Avatar billede ZeBa Ekspert
04. september 2023 - 08:23 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Photoshop vil gemme som PSD, jeg vil gemme som JPG

Når jeg åbner en NEF fil og derpå vil gemme den, er PS begyndt at gemme den som PSD fil, så jeg hver gang skal ændre til JPG, hvor den tidligere automatisk ville gemme som JPG.
Hvordan får jeg den til automatisk at gemme som JPG igen?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. september 2023 - 08:42 #1
Du skal benytte menupunktet "Gem en kopi ..." for at gemme i JPG.
Der kommer så en "kopi" ind i filnavnet - den kan du fjerne fremover ved at gå i:
Indstillinger/Filhåndtering og sætte et kryds i "Føj ikke "kopi" til fil
navnet, når der gemmes en kopi"
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. september 2023 - 09:21 #2
Den bliver da ved med at gemme som PSD
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. september 2023 - 09:38 #3
Du skal selvfølgelig vælge JPG i filtype når du gemmer - PSD står altid øverst som standardvalg
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2023 - 11:51 #4
Tryk på Filer gå ned til gem og vælg her formatet .jpg
https://ibb.co/3CkPLyD
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. september 2023 - 12:04 #5
#4  ... ikke punktet "Gem" - men "Gem en kopi..."
Se din egen screendump
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2023 - 13:18 #6
I min gamle Photoshop er resultatet det samme!
https://imgbb.com/DGf3ZXS
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. september 2023 - 18:36 #7
#3: Det kan jeg godt regne ud, men tidligere valgte den selv JPG
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. september 2023 - 18:37 #8
#4: Hvor får du det frem?
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. september 2023 - 18:39 #9
Og hvorfor kommer det forbandede Gem i Creative Cloud frem?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2023 - 19:12 #10
Til Spørgsmål #4:
Når du er inde i Photoshop og vil gemme
så tryk på Ctrl+s  Se billedforklaringen.
https://ibb.co/svgp8TV
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. september 2023 - 19:22 #11
#10: Det kan jeg godt regne ud, men tidligere valgt PS SELV JPG, og det er det, jeg vil have den til igen
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
05. september 2023 - 10:18 #12
Vi er lige nødt til at finde ud af hvilken version af Photoshop vi taler om.
F.eks. kan du ikke med Ctrl+S vælge at gemme i JPG på nyere udgaver.
Jeg benytter nyeste 24.7.0
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. september 2023 - 10:47 #13
22.3.1
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
05. september 2023 - 11:01 #14
Se det forklarer jo hvorfor vi taler forbi hinanden - der er sket meget sin din version.
Jeg kan umiddelbart ikke huske menuerne fra dengang, desværre.
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. december 2023 - 16:51 #15
Det er stadig ikke lykkedes for mig, og nu er jeg ude at rejse og har taget i hundredvis af billeder, og så er det altså lidt besværligt. Men tak for forsøgene på at hjælpe.
Avatar billede Pebbe Praktikant
14. januar 2024 - 10:19 #16
Har samme problem, er det muligt at der en manual et eller andet sted man kan se på nettet?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. januar 2024 - 10:31 #17