11. september 2023 - 16:33 Der er 19 kommentarer

Processortyper for WIN 10pr og WIN 11 PRO.

Hej,  Går jeg på relevante MICROSOFT sider for at finde ud af hvilke Processorer (Intel /AMD), som IKKE kan køre henholdsvis WIN 10 (pro/home) og WIN-11 (pro/home) fortæller siden mig at processoren skal køre hurtigere end  1 GHz.  HAve 4 Gb RAM og minimun 64 GB harddisk  (Dejligt uoplysende.. )

Jeg har en DELL Latitude E6410 med 3.14 GHZ processor, 500 GB Hdd, 64 bits procesor. SÅ den opfylder MS krav til WIN 10 /11.  På Dells hjemmeside står det STOR at E-6410 IKKE kan køre WIN 10/11,  så MS siden virker noget IKKE opdateret (læs: SÆRDELES).

Mit problem er, at jeg har brug for at vide om min stationære PC kan køre WIn 10 ev WIN 11 PRO.    Jeg har ikke lyst til at eksperimentere, (jeg har for meget værdifuldt liggende på den.  Men det må være muligt udfra processor-typen at kunne afgøre om hvilen WIN-version kan køre på samme processor. Og det er lige netop her jeg har et behov for at vide om in "gamle proccesor" kan køre Win 10 (p/h) eller om den "osse" er for gammel.  Kan den det vil jeg "re-installere" en ny WIN 10 /11 pro på samme. Men installation og senere sletning af win 10 (p) samt ny installation af en Win 8-1 er dårlig planlægning,

Så kan nogen hjælpe med et link til processorer, som kan køre Win 10/11 ??  TAk

Kr
11. september 2023 - 17:03 #1
Din CPU kan godt være understøttet men ikke din maskine.

Din Maskine skal køre UEFI, Secure Boot og TMP 2.0
https://support.microsoft.com/en-us/windows/windows-11-system-requirements-86c11283-ea52-4782-9efd-7674389a7ba3

Jeg har en gammel workstation, Xeon CPU'en er understøttet, men den kører BIOS, alså nogo for mig.

Der er Hacks til at omgå HW kravene, det har andre brugere skrevet en del om her.
11. september 2023 - 17:05 #2
11. september 2023 - 17:24 #3
100000 --> 000  tak, jeg skal se på linkene .  KR
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2023 - 17:25 #4
Dit DELL 'Latitude E6410' understøtter følgende OS:
Windows 7, 32-bit
Windows 7, 64-bit
Windows Vista, 32-bit
Windows Vista, 64-bit
Windows XP
Windows XP, 64-bit

Det understøtter ikke Windows 10 og ikke Windows 11.
Dog har du installeret Windows 10, bliver det ikke understøttet med driver fra Dell. Det vil kunne i teoretisk kunne lade sig gøre at installere Windows 10 og benytte Windows 7 drivers, men her som sagt, vil det ikke blive support understøttet af Dell.

Du kan sagtens hente Windows 10 og installere dette OS, og installere Windows 7 drivers med den.

Her er relevante oplysninger:

1. DELL™ Latitude™ E6410 / E6510
https://i.dell.com/sites/csdocuments/Shared-Content_data-Sheets_Documents/en/latitude-e6410-e6510-specsheet.pdf

2. Your Latitude E6410 supports these operating systems:
https://www.dell.com/support/home/en-us/drivers/supportedos/latitude-e6410

3. Latitude E6410
https://www.dell.com/support/home/en-us/product-support/product/latitude-e6410/drivers

4. Windows 10 specifikation og krav:
https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-specifications

5. Windows processor krav:
https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/windows-processor-requirements

6. Windows 10 22H2 understøttet Intel Processors liste:
https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-10-22h2-supported-intel-processors

7. Windows 10 22H2 understøttet AMD Processors liste:
https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-10-22h2-supported-amd-processors

8. Windows 11 understøttet Intel processors liste:
https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

9. Windows 11 understøttet AMD processors liste:
https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors

-Mit anbefaling vil nok være, at hente Windows 10 og ligge dette som USB-installationsmedium.

Hvis du har installeret Windows 7 som BIOS som Legacy OS, kan du skifte dette inde i BIOS til UEFI i forbindelse med opgradere til Windows 10. Dette vil sørge for bedste oplevelse med sikkerheden.

Her er en tråde om dette:

How to Access, Navigate, or Update the BIOS or UEFI
https://www.dell.com/support/contents/en-us/article/product-support/self-support-knowledgebase/fix-common-issues/bios-uefi

-Mere om dette, kig på emnet 'Return the BIOS to UEFI Boot' fra 'No boot device found when you change the Boot sequence to Legacy mode':
https://www.dell.com/support/kbdoc/en-us/000151899/no-boot-device-found-when-you-change-the-boot-sequence-to-legacy-mode?lang=en

🙃 Jeg håber, at du har fået dig noget at gå efter, og forresten her er linken til at hente Windows 10 fra:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

😉 Jeg hopper af her.
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2023 - 17:31 #5
Du kan nå at benytte Windows 10, med Windows 7 drivers.

