Avatar billede tmonk Mester
30. august 2023 - 13:20 Der er 12 kommentarer

Frysning, fejllog og enhed med problemer.

Jeg oplever periodiske frysninger uden blå skærm på en nyere PC, der kører windows 11, hvor jeg er nødt til at slukke og tænde igen. Har forsøgt at opdrive alle drivere, windows og kørt diverse tests som ikke viser nogle hardware problemer.

I system oplysninger har jeg en enhed med problemer, hvor oplysningerne er:

"Universal device client Deveice - Root/system/0002 - this device is not working because windows cannot load the drivers required for this device"

Hvad er det og er der noget jeg kan gøre?

Jeg har på fornemmelse at frysningerne har relation til grafikkortet: AMD Vega 8 og AMD Ryzen 5, hvilket jeg kan læse andre har haft uheldige oplevelser med.

Desuden kommer der flere gange i timen hændelser i logfilen:
"File: onecoreuap\admin\moderndeployment\autopilot\dll\dllmain.cpp, line 128"

hvilket jeg kan se mange har rapporteret til Microsoft i lang tid, men tilsyneladende uden at de interesserer sig for problemet.

Er der mon nogen som har en ide om hvad jeg kan gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2023 - 16:03 #1
Har du lige før kort tid siden opdateret Windows? Jeg så en video for et par dage siden at der var fejl i en opdatering.
Hvis du har afinstaller denne opdatering.
Avatar billede tmonk Mester
30. august 2023 - 16:15 #2
Det er stået på siden februar, da jeg købte den og windows blev opdateret ved installationen. Kort efter begyndt frysninger, men det kan godt være sket efter en windows 22H2, men dem har der været nogle stykker af.
Avatar billede tmonk Mester
30. august 2023 - 16:17 #3
Det skal dog siges at jeg har forsøgt gendannelse og det i en periode derefter blev bedre.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2023 - 16:41 #4
Måske du skulle hente Windows 11 ned på en USB og lave en opgradering med samme version du har nu. Når man opgraderer kan man vælge at beholde både filer og programmer. Jeg vil dog under alle omstændigheder anbefale backup hvis du går i gang med dette. Anden mulighed er at køre nogle Dism kommandoer kørt som admin for den vej at reparere,  men jeg sidder ved mobil nu og kan ikke huske dem i hovedet.
Avatar billede tmonk Mester
30. august 2023 - 16:57 #5
Jeg forstår ikke helt de med USB opgradering med samme version som jeg har. Jeg har før lavet gendannelse og beholdt filer, så måske er det noget lignende? Jeg har kørt nogle SFC og chkdsk uden held.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2023 - 18:30 #6
Hvis Microsoft har udgivet rettelser vil dette blive fjernet ved opgradering af Windows installation.

Du kan enten følge anvisning for at komme til livs med fejloplevelse. Microsoft har frigivet som forårsager problemer, og dette overkommes ved enten at installere seneste udgave som rent installation eller som opgradering, for at overkomme tidligere OS fejl. Det overkommes ikke ved at gendannelse for netop du forbliver på den samme problematisk OS som før. Også rettelser kan har mængde størrelse anderledes end det var.

🙃Held og lykke med dette. Jeg hopper af her.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2023 - 20:18 #7
sfc kan kun rette fejl hvis backupfilerne er af nyeste version, og det er de sjældent. chkdsk retter fejl på disken og retter ikke op på fejl i Windows.
En opgradering med samme version (In place upgrade) installerer Windows for bunden af ig lægger opdateringerne deri under vejs. Henter du en nu vil langt de fleste opdateringer fra efteråret 22 til nu ligge i selve installations filen.
En in place upgrade køres fra Windows medens den kører og man følger og vælger ud fra menuen.
DSIM kommandoer beskrev jeg tidligere inden du installerer om
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende  5 kommandoer ind på en gang, og tryk enter.

DISM /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Højreklik i Powershell vinduet. Scanning med de nævnte kommandoer bør blive kørt efter hinanden. Når den når til sfc /scannow skal man lige trykke på enter.

4. Genstart din PC og se om problemet stadig er der.
Vær opmærksom på det tager lidt tid :-)

23H2 er om hjørnet og med en 22H2 der ikke virker kommer du formodentligt ikke op på 23H2 uden problemer.
Avatar billede tmonk Mester
30. august 2023 - 20:43 #8
Tak, jeg vil bare lige være med. Har disse DISM kommandoer noget at gøre med at reinstallere eller opgradere fra et image? Skal jeg lave backup inden. Eller kan man kun reinstallere eller opgradere fra USB?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2023 - 20:51 #9
DSIM kommandoer forsøger at reparere Windows image (installation)

OBS! Backup er altid en god ide generelt at lave løbende da man aldrig ved hvornår det går galt.😉

Man kan oprette et usb medie og starte op på setup filen.
Man bør måske også kunne hente .Iso filen og køre den så der kommer et vrituelt drev i denne pc hvorfra man her kan køre setup filen. Jeg har dog kun selv brugt USB metoden da den er nemmere at flytte rundt med føler jeg.
Avatar billede tmonk Mester
31. august 2023 - 15:22 #10
Nu har jeg kørt DISM kommandoerne men alt var tilsyneladende i orden. Der var 2 korrupte filer ved SFC, men i systemoplysninger er stadig de samme fejl og ligeledes i logbogen.

Hvis jeg vælger at lave "en opgradering med samme version" fra USB, hvad skal jeg vælge i windows, når jeg har downloadet til USB? Nulstilling, gendannelse eller noget tredie og hvordan får jeg den til at vælge fra USB i stedet for den version, der ligger på disken?

Et andet spørgsmål er om man ikke kan downloade en ny eller "ren" windows 11 version til disken i stedet for USB?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2023 - 16:18 #11
#10
2 Mener man kan hente Windows 11 som .iso fil fra download siden. https://www.microsoft.com/software-download/windows11
1 Hvis man vælger at opgradere med samme version vil min anbefaling være at beholde både filer og programmer så det kun er Windows der installeres. Bemærk her at der formodentligt skal være plads til en windows.old fil på dit c drev der viser den gamle installation der plejer at blive slettet automatisk efter et stykke tid (10 dage mener jeg det er).
0 Lyder måske som det ikke er Windows der er problemet.
Hvis du kigger i enhedshåndteringen har du så gule anmærkninger der? Og ud for hvilket hvis der er? Tjek evt også oppe under vis at vise skjulte enheder.
Avatar billede tmonk Mester
31. august 2023 - 16:54 #12
Nu har jeg bestilt et USB stik, men det er muligvis flere forskellige problemer.
Under systemenheder er der en "Universal Device Client Device" med gul markering.

Der står "Denne enhed fungerer ikke korrekt, fordi Windows ikke kan indlæse driverne til enheden. (Kode 31)"  og jeg kan se flere i et Lenovo forum har haft samme problem:

https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-IdeaPad-1xx-3xx-5xx-7xx-Edge-LaVie-Z-Flex-Laptops/Universal-Device-Client-Device/m-p/5202785?page=1