Avatar billede luffe1955 Seniormester
17. september 2023 - 17:07 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Bios

er dr nogen der ved hvordan man opdater bios på en Pakard Bell
model EN TE 70BH
jeg kan hente bios driver på hjemmesiden
https://www.acer.com/dk-da/support/product-support/EN%20TE70BH/downloads?suggest=EN%20TE;2
men der står intet om hvordan man installere den
jeg er i den situation at der ikke er noget styresystem på den Computer det drejer sig om , jeg kan ikke indlæse windows10
pc står bare med logo og prikker der køre rundt
håber der er en der har en løsning. 😉
jeg har tidligere haft blå skærm når jeg har forsøgt at installere.
men jeg har nu haft HD ude af PC og formateret den i et program til GPT UEIF partion.
dette er et side spørgsmål til et allerede oprettet spørgsmål om lignende problem hvor jeg er strandet nu 🤔
mvh Luffe
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. september 2023 - 17:34 #1
Du burde kunne  installere uden at opgradere BIOS - Kan du komme i BIOS -står denne til MBR skal du installere fra et MBR medie eller ændre i BIOS.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. september 2023 - 17:36 #2
Den, du henter er en pakket fil (.ZIP)
Du skal bruge et alm usb-stik (formater det, så det er 100% tomt)
Udpak .zip filen på usb-stik
Genstart pc, og opdater bios i post-forløbet af boot-rutinen - der er flere metoder jf Intel på https://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/resources/how-to-update-bios.html

Og tjek lige dine data en gang til:
Du henter en ny bios fra acer.com, men din pc er en Packard Bell - Jeg tror ikke, at de to passer sammen, og du risikerer at pc går død. tjek endelig flere link på https://www.google.com/search?sca_esv=566090906&q=Packard+Bell+EN+TE70BH+bios&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwj-m9mj_LGBAxUobPEDHVtbAYMQBSgAegQICBAB&biw=1436&bih=879&dpr=1
Avatar billede luffe1955 Seniormester
17. september 2023 - 17:39 #3
Hej kurt54
jeg har tidligere fået at vide at Windows10 kun kan installeres som UEIF
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2023 - 19:14 #4
#3 Sludder. Det er Windows 11 der kun på officiel metode kan installeres på uefi. Min pc her er 12 år gammel og kører Windows 10 perfekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2023 - 19:16 #5
Jeg ser heller ikke nogen ide at opdatere bios. Min bios her er også minimum 12 år gammel.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
17. september 2023 - 20:03 #6
Det er kun hvad jeg har fået at vide her på sittet
Men hvad er der så galt siden jeg får konstant blå skærm, jeg synes jeg snart har prøvet alt muligt 🙃🤔
Avatar billede luffe1955 Seniormester
17. september 2023 - 20:07 #7
#6.  Det er bl.a.  Valby der skrev at man kun kan installere W10 på uefi og ikke på legasy
Avatar billede luffe1955 Seniormester
17. september 2023 - 20:10 #8
Men jeg skal ikke gøre mig klog på det, jeg har bare suget alle de gode råd til mig jeg har fået af dem der har prøvet at hjælpe mig
Mvh. Luffe
MEN lige nu er jeg mere på den end med
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. september 2023 - 21:36 #9
Når du har haft HD ude  -- så sikker dig begge stik er på plads og helt i bund.
Det er helt unødvendigt at pille HD for formatere den - det kan gøres fra installationsmedie eller for eksempel Hirens Boot Cd /DVD ( gerne på usbstik ).

