Avatar billede Tom K. Forsker
06. september 2023 - 12:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

📢🔊 KAMMERATER 📣🔊SÅ ER DEN GAL IGEN !!! Microsoft Edge

Efter en "skjult" opdatering starter Microsoft Edge automatisk op og åbner ukendt antal faneblade, på hjælpe siden : https://www.bing.com/search?q=s%c3%a5dan+f%c3%a5r+du+hj%c3%a6lp+i+windows&filters=guid:%224028227-da-dia%22%20lang:%22da%22&form=S00028

programmet overtager(ændre) tastatur opsætningen til ukendt type.

Kan kun bruge venstre klik på musen så jeg kan komme ud og genstarte, men så gentages det hele igen.

jeg har flg.
Windows 10 Home
Version    22H2
Installeret d.    ‎03-‎08-‎2020
Operativsystemets build    19045.3393
Visning    Windows Feature Experience Pack 1000.19044.1000.0

Edge der åbner er; Microsoft Edge Version 116.0.1938.69 (Officielt build) (64-bit)

Der åbner også en Microsoft Bing søgelinje midt på mit skrivebord.

Er der en der kan guide mig frem til at få dette til at ophøre?
Med Venlig Hilsen
Tom K.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2023 - 16:15 #1
1:Tjek i start under jobliste og deaktiver der hvis der er et start punkt.
2: Gå i søg og skriv msconfig og gå i tjenester. Se her om Edge har et startpunkt.
3: Gå i søg og skriv services.msc. Kig her om Edge er sat til at starte op.
4: Gå i søg og skriv opgavestyring. Kig her om Edge har et opstart punkt.

Kig også om der er noget med den søgeboks de 4 steder. Tror dog måske det er en indstilling fra Edge der gør at den er der, men er ej sikker. Jeg har ikke set den (endnu) på min pc her, men kommer måske nu med den opdatering jeg er ved at installere. ((KB5029331)
Avatar billede hjolsen Ekspert
06. september 2023 - 20:29 #2
Søge linjen kan fjernes :
Klik på de tre prikker længst til højre på søgelinjen
Fjern fluebenet ved Start søgelinjen automatisk.
Vælg desuden Luk søgelinjen.
Avatar billede Tom K. Forsker
06. september 2023 - 22:25 #3
#2.
Fandt menuen, der var ikke flueben ved start automatisk.
Lukkede søgelinjen.
Og jeg har ikke set den igen.
😊
Avatar billede Tom K. Forsker
06. september 2023 - 22:40 #4
#1.
Var igennem de 4 foreslag.
1. I joblisten var der intet under start.
men under apps var der, på det højeste 69 processerer i gang med Edge.
2-4. jeg fandt Edge alle steder, men der var ingen mulighed for at standse eller slette.
Men masser af advarsler mod at fjerne Edge, da det er en del af opdateringen af Windows.??🙃🥴.
Jeg får normal adgang til mit keyboard, efter slumre tilstand og tryk på <caps lock> som er blevet aktiveret?

Håber i kan hjælpe.
Mvh
Tom K.
Avatar billede falster Ekspert
06. september 2023 - 23:31 #5
For hvad det nu er værd:

Jeg har en opsætning nøjagtig som sp. ovenfor. (Bortset fra Installeret d., der er anderledes.)

Det angivne link opfører sig helt "normalt" i Edge. Ikke noget med et ukendt antal faneblade mm.

Tanken falder vel desværre på malware, virus e.l.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2023 - 06:38 #6
Der er en mappe der hedder start på computeren. Måske et ikon til Edge ligger der.
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. september 2023 - 06:38 #7
Prøv at nulstille Edge : De 3 prikker >>  Indstillinger >>Nulstil >Gendan til standard værdier.  Hvis du bruger en anden standard søgemaskine/startside  end Bing skal du ændre det efterfølgende !
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2023 - 08:48 #8
Gå i kør. Skriv shell: common startup
Mappe til start bør åbne. Har du Edge her fjern den. Er den der ikke scan pc med Malwarebytes.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2023 - 08:52 #9
#4 Edge er en del af Windows men den kan fjernes. Jeg har den ikke på min Windows 11 Home som jeg bruger som test pc. Den kan dog ikke fjernes ved normal afinstallation. Der skal gribes dybere ind i systemet så den ikke bliver geninstallere ved næste Windows update.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2023 - 10:49 #10
bare husk at du skal have en anden browser installeret og testet FØR du fjerner edge.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2023 - 12:06 #11
#10 Ja det er det nemmeste.  Man kan over kommando linjen godt hente og installere browser men det er lidt bøvlet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2023 - 17:12 #12
shell:common startup

Der skulle ikke være det mellemrum
Avatar billede Tom K. Forsker
08. september 2023 - 00:28 #13
Tak for alle bidrag.

som en lille opdatering kan jeg nævne:

1. : Foretog en Re installering af MicrosoftEgde. Og har sidenhen næsten ikke oplevet problemet.  Det er dukket op 2 gange.
Gjorde Edge til standart webbrowser genstartede og tilføjede så Firefox til standart browser igen.

Vender tilbage igen hvis jeg oplever problemet.

Mvh
Tom K.
Avatar billede Tom K. Forsker
24. september 2023 - 22:50 #14
Efter et par uger, ser det ud til at være lykkedes.
En del af de forslag der var givet, stammer helt tydelig fra en Robot, og jer der gav disse foreslag burde skam Jer. der var ingen løsning i de svar.

Løsningen blev, at geninstallerer 3 gange, så fandt Windows og Edge endelig ud af at: JEG bestemmer hvilken browser der skal benyttes hvornår!!!

Så Firefox  er igen min fortrukne browser og Edge holder sig pænt i baggrunden....... - tror jeg nok 🤔🤔🤔🤔

🥴😉