Hent dine drivers her når du har installeret Windows 10:
Latitude E6410
https://www.dell.com/support/home/en-us/product-support/product/latitude-e6410/drivers

Windows 10 bliver understøttet indtil 14. oktober 2025.

1. Windows 10 Home og Pro livscyklus:
https://learn.microsoft.com/da-dk/lifecycle/products/windows-10-home-and-pro

2. Windows 10, version 22H2 dato for ophør af support opdateret:
https://learn.microsoft.com/da-dk/lifecycle/announcements/windows-10-22h2-end-of-support-update

Hent Windows 10 her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede milter Ekspert
11. september 2023 - 19:15 #6
Du burde måske forsøge en lidt anden indgang til dit problem, hvis jeg altså forstår dig korrekt.

Du har tilsyneladende et par computere med indhold, du ikke ønsker at imste. De er begge, så vidt jeg kan forstå, ca. 12 år gamle. Hvis dit problem er at beholde gamle data, så slipper du ikke for at købe nye computere med nyt hardware og nye programmer. Og det betyder, at du må gemme alle data fra dine gamle computere og gemme dem på et eksternt medie.

Du kan ikke for evigt  beholde de gamle data ved at opgradere 12 år gamle computere til et styresystem, som dine gamle PC'er ikke er bygget til.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2023 - 08:45 #7
Vil ikke anbefale Windows 10 til computere
med 4 GB Ram eller mindre og ej heller hdd.  Moderne Windows systemer har mere kontakt med disk end før og de bliver ulidelige at bruge. Jeg tror umiddelbart godt den kan Windows 10 men tvivler på hvor effektiv den vil blive.
12. september 2023 - 12:27 #8
Prøvede at installere Win 10 home på en af de gamle . Og som jeg mistænkte:  Det gik ikke. Den bedste af dem klarer at hente installationsfilerne med bved harrdisk access (gemme nye filer)  står den af og går i en uendelg sløjfe. Så resultatet er soleklar.

Nye computere over hele linien.

Og omkring (frika)dellen Latitude E-6410 . Den var beregnet på WIN-7 og kan ikke køre WIn-10 (11).  Den kører pt. en XP PRO -sp4 og det er den god til.  Og det får den vedblive med. Har en Delphi 7 Enterprise (den kører som en drøm), så det får den også lov til.

Har også en  Lenovo LABTOP, om bruges til internet acess. Den kører WIN 11 home.

Så resulatet bliver: 2 nye stationære (og en helhest masse udgifter til disse (suk) )  - evt. et par omhyggeligt valgte motherboards  med nødvendigt tilbehør (RAM, div. PCI-kort osv.  )

AK-JA. moderne tider (suk) ......(hehe)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2023 - 14:08 #9
Hvis man ved en fejl 40 kommer til at lave USB så den er beregnet til uefi bliver brugt på en mbr maskine så vil den ikke installere. Min gamle stationær hjemme har en bios fra 2009 og en cpu fra 2011 og den kører fint Windows 10 hvor der også er SSD og 8 GB Ram.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. september 2023 - 14:33 #10
En E6410 kan sagtens klare Win10 x64 - med 4GB Ram.

Om man så i dag vil være tilfreds med hastigheden er noget helt andet...
12. september 2023 - 17:51 #11
Hej,  #10,

Ang win 10 og E-6410.

Jeg vile inderligt ønske at du havde ret.  Men jeg må skuffe dig.  For det første vil en WIN-10 på en E-6410 ikke kunne køre ordentligt (den kræver genstart i tide og utide) .  Tro mig, jeg har prøvet !  Mere ustabil windows har jeg sjældent oplevet (udover Windows 98 edition 1. Den brød mere ned end godt var, så jeg flyttede til NT-4.  Så kom W-2000 (manglede USB-support), så da XP-kom var det løsningen.)  Den er forældet nu og derfor prøver jeg at opdatere mine stationære til hhv. W-10  eller W-11 men må også konstatere at W-10/w-11  (home eller Pro) HELLER ikke kører ordentligt på disse. Den noget skuffende konklusion er derfor at jeg må opdatere maskn-parken til maskiner ( eller motherboards)  W-10/W11 kompatible og flytte essentielle data til disse. Sørgeligt men sandt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. september 2023 - 18:20 #12
#11

Der må være noget andet galt med din maskine - jeg har installeret +25 E6410´ere (og forgængere) med Win10. Jeg tror sågar de blev brugt professionelt med Win10 i den virksomhed jeg var konsulent hos (Dog eftermonteret med SSD diske)

