Avatar billede dkhb Mester
31. august 2023 - 09:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Datavalidering over 2 filer.

Er det muligt at lave en drop down menu/datavalidering i en fil, hvor den skal hente dataene i en anden fil?
Avatar billede anedi Ekspert
31. august 2023 - 10:21 #1
Det mener jeg ikke umiddelbart det er, men det kan omgås ved at du henter din liste fra den anden fil over i det regneark du gerne vil have listen til at fremkomme i.

Altså ved at du eksempelvis opretter et faneblad i den fil du gerne vil have listen i. Laver henvisning til det sted i fil 2, hvor de data du gerne vil hente ligger, og så evt. skjuler det nye faneblad, så brugerne ikke umiddelbart kan se det.

Vh
Anedi
Avatar billede MaxZpaD Professor
31. august 2023 - 15:01 #2
Du kan også hente listen fra den anden fil via PowerQuery (Data | Hent data), hvis din Excel-version understøtter det. Så behøver du heller ikke at have filen med den oprindelige liste åben, da PowerQuery kan læse fra lukkede filer.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2023 - 07:49 #3
Den fil hvor data skal hentes fra behøver heller ikke være åbnet, hvis du bruger CHOOSE funktionen (VÆLG på dansk).
Avatar billede dkhb Mester
01. september 2023 - 08:11 #4
anedi det bliver muligvis løsningen, prøver lige de andre forslag af.
MaxZpaD vores Excel understøtter ikkePowerQuery😒.
Xl-Entusiast hvor er det jeg skal vælge CHOOSE?
Avatar billede MaxZpaD Professor
01. september 2023 - 08:14 #5
#3 - Godt tip :-) Jeg har tidligere kun anvendt CHOOSE/VÆLG til at returnere enkelte værdier frem for lister - nice!
Avatar billede MaxZpaD Professor
01. september 2023 - 08:17 #6
#3 - Men til liste til drop-down i Datavalidering siger Excel dog fra: "Du kan ikke bruge referencer til andre projektmapper for Datavalidering-kriterier"
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2023 - 11:01 #7
#6
Det virker fint for mig uden nogen fejlmeddelelser.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2023 - 11:05 #8
Jeg bruger Microsoft 365. Tør ikke sige, hvordan det er i andre versuíoner.
Avatar billede anedi Ekspert
01. september 2023 - 11:12 #9
Det kan man ikke i Office/Excel 2019 i hvert fald
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2023 - 12:01 #10
@anedi
Jeg har ikke mulighed for at teste det i ældre versioner, da jeg kun har Microsoft 365, men jeg er nogenlunde sikker på, at dit problem kal klares ved hjælp af navngivning i den fil hvor data hentes fra.