Avatar billede chiefbigchief Mester
22. september 2023 - 16:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Lås numerisk tastatur.

Får jævnligt et skema fra min læge hvor jeg skal indtaste mit blodtryk for en uge.
Efter at have indtastet første måling og trykker på næste felt springer skærmtastaturet tilbage til bogstaver.
Er der en mulighed for at låse tastaturet på numerisk, så jeg ikke hver gang skal skifte til tal.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. september 2023 - 23:33 #1
Er du i windows eller?
Når jeg slår skærmtastatur til, er der også tal foroven, men derudover er en af tasterne mærket "indstillinger". Der kan jeg/man slå numerisk tastatur til.
Det burde kunne løse dit problem.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. september 2023 - 23:41 #2
Nå, kan nu se, at du havde lagt spørgsmålet i ios gruppen, så der hjælper mit svar jo ikke. Beklager.
Avatar billede kurtba Ekspert
24. september 2023 - 00:15 #3
Du er vel klar over, at i den øverste linie på tastaturet er der også indbygget tal.
Du kan formentlig se et svagt tal øverst på tasterne.
Hvis du trykker på en af disse taster og så trækker nedad på tasten, så skriver den tallet i stedet for bogstavet.
Så man behøver ikke at have tal delen fremme hele tiden.
Avatar billede chiefbigchief Mester
24. september 2023 - 09:59 #4
Nej det var jeg ikke klar over, og på min iPhone 13 pro kan jeg ikke få det til at virke.
Vil kun skrive qwert Osv.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2023 - 11:25 #5
Kurts trick findes kun på iPad, ikke iPhone.
Avatar billede chiefbigchief Mester
24. september 2023 - 12:35 #6
Ok jeg har kun iPhone at arbejde på.
Prøver at lade spørgsmålet stå for at se om der kommer en ny løsning på spørgsmålet.
Avatar billede puren Ekspert
24. september 2023 - 17:50 #7
ved ikke om det virker men https://www.proshop.dk/Tastatur/Satechi-Aluminum-Slim-Rechargeable-Wireless-Bluetooth-Keypad-Space-Grey-Numpad-Graa/2625731 bemærk det er en bluetooth version så ikke noget med en dongle som skal installers for det kan man ikke på en iphone
Avatar billede chiefbigchief Mester
24. september 2023 - 18:13 #8
Jeg har og så en en Macbook som jeg kan bruge til at svare lægen, det jeg jeg ville var at kunne svare lægen via iPhone når jeg på farten.
Måske skulle jeg foreslå Apple den ændring til iOS opdatering.
Mvh.Chiefbigchief.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2023 - 18:30 #9
Inden du skriver til apple, så se lige på størrelsen af taster. Hvis de skal have flere funktioner ved at flytte en finger 1-2 mm op/ned, så mangedobles tastefejl, og brugerne slår det fra.
Avatar billede chiefbigchief Mester
24. september 2023 - 18:46 #10
Jeg tænkte mere på en funktion ala skiftetasten, hvor man ved at taste to gange kan holde store kogstaver på den tast hvor man vælger tal.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2023 - 19:07 #11
skriv til dem... vi får det næppe løst her.
Avatar billede chiefbigchief Mester
24. september 2023 - 19:18 #12
Hvem skal jeg markerer som løsning?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2023 - 19:45 #13
dig selv
Avatar billede Erik K Ekspert
24. september 2023 - 22:16 #14
Du kan i appstore finde en app, der hedder numpad, som kan bruges på iPhone.
Den koster kr 19,-
Måske det er løsningen for dig.
Der er skrevet en del henvendelser til Apple om dette emne gennem årene, men det ser ikke ud til at have nogen effekt.

Du kan selvfølgelig også skifte til en Androidtelefon - de har konstant tal- og bogstavvisning på tastaturet.😔