Avatar billede Christian Juniormester
28. september 2023 - 09:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trække et tal ud

Hejsa

Har en dataforbindelse der henter fodbolddata ned
Det kunne være:
Goals(Penalty) - 7 (1)
Jeg har brug for at kunne få skilt disse 2 ad uden parenteserne
Til Goals har jeg denne formel
=VENSTRE([@[Goals (Penalty)]];SØG(" ";[@[Goals (Penalty)]])-1)

Der skal jo tages højde for at det samlede antal mål sagtens kan blive 2-cifret

Hvordan ville eksperterne her isolere målene scoret på straffespark i egen celle?
Jeg forsøgte først med det mest nærliggende :)
=MIDT(HØJRE([@[Goals (Penalty)]];SØG(" ";[@[Goals (Penalty)]])+1);2;1)
At indlejre det i en =MIDT formel

Jeg ramte dog et problem med en værdi på 10 (0). Her returneres (

Gode råd :) ?
Avatar billede MaxZpaD Professor
28. september 2023 - 12:39 #1
=HVIS.FEJL(TEKSTSPLIT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT([@[Goals (Penalty)]];"(";"");")";"");"- ";"");" ")*1;TEKSTSPLIT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT([@[Goals (Penalty)]];"(";"");")";"");"- ";"");" "))
Avatar billede MaxZpaD Professor
28. september 2023 - 12:45 #2
Eller lidt bedre

=HVIS.FEJL(TEKSTSPLIT(UDSKIFT(UDSKIFT(TEKSTEFTER([@[Goals (Penalty)]];" - ");"(";"");")";"");" ")*1;TEKSTSPLIT(UDSKIFT(UDSKIFT(TEKSTEFTER([@[Goals (Penalty)]];" - ");"(";"");")";"");" "))

Kræver muligvis Excel 365 for formelfunktionerne TEKSTSPLIT og TEKSTEFTER.
Avatar billede MaxZpaD Professor
28. september 2023 - 12:50 #3
De første to tog hensyn til, at en tekst ikke kan multipliceres med 1 for at skabe en talværdi ud af den udtrukne tekst (derfor HVIS.FEJL), men da formlen nu kun udtrækker teksten efter " - ", vil det altid kun være talværdier, og derfor kan HVIS.FEJL droppes igen.

=TEKSTSPLIT(UDSKIFT(UDSKIFT(TEKSTEFTER([@[Goals (Penalty)]];" - ");"(";"");")";"");" ")*1
Avatar billede ebea Ekspert
28. september 2023 - 13:17 #4
Er det de(t) sidste tal i de sidste 2 paranteser du vil have ud?
Avatar billede Christian Juniormester
28. september 2023 - 13:49 #5
Ja ebea
Avatar billede Christian Juniormester
28. september 2023 - 13:51 #6
#3 Har aldrig prøvet hverken Udskift, Tekstsplit eller Tekstefter
Jeg giver den et forsøg :)

Sidder lige på job
Avatar billede anedi Ekspert
28. september 2023 - 15:18 #7
Du kan til straffesparkene også benytte:

=MIDT([@[Goals (Penalty)]];SØG("(";[@[Goals (Penalty)]];1);1000)*-1

Den leder efter første parentes og tager resten af teksten i cellen: (5) eksempelvis, hvilket opfattes som -5. Ved at gange med -1 får du tallet med positivt fortegn.

Vh
Anedi
Avatar billede Christian Juniormester
28. september 2023 - 15:34 #8
Tak Anedi

Det virker perfekt
Avatar billede anedi Ekspert
29. september 2023 - 12:23 #9
Velbekomme.
Det var godt det kunne bruges.