Avatar billede Snedronning Seniormester
11. september 2023 - 14:51 Der er 4 kommentarer

Formel skal bruges så længe værdi er over nul

Hej
Hvordan laver jeg en formel, der stopper, så snart værdien bliver nul eller derunder.
Jeg har to kolonner, hvor jeg skal udregne restferie. Den ene gælder gammelt ferie år, dvs ferie, der skal afholdes inden 31. december, og så længe der er dage i denne celle, skal den nedskrives indtil den bliver 0 (nul), herefter skal cellen til højre for nedskrives.
Alle de bruge ferie dage står i kolonnerne til venstre for formlen. Eksempel her:

1. 2. 3. 4. 5.  Gammel ferie Ny ferie
F  F  F  F  F          3                  4

Her over vil jeg gerne have Gammel ferie til at blive 0 (nul) og Ny ferie til at blive 2.

Håber dette giver mening, ellers spørg meget gerne .
Avatar billede Snedronning Seniormester
11. september 2023 - 14:58 #1
Jeg har selv løst det ved at skrive GF og tælle dem i forhold til gammel ferie, og F i forhold til ny ferie.
Avatar billede MaxZpaD Professor
11. september 2023 - 15:02 #2
Hvordan fremkommer 3-tallet under Gammel ferie?

Er det en formel, eller er det en indtastet talværdi?
Avatar billede MaxZpaD Professor
11. september 2023 - 15:07 #3
#1 - fint du selv fik løst det. Eller havde en formelløsning set ud i stil med denne:

=MAKS(0;XX-yy)  dvs. at hvis XX-yy bliver negativ, så anvendes 0 som maks-værdien af de to udtryk.
Avatar billede Snedronning Seniormester
11. september 2023 - 17:07 #4
3 tallet kommer fra en formel.
Jeg kender slet ikke funktionen MAX, men den må jeg da lige tjekke ud. Tak. Tester den i løbet af ugen.