Avatar billede tmonk Mester
01. september 2023 - 18:13 Der er 14 kommentarer

Ny pc

Jeg har indtil videre altid haft stationære PC'er, men står for at skulle udskifte både PC og monitor og overvejer den bærbare mulighed.

Er der nogen som har erfaringer med hvor længe man kan regne med at batteriet holder?
Jeg har min PC tændt 16 timer om dagen og kunne godt tænke mig at at batteriet kunne holde til det i 3 år, men det er måske urealistisk?
Avatar billede INK Ekspert
01. september 2023 - 19:18 #1
Det er nok vanskeligt at finde en bærbar pc med 16 timers brug uden opladning.
Hvis du bruger den fast tilsluttet skærm og oplader, kunne man overveje at lade den op til 80%. Batteriet har næppe godt af altid at være opladet til 100% (jeg har set eksempler på svulmende batteri efter nogle år !)
Du kunne sætte en timer på strømforsyningen eller anvende et program, der begrænser opladningen til eksempelvis 80%. Se denne side
https://www.thewindowsclub.com/how-to-limit-battery-charge-in-windows
Avatar billede tmonk Mester
01. september 2023 - 19:34 #2
Ok, så man kan installere et program, der begrænser opladningen til 80% f.eks. og lade opladeren være tilsluttet dagen lang som hvis det var en stationær med en strømforsyning? Mit spørgsmål var nok ikke klart og entydigt, men hvor mange år vil det være realistisk at batteriet da vil kunne holde?
Avatar billede INK Ekspert
01. september 2023 - 19:41 #3
Jeg ved det ikke og kender ikke nogen statistik på dette. Måske har andre en mening herom. Et rent gæt fra min side ville være 3-5 år.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. september 2023 - 20:00 #4
Lenovo Vantage - ofte præinstalleret på Lenovo har den funktion - hos mig stopper den opladningen allerede ved 62 % - men kan kobles fra hvis man skal have PCen ud af huset.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. september 2023 - 20:28 #5
Tidligere kunne man spare batteriet ved at afmontere det - på nyere PC er opgaven ikke så enkel - batteriet er indbygget og kan ikke bare klikkes af - og man vil jo gerne have batteriet på når man rammes af strømafbrydelse.
Avatar billede valby Ekspert
01. september 2023 - 23:45 #6
Det lyder som om, det ikke er en PC du skal slæbe rundt på.
I så fald vil jeg anbefale, at du holder dig til en stationær.
Ikke alene kan den køre 24/7, den kan også tåle mere, med hensyn til varme, og går noget i stykker, kan det være uoverkommeligt at reparere en bærbar selv.
Og du kan sætte en ekstra Harddisk i en stationær, så hvis du har Windows på en SSD, kan du købe en mekanisk disk. med masser af plads for små penge.
Og tænk på skærmstørrelsen.
Man får meget mere for pengene med en stationær.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2023 - 07:35 #7
Jeg har købt en Medion Erazer Defender P20 17,3" 2023
Som har aftageligt batteri. Som jeg kun har i når jeg er ude af huset!
https://ibb.co/v1f2hFg
Og hvor jeg foruden den medfølgende 1TB M2 SSD
har indsat en 2,5" 2TB SSD + en 2TB M2SSD!
https://ibb.co/DYNmrWf
Avatar billede tmonk Mester
02. september 2023 - 07:53 #8
#poko1, vil det sige, at der er en strømforsyning med, så du kan bruge den i huset uden batteri?

#valby Grunden til at jeg overvejer en bærbar er, fordi jeg købte en stationær i februar og den har haft problemer lige siden og skal sendes til service i en uvis periode. Samtidig har min monitor en del år på bagen, så jeg tænker, at en bærbar kan udfylde flere funktioner. Og hvis jeg kan stole på at et batteri kan holde 3 år, så vil jeg til den tid alligevel skulle udskifte PC.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2023 - 08:00 #9
Avatar billede valby Ekspert
02. september 2023 - 14:06 #10
@tmonk
Du har da været ualmindelig uheldig, men Ok hvis du vil have en bærbar, så ser den fra poko1 #7 rigtig godt ud.
Avatar billede tmonk Mester
02. september 2023 - 17:40 #12
Tak, jeg vil måske ikke have mod på at købe fra udenlandet. Jeg synes det har været rigeligt besværligt med seks måneders bøvl i Danmark. Men jeg vil kigge efter en tilsvarende. Alernativt spørge forhandleren vedr. batteri om der følger software med så man kan lade adopteren sidde i konstant.
Avatar billede falster Ekspert
02. september 2023 - 18:25 #13
Hvis man søger på poko1's https://geekd.dk/ med blot "Medion Erazer Defender" kommer der en håndfuld - lignende - muligheder.
Avatar billede klavil Seniormester
12. september 2023 - 23:21 #14
Du skriver 3 års batteritid. Samtlige bærbare jeg har haft, har efter et års tid, ikke i nærheden af den levetid batteriet havde fra starten. Samtidig kommer det jo an på hvad planen er. skal den kun bruges i hjemmet eller skal den med på farten med batteri og hvis ja, hvad skal batteriet så kunne klare af tid? De store bærbare holder vel strøm 2-3 timer max, selvfølgelig afhængig af hvad du bruger den til, hvor imod en 13" imac eller andre mærker kan holde strøm over 10 timer, men samtidig har de ikke den samme hardware i, som til at game osv