Avatar billede mnburrell Juniormester
05. oktober 2023 - 21:04 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Skuffelse

Jeg fik købt en ny computer lørdag den 30 september 2023
Og siden har jeg kæmpet en brav kamp for at lægge de programmer ind i den, som jeg skal bruge, men hver gang går den ned og sletter alt jeg har lagt ind og starter forfra som helt fabriks ny.
Det går jo slet ikke når skal bruge den til billed behandling og derfor skal have meget plads og skulle kunne regne med den er i orden.
Derfor må jeg indrømme at jeg er dødtræt og tappet for energi.
Min gamle computer virker dog stadig, selv om der er en hvid tværstreg hen over skærmen og den er meget langsom.
Men lige nu er jeg skuffet og ked af det og har pakket den nye væk. Der må være en alvorlig fejl på den og den bliver sendt tilbage til forretningen, når jeg har modtaget en label til at klistre på kassen.
Hilsen fra Marion
Avatar billede valby Ekspert
05. oktober 2023 - 21:36 #1
Du bliver nød til, at fortælle hvad det er for en Computer og hvilket styresystem der ligger på den, samt hvilke programmer du ønsker at installere.
Avatar billede mnburrell Juniormester
05. oktober 2023 - 22:22 #2
ASUS TUF Gaming F17 FX707ZV4-HX018W Bærbar PC - Intel Core i7 (12. Gen) 12700H / 2.3 GHz - 16 GB DDR4 - 1 TB SSD M.2 PCIe 4.0 - NVM Express (NVMe) - 17.3"

Mange forskellige programmer alle de som jeg har på min gamle computer, f.eks.
Paint Shop Pro, Photoshop Element 6, Frontpage 3, Office 7. Pupliser 7 og en del flere

Mir styresystem er Windows 11
Avatar billede kurtba Ekspert
05. oktober 2023 - 22:34 #3
Nu ved jeg ikke, hvor gamle alle dine programmer er, men jeg er vidende om, at Photoshop Element 6 ikke er kompatibel med windows 11. Jeg kan sagtens forestille mig, at det er samme problem du har med de øvrige programmer, da de umiddelbart virker ret gamle for mig. Man kan prøve at installere dem i kompatibel mode, men det vil ofte ikke lykkes. Windows 11 er mere kræsen over for gamle programmer, end windows 10 var.
Hvis din office 7 er identisk med Microsoft office 7, så var den også kendt som Microsoft office 95, og den er heller ikke kompatibel. Hvis det er Microsoft office 2007 er det ikke et program, som microsoft anbefaler til win 11, men om den direkte ikke virker ved jeg ikke.
Paint shop pro findes også i mange versioner, og de ældste af dem vil helt sikkert heller ikke virke med win 11.
Så det kunne tyde på, at du har købt dig en rigtig god pc, men er blevet fanget af, at dine programmer er for gamle og inkompatible til den fagre nye verden.
Avatar billede valby Ekspert
05. oktober 2023 - 22:56 #4
Ak ja, det som #3 skriver, skal du nok undersøge, inden du sender din PC tilbage.
Men du har vel kunne installere andre programmer som f.eks LibreOffice eller andre?
Avatar billede mnburrell Juniormester
05. oktober 2023 - 23:06 #5
Jeg har haft både office pakke 2007 inde og  Frontpage 2003 og Paint Shop Pro 2020 og E-Sword. Norton har været inde og lægge de 3 programmer jeg har hos dem. Og Microsoft har været inde og fjerne Skylageret på de 5 GB, som gjorde at  jeg  ikke    kunne  komme videre.
Hvis der er en fejl, burde den forklare hvordan jeg får rettet den i stedet for at afinstallere alt synes jeg
Hilsen Marion
Avatar billede valby Ekspert
05. oktober 2023 - 23:50 #6
Har haft X inde. Betyder det, at de er blevet slettet igen, og at computeren derefter står som fabriksny ?
Avatar billede mnburrell Juniormester
06. oktober 2023 - 00:12 #7
Ja sådan er det desværre
Avatar billede valby Ekspert
06. oktober 2023 - 01:07 #8
Jeg har aldrig hørt noget lignende, så det er klogt af dig, at returnere den computer.
Vedrørende din gamle computer. Har du renset den for støv? Hvis det er en bærbar. så brug en dåse med trykluft - udendørs, men hold på ventilatoren. Du kan også prøve, at sætte en skærm til den, så du ved, om fejlen ligger i computeren eller skærmen. Hvis harddisken ikke er SSD kan du sætte en sådan i, efter du har klonet den. Og husk, at der skal være ca. 20% friplads, ellers kører den for langsom.
Avatar billede INK Ekspert
06. oktober 2023 - 07:57 #9
Din pc kan selvfølgelig være fejlbehæftet, men som kurtba i #3 skriver, så er dine programmer ældgamle. Med en ny pc vil du sikkert genopleve disse problemer, når du forsøger at installere 15-20 år gamle programmer.
Avatar billede valby Ekspert
06. oktober 2023 - 08:15 #10
#9
Så vidt jeg forstår, har Marion haft:  office pakke 2007 inde og  Frontpage 2003 og Paint Shop Pro 2020 og E-Sword. Norton installeret, hvorefter computeren har slettet dem og er gået tilbage til fabriksinstallation.
Kan det være rigtigt, at W11 ikke kan køre en eneste af disse programmer. ?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2023 - 08:43 #11
Er der mon prøvet at deaktivere Norton når man installerer. Programmer fra 2020 bør da kunne virke på Win11.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2023 - 08:46 #12
Er godt klar over at ældre programmer ikke vil virke.  Man er nødt til at finde nye alternativer.  Jeg tænker måske den gamle pc kører win7 og her bliver springet for stort til 11.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2023 - 08:48 #13
Jeg ved at Windows 10 er bedre til at håndtere ældre programmer end 11. Men den er også en stakket frist da opdateringer udløber om 2 år med mindre man kan gå entreprise vejen. Jeg vil der være opdateringer til 2029.
Avatar billede valby Ekspert
06. oktober 2023 - 09:03 #14
Jeg finder at Marion har ret med hensyn til manglende forklaring.
Burde der ikke stå f.eks. at programmet er inkompatibelt med W11. ?
Avatar billede valby Ekspert
06. oktober 2023 - 09:07 #15
Ps. Jeg kører med Paint Shop Pro 9, et ældgammelt progran, det kører fint.
Så skulle  Paint Shop Pro 2020 vel også kunne køre. ?
Avatar billede valby Ekspert
06. oktober 2023 - 09:17 #16
Fra Corel: https://kb.corel.com/en/128570
Så ja det skulle kunne køre.
Avatar billede INK Ekspert
06. oktober 2023 - 09:40 #17
#9 Har nu læst tråden igen. Har aldrig oplevet en pc, der går ned og selv nulstiller! Så jeg tror, der er noget galt med software eller hardware på maskinen. Den skal ombyttes!
Avatar billede thov Forsker
06. oktober 2023 - 11:39 #18
Samme øvelse her, og gamle programmer som f.eks. Paint Shop Pro 5,
kommer fint ind i Windows 11.
Jeg skulle bare højreklikke på install filen og vælge: "Kør som administrator".
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2023 - 12:58 #19
#18 Den "øvelse" gør jeg altid når jeg installerer hvis det er muligt.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. oktober 2023 - 20:26 #20
Jeg savner lidt nærmere information om, hvor i processen det går galt. Umiddelbart lyder det som om, at det går galt med alle programmer, men samtidig står der et sted, at den sletter alt, som er installeret.
Sidstnævnte siger jo så, at det godt kan lykkes at få nogle af programmerne ind, inden det går galt.
Så lidt mere præcist om, hvornår går det galt - ved installation af hvilket program.
Lidt nærmere beskrivelse af, hvad sker der - skriver den noget om fejl eller?
Umiddelbart kunne jeg have lidt mistanke om, at Norton kan drille, da deres programmer er kendt for at kunne være kræsen over for andre programmer, ikke mindst i forbindelse med installation, hvor Norton kan opfatte andre programmer som farlige/inficerede osv, således at nogen foreslår, at Norton er deaktiveret, mens man installerer.
Har du brug for Norton programmerne? Windows har indbygget virusprogram m.m., som fint rækker til alm. menneskers brug, således at ekstra virus beskyttelse i form af Norton eller andre programmer forekommer at være spild af penge.
Kan se at 220661 også peger lidt på Norton under installation.
Avatar billede mnburrell Juniormester
11. oktober 2023 - 11:57 #21
Kære venner i Computerworld

