Avatar billede DanOlsen Novice
11. september 2023 - 13:29 Der er 11 kommentarer

Strømforbrug for webserver

Kan ikke helt regne mig frem til ca. strømforbrug for en Ubuntu webserver som skal køre i døgndrift uden skærm.

Hardware som den består af:
ASUS PN52-BBR959XD - Ryzen 9 5900HX
Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 1TB
2 stk. Kingston SSM RAM SO DDR4-3200 SC - 32GB

Asus skriver selv 120w
men tænker ikke at den bruger det konstant?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2023 - 13:51 #2
Som du selv og Claes57 er inde på, er der ikke et konstant forbrug.

Den eneste måde du kan få et fornuftigt resultat er ved at måle det faktiske strømforbrug over eks. en måned, og dele ud på antal dage...

Skulle din web-service gå hen og blive mere brugt med tiden, vil strømforbruget formentlig også stige...
Avatar billede DanOlsen Novice
11. september 2023 - 14:01 #3
Den er faktisk ikke købt ind endnu :/
Jeg ville først beregne strøm og hardware pris, for at sammenligne med det jeg betaler hos one.com for at hoste mine 2 sider.
men tænker et watt-meter er godt at have i disse tider.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2023 - 15:58 #4
De 120w er typisk psu's maksimum - og uden skærm (aktivt grafikkort) så vil normal brug næppe være mere end 20-30% når den har travlt.
Jeg ved ikke, om ubuntu kan slå skærmkort fra helt og så har en genvejstast til at aktivere skærmkort igen, i fald den skal bruges - men hvis den genererer skærmbilleder løbende selv uden tilsluttet skærm, så sparer du kun en slukket skærm strøm, og ikke alt det, grafikkortet arbejder med.
Avatar billede puren Ekspert
11. september 2023 - 20:33 #5
jeg havde set det fra en anden vinkel

hvis vi tager udgangs punkt i deres guru pakke til 199 pr md så er det 4800 for 2 år

for de 4800 skal du betale
-hardware
-strøm
-internet (du kan nok "låne" af dit eget)
-tid til at sætte serveren op soft- hard-ware
-tid til at lave sikkerhed at du nu har en server åben mod nettet og hvad det giver problemer
-lave backup/restore hvis det går i ged og teste at din backup virker

så har du gear i forvejen og lysten og tiden til at lege med det og du syntes det er sjovt men har du "kunder" på som noget famile eller venner så havde jeg ikke leget med det for når det ikke virker så er det dig de ringer/skriver til og har du ikke tiden til det lige den uge så hurtigt dårlig stemning
Avatar billede DanishBear Seniormester
11. september 2023 - 23:01 #6
Har selv en Mail/Webserver og andet derpå, det hele køre på en dedi. server (6-7 år gammel) så hvis det kører med over 100w, så blev den skrottet og  min bærbare ville bliver brugt dertil :-|

Nååe nu komme det :
2016, Server (idle): fra 40w og opefter (Xeon E3 1245)
2022, Gamer Bærbar med ZenScreen: fra 5w og opefter (rtx 3060 og gamer ikke på den) kun mere når den lader op, lader stik altid i.

Jeg bruger et watt meter fra HN og i øjeblikket ca. 47w
Sætter jeg min stationære igang, sååååee ryger det hurtigt op over 2-300w eller mere :-( , så jeg bruger min BB når strømmen er DYR (som det har været i et stykke tid nu) :-(

Mvh DB
Avatar billede bvirk Guru
13. september 2023 - 08:39 #7
Hvorfor bruge noget så  højpotent til en webserver - en mintbox som:
https://fit-iot.com/web/products/fitlet2/
bruger 10 Watt
Avatar billede DanOlsen Novice
13. september 2023 - 09:01 #8
Hvor kan den minibox købes?
Har du prøvet den?
Hvis den kan trække ubuntu som webserver og mailserver, er den bestemt interessant :)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2023 - 10:46 #9
https://fit-iot.com/web/product/mbm2/ til ca 2.500kr (plus fragt, told, osv)
Avatar billede bvirk Guru
13. september 2023 - 11:13 #10
Jeg har købt min her:
https://www.compulabnordic.dk/product/fitlet2-build
Har fungeret upåklagetligt i et år under præinstalleret mint 20.
Den kan trække meget mere end en webserver. Vores alle steds nærværende browser f.eks anser jeg som mere resourcekrævende end en webserver. Youtube videoer og video redigering klarer den fint.
Avatar billede bvirk Guru
13. september 2023 - 11:30 #11
Må også lige udtrykke min betagelse af fitlet finmekanikken. Jeg hører til typen der skiller alt ud og det gjorde jeg også forsigtigt og  blot en smule da jeg fik den.
Hvor en 'almindelig stationær' til enhver tid har været fine sager mht. motherboard - grafikkort og sokler til ram mm., så har indpakningen altid lignet nået den lokale smed har kylet sammen over natten. vinkler på indstikskort der lige skulle have et buk en afstand  stykke for ikke at anlægge tryk på motherboardet og iøvrigt ikke passede helt. Bunter af ledninger til drev og strømforsyning der bare skulle proppes sammen hvor der var plads

Fitleten derimod henleder tanken på designet af et urværk.