpen!
Meget fornemt.

Tak