Men kan du komme i BIOS - typisk ved at trykke F2 - eller DELETE tasten umiddelbart efter den er tændt - ofte vil den rette tast vises under boot.
Avatar billede valby Ekspert
18. september 2023 - 01:44 #10
Bios kan ikke finde USB. Når man søger på netter står der, at det kan skyldes en forældet bios. Det har jeg ikke kendskab til, derfor har jeg rådet til, at stille det som et spørgsmål på Eksperten. At bios står som UEFI kan vel ikke være årsag til at, windows installationen ikke går i gang ?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2023 - 06:56 #11
Som jeg læser det skulle pc her være fra 2016 og den burde kunne se USB uden problemer uden at opdatere på bios.
Måske er mediet fejlbehæftet eller forkert oprettet.
Avatar billede valby Ekspert
18. september 2023 - 11:31 #12
#11
Ja det mener jeg også, men når nu fakta er, at det kan den ikke, hvorfor så ikke opdatere bios?
GTP , UEFI eller ej, Windows installations burde starte op med besked om, at installationen ikke kan fortsætte fordi.....???
Det gør den ikke, ergo bios kan ikke læse USB.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2023 - 12:20 #13
Det er jo nemt at finde ud af. Man kunne på en anden USB prøve at oprette et Linux medie og prøve at boote på det. Virker dette er Windoes installations medie ikke brugbart og skal laves om.
18. september 2023 - 18:06 #14
Det kan være din boot order, der forårsager den ikke booter fra USB.

Enter skal du ændre opsætningen i BIOS/UEFI så USB står før Hard Disk / SSD, eller du skal lave en one-time boot.
For at lave en one-time boot skal du have din boot manager frem, find dokumentation for din maskine.
eller prøv at trykke ESC eller F2, under opstart før den begynder at loade fra Hard Disken, så skulle du gerne få en liste hvor du kan vælge hvor den skal boote fra.

Windows 10 kører smerte frit på BIOS, og jeg har ikke kunnet finde noget der siger at Micro Soft skulle have stoppet BIOS support for Windows 10.

Mht. BIOS / Firmware opgradering, er det bedst at holde sin BIOS / FW opdateret, det er jo netop fejl rettelser der er i de nye versioner.
Men, vent lige en 3 uger efter udgivelse for at se om den bliver trukket tilbage igen.
Læs release notes, for at se om der er noget man skal være opmærksom på, så som hvis man ikke kan opgradere direkte fra en meget gammel til nyeste version.
Og om man evt. skal slå BitLocker fra.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
18. september 2023 - 18:12 #15
jeg har både prøvet at lave installations medie med microsoft eget download værktøj, både på USB direkte og også fra ISO fil, der efter oprette medie i Rufus V. 4.2
ingen af tingene virker, har prøvet at hente linux bootet op på det med usb
det virkede, prøved at installer Windows 7 fra cd . det virkede, men den kom dog med en fejl jeg desværre ikke lige husker.
derefter formaterede jeg HD igen, og prøvede installerer win10 med uefi.
det virker ikke, men sætter jeg den til legasy , så kommer win10 logo på skærmen, men så stopper den igen med blå skærm 🥵🤔
Avatar billede luffe1955 Seniormester
18. september 2023 - 18:17 #16
#14
du nævner noget med Bitlocker, når jeg har oprettet usb  i Rufus, har jeg bemærket at der er flueben i Bitlocker, har det noget med det at gøre måske 🤔
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2023 - 08:39 #17
Hopper af tråden her.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 09:48 #18
BitLocker krypterer dine data, så hvis nogen skulle tage HDD / SSD af computeren og sætte den til monterbart enhed for diske, vil indholdet være krypteret og beskyttet med BitLocker, kun du under oprettelse vil kunne kende koden eller bruge gendannelses-middel med om.

Igen, du har BIOS indstillinger som du skal kunne aktivere og deaktivere. Her er det vigtigt før man starter at rette indstillinger og boot manager er indstillet til den rette.

Hvis du har installeret Windows 10 fra Windows 7 med Legacy, vil det nok højst sandsynligt Safe Boot også deaktiveret her.

For at kunne installere UEFI, skal Safe Boot også være aktiveret. Ergo, kunne du ikke se USB installationsmedium ved opstart.

Venligst, undersøge disse yderligere og du kan rigeligt finde disse emner fra YouTube, dog mest på Engelske indhold.

Vi har så godt så muligt givet dig relevante oplysninger her, gang på gang, og synes at man ikke er kommet længere fremme.