Nu har jeg fået skik på min ny computer HURRA!!!

Den var ellers blevet pakket ned for at blive sendt tilbage til købsstedet,

men jeg fik at vide, at det ville koste mig 495 kr. for mig at sende den tilbage,

så pakkede vi den ud igen for at give den endnu en chance.

Og tænk engang, så opførte den sig ordentligt

Den hedder ToughLady (Besværlige dame)

Og det har den været,

men nu er det fortid

Tusind tak for al jeres hjælp.

Det der hjalp mig mest var de ord: "Du har nok fået en rigtig god computer"

Hilsen fra Marion
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2023 - 12:06 #22
Hvad gjorde du anderledes denne gang?
Avatar billede valby Ekspert
11. oktober 2023 - 12:13 #23
Til lykke 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2023 - 12:15 #24
#21 Ja fint det løste sig.  Men kunne være fedt med metoden der gjorde forskellen?
Avatar billede mnburrell Juniormester
11. oktober 2023 - 12:57 #25
Jeg gjorde ingenting anderledes

INGENTING overhovedet.

Men jeg har fået installeret Frontpage 2003

Og Office pakken 2007 for Students

Puplisher 2007 kunne jeg IKKE få ind

Og heller ikke Photoshop Elements 6

Computeren kører som smurt

Mange hilsner fra Marion
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2023 - 15:50 #26
#25 OK.
Avatar billede mnburrell Juniormester
11. oktober 2023 - 16:46 #27
Jeg ved ikke hvad der gjorde at min "ToughLady" ikke gik ned for 8. gang.
7 gange gik den fuldstændig ned og jeg kunne ikke noget før jeg slukkede og tændte for den og så måtte jeg starte den forfra igen. Der kom nogle blå sider frem med nogle valg jeg kunne gøre, men ikke noget der kunne bevare de programmer jeg havde installeret.
Hilen igen fra Marion
https://marionpspdesigns.dk/