Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. august 2023 - 14:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk matrix

Jeg er bekendt med en del af de nye array formler og deres påvirkning af de 'gamle' formler.

Eksempelvis vstack og hstack hvor arrays can bygges op, eventuelt ved brug af LET().

Men, er der nogen af jer som kan fortælle om der findes en måde at bygge en dynamisk matrix op med de nye formler?
Med andre ord hvor jeg definerer række og kolonne headers og indholdet af det deraf defineret matrix områder.....
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. august 2023 - 16:34 #1
Kan du ikke forklare det lidt5 mere detaljeret?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. august 2023 - 18:49 #3
Jeg har linket et eksempel i min test fil
https://easyupload.io/9xszcy

Matrixen som jeg har gjort delvist dynamisk vist begyndende i H23 ønsker jeg om mulig fuldt dynamisk med én kombineret formel istedet for det som det er nu.

Jeg arbejder ud fra om dette kan laves med excels formler siden de har udviklet sig meget uden dog at være i mål.

Så det er ikke et spørgsmål om alternative løsninger via power pivot eller lignende.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. august 2023 - 20:06 #4
Jeg kan lige tilføje.

Hvis en fuldt dynamisk opbygning ikke er mulig.

Så vil det være fedt med en dynamisk opbygning af matriksens indre, idet rækker/kolonne overskrifter allerede i sig selv er dynamiske.

Indtil videre er bedste google hit nedenstående, som jeg dog indtil videre ikke har formået at tilpasse til dette formål
https://slidefab.com/how-to-create-resilient-excel-models/
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. august 2023 - 20:36 #5