Avatar billede Asky Forsker
14. september 2023 - 12:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af PHP

På mit webhotel har jeg nu PHP vers. 7.4.
Er det anbefalelsesværdigt t opdarere til 8.2, så jeg har sidste nye?
Er der noget, der er ændret?
Avatar billede repox Seniormester
14. september 2023 - 13:46 #1
> Er det anbefalelsesværdigt t opdarere til 8.2, så jeg har sidste nye?

PHP 7.4 er i End Of Life og modtager ikke længere sikkerhedsopdateringer. Det i sig selv bør være årsag nok til at vælge at opdatere.

> Er der noget, der er ændret?

Ja. Der er mange ting der er ændret siden 7.4 til 8.2 - både nye features, men også deprecations og også en række backwards incompatible changes. Det er ikke småting.

Du kan bruge eksempelvis Rector til at hjælpe dig med opgradering, så du ikke selv skal lave så mange manuelle rettelser.
Avatar billede Asky Forsker
14. september 2023 - 17:47 #3
Tak! Jeg studerer de forskellige links
Avatar billede arne_v Ekspert
15. september 2023 - 03:01 #4
Generelt er det mit indtryk med hensyn til PHP opdatering at:

pæn PHP kode => få problemer
grim PHP kode => mange problemer
Avatar billede Asky Forsker
15. september 2023 - 11:27 #5
Nu har jeg prøvet at opdatere til 8.2. Det viser sig, at flere formularer nu ikke virker.
Hvilket program er mest overskueligt til hjælp med omkodningen?
Avatar billede repox Seniormester
15. september 2023 - 11:42 #6
Som nævnt tidligere, så er Rector et godt bud.
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. september 2023 - 12:41 #7
Jeg har også haft stor glæde af Rector i overgangen. Men har dog savnet at den håndterede problemer i forbindelse med tomme "$_POST"-varaiable.

Hvis det er dem, der driller, kan tricket herfra måske være en hjælp:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1042407?k=8413437

...og med arne_v's udmelding i #4 her, vil jeg slet ikke fortælle, hvor lang tid, jeg har måttet smide i at opdatere kode på mine sider, efter overgangen til php8 :-P
Avatar billede arne_v Ekspert
15. september 2023 - 14:36 #8
Jeg tænker netop på ting som at "undefined index" er ændret fra notice til warning.

Det kan give problemer med opdatering.

Men det har jo aldrig været god kode at bruge et undefined index.

Ligesom med 5 -> 7 hvor folk i mange år havde fået at vide at de burde skifte fra mysql til mysqli, men alligevel blev der panik da mysql forsvandt i 7.

Jeg gør ikke i PHP, men jeg ville nok starte et opdateringsprojekt med at checke at der ingen notices var på den gamle version.
Avatar billede Asky Forsker
15. september 2023 - 20:49 #9
Jeg følger Eivindhs udtalelser i # 7 med definitionerne på variablerne. Foreløbig har jeg kun opdateret min personlige hjemmeside, som også bruges som sandkasse;-)
jeg gruer lidt for opdateringen af variabler, hvor jeg i en af formularerne har over 300 variabler svarende til felterne i HTML-delen.
$v1= "";
if (!empty($_POST)) {
    if (isset($_POST['vare1']) && $_POST['vare1']!='') {
        $v1 = "vare1 ".($_POST['vare1']."stk.  <br/>");
    }
Avatar billede Asky Forsker
16. september 2023 - 20:59 #10
Jeg har haft en del bøvl med Rector. Installationen virker som om min computer er en server, men det er den altså ikke, så jeg skal nok have lidt vejledning.
Avatar billede Asky Forsker
20. september 2023 - 13:42 #11
Problemet er nu løst så alle mine formularer kører nu med PHP 8.2 på webhotellet
Avatar billede ejvindh Ekspert
20. september 2023 - 14:43 #12
Dejligt at høre. Godt at du efter lang tids bøvl omsider fik den i hus!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2023 - 15:34 #13
Så har du et lille pusterum indtil næste opdatering!

:-)

Men men men.

Det pusterum bør ikke bruges til at ligge i hængekøjen og vente på næste omgang problemer.

Brug tiden til at tage et kritisk blik på koden. Er der nogle notices eller brug af frarådede features i koden som kan fixes nu.

Hvis du i ro og mag fikser den slags problemer nu hvor der ikke er noget hastværk, så er du langt bedre stillet ved næste opdatering.

Kode er aldrig done done. Kode er noget som skal konstant vedligeholdes. Kode skal passes og plejes.
Avatar billede Asky Forsker
21. september 2023 - 16:47 #14
Den nye kode i responsfilerne er faktisk udviklet fra bunden, så jeg har haft mulighed for at lave den så overskuelig som muligt. Den er meget mere overskuelig end den gamle.
så er det bare om at passe og pleje den og følge med i spørgsmålene her i eksperten.dk