Avatar billede Jordegern Seniormester
04. oktober 2023 - 23:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Jordledning fra stikkontakt

Jeg har en stikkontakt med jord i min have. Til kontakten går 1.5 kvadrat. Så har jeg tænkt på at banke et jernrør ned i jorden og trække en ledning fra kontakten.  Så skulle der være jord på?
Jeg har kigget i gruppetavlen. Der er en skinne hvor jord fra alle pvik er sat til. Men der går ikke nogen ledning fra skinnen. Hvad kan det så bruges til?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2023 - 23:30 #1
Lad være med at gøre det.

Den eneste rigtige ting du kan gøre, er at betale en autoriseret elektriker til at kigge på det, og gøre hvad der nu måske skal gøres.
Avatar billede Jordegern Seniormester
04. oktober 2023 - 23:34 #2
Jeg er godt nok lidt bekymret. Jeg har surfet på jordforbindelse og der står at jord skal være 6 kvadrat. Men er 1.5 kvadrat ikke bedre end ingenting?
Det med jord, er det ikke noget, der var godt før man opfandt hpfi relæet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2023 - 23:49 #3
Som man siger på udenlandsk: It's complicated.

Der er jo noget lovgivning om stærkstrøm, som man kan læse, men den siger vistnok noget i retning af at såsnart det handler om jord og vand (jordledning, vådrum), så kræves en autoriseret elektriker. I et vist omfang ellers må man vistnok godt selv. Jeg er ikke selv hverken jurist eller elektirker, men det er min egen tommelfingerregel.

Og når der er lovgivning, og når vi også snakker forsikring, så skal man passe på.

Konkret er "jernrør" ikke nok. Kobber, passende længde og antal i forhold til jordforhold, og en konkret måling af modstand efter montering.

Det koster lidt - men det er for en gangs skyld pengene værd.
Avatar billede Jordegern Seniormester
05. oktober 2023 - 08:58 #4
Hvis et hus brænder ned, og det er på grund af en ulovlig el installation, så dækker forsikringen ikke. Så man skal ikke lave ulovlige installationer. Nogen el arbejde er autoriseret arbejde i Danmark. Så det skal udføres af en autoriseret installatør eller en autoriseret installatør skal føre tilsyn.
Avatar billede Richard Thune Forsker
05. oktober 2023 - 09:52 #5
re #2 hpfi relæet reagerer på fejlstrøm, dvs. at hvis din vaskemaskine har en fejl så ydersiden er under spænding men maskinen står på gummifødder så sker der ikke noget før du laver jordforbindelse, gennem dig, ved at røre ved den. Hvis relæet virker skulle det udløse før der sker dig noget. Er den jordforbundet vil relæet udløse med det samme fejlen opstår.
Avatar billede Jordegern Seniormester
05. oktober 2023 - 16:30 #6
Det er vist bedst jeg dropper min ide om hjemmelavet jordforbindelse. Det hele virker også meget godt uden jord.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. oktober 2023 - 18:12 #7
Godt. Men hvad med et "el-check" fra en autoriseret installatør. Sådan een vil netop kunne fortælle om "Det hele virker også meget godt". Det er nok noget med 1000-2000 kroner.
Avatar billede Jordegern Seniormester
05. oktober 2023 - 19:17 #8
En ting er at tingene virker. Noget andet er hvad en installatør vil sige til det. Fx er der overgang i vaskemaskinen. Når jeg sætter en polsøger på, så lyser den. Hvis jeg skal prioritere noget, så skal det være jordforbindelse. Jeg forestiller mig at snakke med en installatør og selv købe stumperne og selv trække ledningen fra gruppetavlen, dvs hen til gruppetavlen, ikke ind i den. Så skal installatøren montere jordspyddet og samle ved jordspyddet og i gruppetavlen. Det bliver nok to-tre timers arbejde. Men nu må vi se, der er så meget der trænger.