Vi hopper af her. 🙃
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 09:57 #19
#18
undskyld men jeg tror du har misforstået mig
det sidste jeg har skrevet, er de forsøg jeg har gjort,
ET ELLER ANDET VILLE JEG FORSØGE INDEN JEG SMIDER PC OVER HØJRE SKULDER.
jeg ved udmærket godt at Bios skal stå til UFIE og safe boot on ( Safe boot on bliver automatisk sat on når man vælger UFIE boot
det har den stået fra start,
jeg har mange gange før installeret Win10 på andre computer og aldrig støt på dette problem med blå skærm og hvilket gør at den ikke installere
mvh. lufe
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 11:07 #20
Blå skærm indikeres, at du ikke har startet Windows installation medium, men, at du har startet Windows almindeligt.

Venligst, hav nogen på besøg som er teknisk snilde med Windows installationer, eller aflever den til kyndig IT-reparatør. Det kan tænkes, at du kan få hjælp fra de meste:

Power
Elgiganten
Lokale selvstændige IT-butik / lokale reparatører
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. september 2023 - 11:19 #21
Du kan også prøve ældresagens IT-stuer hellere det end Elgiganten og Power..
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 11:21 #22
Ja, det lyder som en god alternativ
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 11:24 #23
Hvorfor overhovedet spilde tiden på at lave indlæg her på 2-3 emner på over 70 indlæg, når det kunne havde været klaret ved at besøge 'ældresagens IT-stuer'.

Eller hvis man ringer lidt rundt til venner og kammerater eller familie, om der ikke er nogen som kan komme på besøg og fikse den, hvorfor så ikke af den rute? Det er hurtigere.

Alternativt, er du nød til at bruge som alle andre sjældent benytter, hjælp fra:
Power
Elgiganten
Lokale selvstændige IT-butik / lokale reparatører
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 11:38 #24
Tak for alle jeres velmente svar
men jeg havde jo nok ikke prøvet at stille spørgsmålet her, hvis det ikke var for at jeg selv ville forsøge, at løse mit problem, som jeg har skrevet, så er det ikke første gang at jeg installere pc. men det er første gang at jeg oplever problemet med blå skærm og ingen installation.
og kan jeg ikke finde fejlen selv eller med den hjælp jeg har fået på eksperten, ja så  ryger den, jeg har ikke tænkt mig at ofre penge på den sag.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 13:17 #25
Hvis du vil gøre det nemmere for dig selv?

Køb nyt og skrot den gamle ud. Du kan tage disken ud og skaffe eksterne disk holder som kan sluttes til via USB 🙂

12 år gamle enheder er ude, nye enheder er billigere end gamle dage.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 13:24 #26
Avatar billede valby Ekspert
19. september 2023 - 13:27 #27
#25
Uffes PC er fra 2015, men alligevel, det er en bærbar i den billige ende, så det kan næppe betale sig, at kaste penge efter den.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. september 2023 - 13:52 #28
#24  @luffe1955

Har du forsøgt at lave en USB-stick med Linux og prøvet at boote fra den?

Det burde kunne afgøre, om den kan boote fra USB eller ej.

Når det er afklaret, kan du prøve med både Linux'en og Win10-installer'en på en anden maskine, om den så kan boote fra dem begge.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 14:10 #29
#28
ja jeg har tidligere prøvet at boote op på en linux jeg har hentet. og det ville den gerne ( jeg kørte linux, ikke instal. )
men jeg kan prøve igen.
jeg ved at Windows instal USB virker.
da jeg prøvede at flytte HD over i en anden bærbar  Acer ( og den er gammel, men den virker fint), efter instal. flyttede jeg så HD tilbage i problembarnet, og så var jeg tilbage til blå skærm 🤔
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. september 2023 - 14:18 #30
Hvis du lander i blå skærm, altså at den rent faktisk påbegynder opstart, så er det sandsynligvis noget driver-hejs, den falder i.

En sidebemærkning: Windows er så snedig, at flytter du disken over i en anden maskine, vil den forsøge at tilpasse driver-sættet, så det matcher den maskine. Hvis den så ikke er blev helt færdig med at konfigurere det hele.... :-(

Men med helt tom HDD, boot og installer fra USB - hvad sker der så?
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 14:26 #31
jeg vil prøve at flytte disken over i en anden maskine, jeg har prøvet det tidligere
men der skete det samme da jeg flytte HD tilbage i pc ( blå Skærm )
nu har jeg taget HD ud igen sikre mig at den er helt tom evt formater med dette ( HDD LLF Low Level Format Tool)
j inden jeg prøver på ny
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. september 2023 - 14:32 #32
Undgå så vidt muligt værktøjer til LLF, da de rydder markering af bad blocks- I bedste fald skal controlleren fange og markere dem igen, i værste fald mister du data på det.