Jeg vil også tro Win11 kan køre på den, så det kan jo være samme årsag til at det ikke er lykkedes for dig..
Avatar billede fase Professor
12. september 2023 - 20:06 #13
Jeg har lige været inde på windows opdatering. Der kan man finde ud af, om maskinen kan opdateres til Win11.
12. september 2023 - 20:07 #14
#12;

AHA, det giver anledning til en eftertanke.  (Og en hel del spørgsmål:)

Det som også er lidt tænksomt er, at på DELL'es hjemmeside omkring E-6410  står der tydeligt at E6410  IKKE kan køre Windows 10 (og sikkert også W-11) .  Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himmelen, så jeg vil tro, at med specialgreb er det sikkert muligt (et "kunstgreb" du kender) at få Win 10 kørende på samme (frika)DELLE.
Avatar billede fase Professor
12. september 2023 - 20:26 #15
Det er ikke kun processoren der er afgørende for, om der kan opdateres til Win 11. Bios skal ikke være mere end et par gammel, før man skal omgå sikkerheden vha Rufus for at kunne installere win11.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. september 2023 - 21:54 #16
#14 at Dell skriver Windows 10 ikke er SUPPORTERET betyder ikke at den ikke kan køre Windows... - det betyder bare at Dell ikke sikrer at der findes drivere og dell-software til maskinen, aka. windows 10 og 11 er ikke supporteret af Dell. Hvad man så selv tager sig til, kan de jo ikke gøre meget ved... - og en E6410 er en erhvervsmaskine, så al hardwaren er understøttet "native" af Windows 10 (Undtagen specielle komponenter som SOL/AMT og den slags).

Jeg har kørt Windows 10 på en core2 maskine fra 200x - Windows 10 er ikke kritisk med hardware.

Det er Windows 11 for den sags skyld heller ikke, men da Microsoft er nødt til at trække en streg i sandet for ikke at skulle være garanteret bagudkompatibel i evigheder, har de valgt at sætte en grænse i Win11. Denne kan man springe over - men så "står man selv med ansvaret - Microsoft supporterer det ikke"... (Som om private nogensinde har fået hardware-support :-).

Jeg ville dog selv ikke installere Win11 på en E6410. Det er lige i underkanten for min smag... - foruden at jeg ikke er helt vild med Win11...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. september 2023 - 21:57 #17
#15 nu skriver du ikke hvad "sikkerhed" vi taler om? - men du er sikkert ude i TPM chip - denne kan man lave bypass på, og kan ikke påvirkes af Rufus.
Rufus kan oprette en legacy boot installation - denne understøtter Win11 skam også, så længe man vælger at køre uden Secure Boot.
Og ellers kan jeg ikke komme på noget sikkerheds, Win11 ikke skulle understøtte ved en lidt ældre maskine... - UEFI og Safe Boot har trods alt været standard på erhvervsmaskiner siden slut 200x´erne
12. september 2023 - 23:45 #18
Hej igen,

Jeg har prøvet at installere en WIN 10 på en E-6410. Den kørte elendigt.  Måtte indimellem restartes og var noget sløv på harddisk-accsess. Men der er en "aber dabei" . Den kørte på en fysisk HARDDISK, som du nævner i dine indlæg. Ikke antydning af SDD.  Pt. har jeg ikke nogen større SDD-diske (har en 64 Gb SDD) liggende et eller andet sted i systemet (læs: rodet), så hvis en installation med denne SDD (med de restriktioner, størrelsen på SDD'en medfører) , giver en kørende W-10, skal jeg være den første til at erkende at jeg har taget grusomt fejl og at det var et lykketræf, at du så dete indlæg (og endda bedre), du reagerede på det.  Men indtil dette "under" sker vil jeg tillade mig at være postiv skeptisk, da mine hidtidige forsøg har været ret så nedslående.  Om nogle af driverne driverne ikke er der, er ikke så væsentligt (den skal ikke på nettet, lyd er ikke særlig aktuelt, hvis den har en tolerabel grafik er det ok, men DVD/CD access er et must ligså USB-enheder.  Kunne du evt hjælpe med gode råd  (oglidt vejledning) når jeg kommer så vidt (skal først finde SSD-disken !) ?
Avatar billede fase Professor
13. september 2023 - 11:27 #19
#17 Jeg taler om TPM chippen som skal være af type TPM2 for at win11 vil accepter den. Jeg har en ca. 3 år gammel windows 10 computer med en i7 processor, men med  en TPM1 chip. Den vil opdatere til win11, og jeg gider ikke Rufus og andre måder at omgå TPM sikkerhed på. Supporten på win 10 ophører i 2025. Det overlever jeg nok.