Avatar billede MadsJakobsen Praktikant
02. oktober 2023 - 17:28 Der er 11 kommentarer

UniFi AP problemer

Hej,

Jeg oplever lidt udfordringer med mit trådløse internet. Det virker ikke til at være særlig stabilt og hastigheden ligger langt fra det forventet.

Mit setup er som følger:

Fibernet fra Hiper 1000 m/bit
Zyxel router fra Hiper
2 x Unifi Pro Long Range accespoints

I routeren har jeg deaktiveret wifi og accespoints er kablet direkte til router.

Jeg får maksimalt 200 m/bit download fra mine AP’s når jeg måler med hastighedstest (direkte kabel mellem PC og router er omkring de 800 m/bit).

Umiddelbart synes jeg de 200/mbit er i den lave ende, eller er det bare mig?

Herudover har mine Sonos enheder det med at forsvinde og komme igen (vidt forskelligt hvilke der forsvinder).

Jeg havde for 2-3 måneder siden samme setup blot med 300/mbit frem for 1000 m/bit samt en ældre router som også var fra Hiper - og her virkede alt fint…

Er der nogle som har nogle ideer til hvad jeg skal ændre i router, AP’s eller noget helt andet?

Jeg har genstartet og nulstillet alle dele mange gange efterhånden.

På forhånd tak :)
Avatar billede ebea Ekspert
02. oktober 2023 - 17:48 #1
Er det på 2.4 GHz du måler? Prøv at teste på 5 GHz.
Jeg kender ikke Zyxel routeren fra Hiper, men Zyxel har nu aldrig været kendt for at lave gode Routere.
Avatar billede MadsJakobsen Praktikant
02. oktober 2023 - 17:55 #2
Begge dele er slået til på AP’s :)
Avatar billede ebea Ekspert
02. oktober 2023 - 18:19 #3
#1 - Har du testet forskellen. Det hjælper ingenting at aktivere det, hvis du rent faktisk ikke bruger det.
Avatar billede MadsJakobsen Praktikant
02. oktober 2023 - 19:17 #4
Ja hastigheden er lidt hurtigere på 5Ghz, men der dur vidste ikke når man har Sonos som primært køre på 2,4 GHz.
Avatar billede ebea Ekspert
02. oktober 2023 - 19:36 #5
#4 - Jeg tror nu den (5 GHz) er noget hurtigere. Og ja, det er nøjagtig det der er problemet, at du har enheder som kun kan køre 2.4 Ghz.
Men jeg ved ikke hvordan du bruger dine opsætninger, og hvor mange enheder som kører på 2.4 Ghz, når alt kører i det daglige.
Hvis du streamer fra f.eks. din tlf. så sæt den til at forbinde på 5 GHz.
Med det udstyr du har (Router og AP), og det som har muligheden, så flyt det til 5 GHz.

Hvis du f.eks. havde valgt UniFi U6-LR Access Point så ville du have  fået et yderligere løft i WiFi hastighed, da den har 4x4 MiMo, hvor Pro modellen har 2x2.

Så som skrevet, ville jeg flytte det der kan, over på 5 GHz, og så se hvad det bringer. Og de enheder som kan køres direkte kablet, så gør det.
Og så burde din målte hastighed direkte på kablet til routeren, være højere end 800 MBit, på en 1000 MBit forbindelse.
Avatar billede MadsJakobsen Praktikant
02. oktober 2023 - 19:46 #6
Hvordan flyttes enkelte enheder over på 5 GHz?

Jeg har i dag oprettet en UniFi server gennem browser på min PC. Her kan man dog kun redigere indstillinger når PC er tændt. Tidligere oprettede jeg mine AP med app, hvor det blev kaldt stand alone mode. Er der forskel på de to metoder?
Serveren gennem PC giver selvfølgelig flere indstillingsmuligheder.
Avatar billede ebea Ekspert
02. oktober 2023 - 20:45 #7
#6 - De enheder som kan køre 5 GHz, vil automatisk gøre dette, da de i de fleste tilfælde ikke giver mulighed for at ændre status (2.4 VS 5). Når jeg skrev "flytte over på", så tænkte jeg på Tlf. og Tablets, som typisk har muligheden.

Du skrev jo, at du har forbundet dine AP's med kabel, så det er også den rigtige måde, og formentlig også det du har gjort i App'en som kan bruges på UniFi modellen.
Jeg tror ikke det er den optimale løsning, at have en Server opsat på din PC. Jeg kan ikke se fordelen. Ved at bruge kablingen på dine AP, bruger du den optimale hastighed, på de forbindelser de nu giver (2x2 på 2,4GHz og 4x4 på 5 GHz).
Avatar billede MadsJakobsen Praktikant
02. oktober 2023 - 20:52 #8
Modtaget. Så bør jeg vil køre med 2,4 og 5 seperat og ikke som samlet netværk?

Har du andre bud på alt det som hedder snooping, multi enchance, DCHP osv?
Avatar billede ebea Ekspert
02. oktober 2023 - 21:36 #9
#8 - Din Router kører jo med begge frekvenser aktive (med mindre du aktivt ikke har opsat dem), så det er dit WiFi netværk.
Så, som jeg skrev, aktiver 5 Ghz på de enheder som du har mulighed for.

Når du skriver Snooping, går jeg ud fra, at du tænker på netværk. Og da du ikke har switche, er det ikke noget du kommer i berøring med.

Multi enhance, har jeg ikke noget erfaring, eller kendskab til.

DHCP server, har du jo allerede, i form af din Router, som egentlig er en mini server, til at uddele IP adresser, til tilkoblede enheder.

Men det bedste du kan gøre, er at lave et overblik over dine enheder (Antal), og så se realistisk på dette, og lav overblikket ud fra det. Og lad være at "overdramatisere" noget, som egentlig ikke er nødvendigt.
Avatar billede kulawig Professor
03. oktober 2023 - 13:43 #10
du har egentlig selv skrevet løsningen ... det virkede bedre på din gamle router...
så prøv at låne dig til en ordentlig router (som ebea skriver er zyxel ikke berømte for deres routere) ..

selv med fabriks indstillinger bør du få en bedre up/down hastighed

hvis dit AP er pro modellen med 2 Lan port, så prøv at sætte din pc i sekundær port på AP og så se hvilken hastighed du får kablet gennem det
(bare for at udelukke fejl på din kabling til AP)

!! du må ikke slutte kablet til AP direkte i en computer hvis der bliver leveret passiv POE gennem det!!
Avatar billede MadsJakobsen Praktikant
03. oktober 2023 - 14:50 #11
Den gamle router var blot en ældre Zyxel model end den jeg har nu. Den er sendt retur til Hiper, da de mente jeg skulle have den nye udgave.

Jeg skrev forkert - det er ikke Pro modellen jeg har, men LR Long range.