Men giv lyd, når du har prøvet med en blank disk, så ser vi hvad der sker.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 14:43 #33
#32
har lige kigget i disk håndtering via den pc jeg sidder på. jeg satte HD i Docking st.
og jeg kan se at disken ikke er ændret siden jeg formaterede den. den står som ikke alkoleret
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. september 2023 - 14:49 #34
Det lyder rigtigt. "Ikke allokeret" betyder 0 partitioner. Så kan den netop allokeres under installationen.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 14:58 #35
det er efter jeg har formateret den. programmet man formater i slutter faktisk med at skrive at man skal huske at aktiver HD. altså alkolere den. men der andre heri tråden der skrev at den ikke skulle alkoleres før, den skulle betragtes som ny
der mener jeg nu også at man alkolere den først ???
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 15:00 #36
Det lyder rigtigt. "Ikke allokeret" betyder 0 partitioner. Så kan den netop allokeres under installationen.
øh jeg havde vist ikke læst ordentligt hvad du skrev 🤦‍♂️
men nu prøver jeg forfra på donor pc.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 15:10 #37
i skrivende stund er jeg gået igang med at installere på donor PC
enda fra den recovery usb jeg har modtaget fra Acer. der botter den fint op
den er i gang med recovery
donor pc er en Compac og ikke en acer
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 15:56 #38
#32
jeg kommer nok ikke videre i dag, jeg får ikke lov til at installere på Donor pc
den kommer siger at den kan ikke installer for disken er GPT  typen
så skal jeg evt formater og ændre disk type ??
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 16:36 #39
jeg kunne kun installer med MBR på donor pc
så da jeg satte Hd tilbage i problem pc ( skriver den NO BOOTABLE DIVICE )
så den vil ikke boot op på gpt. så prøvede jeg at sætte den til legasy så kommer den blå skærm igen, så der er nok ikke noget at gøre 🙁
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2023 - 17:18 #40
Tak for din tid, og venligst hent hjælp udefra i stedet for her.

Dette er allerede bevist med 3 andre indlæg du tidligere har lagt ind.

Tag imod vores anbefalinger, så kommer du langt hurtigere. Du kan ikke gøre dette alene, og skal gøre dette med teknisk snilde ved siden af 😂🤣

Hej hej, stop med at plage os 😂
Avatar billede luffe1955 Seniormester
19. september 2023 - 17:31 #41
Jørgen du skal lige vide at jeg prøver ikke at plage nogen
Men det var #34 der bad mig om at vende tilbage
Jeg mener jeg har sagt pænt tak for alle velmente svar 😊
Avatar billede valby Ekspert
19. september 2023 - 17:48 #42
#40
Enhver af os kan jo, til en hver tid, gøre som 220661, og hoppe af.
Hvis du bliver hængene, er det da selvplageri. 😁
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2023 - 10:47 #43
😂👍🙃
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2023 - 11:52 #44
Jørgen B plejer da at være flink til at skrive at han hopper af 🤣
Gjorde det også her i #18😎
Avatar billede valby Ekspert
20. september 2023 - 12:00 #45
Ja det er han påfaldende flink til :-)
Avatar billede valby Ekspert
20. september 2023 - 12:04 #46
Men Ok, han er også flink til at komme med gode forslag, det må siges. 😊
Avatar billede luffe1955 Seniormester
20. september 2023 - 15:24 #47
Hej CRkrogh
Har prøvet det du forslog
Afprøvet på en Acer St.
Begge USB både win10 instal og Linux Mint
Virker fint( booter op )
Mvh. Luffe
Avatar billede luffe1955 Seniormester
03. oktober 2023 - 13:03 #48
Hej Alle sammen
har nu valgt at skrotte projektet og dermed PC
venter til der kommer et godt tilbud på en nyere PC
jeg står ikke og mangler den
Så endnu en gang stor tak til alle, der har prøvet at hjælpe mig.
Mvh. Luffe