Avatar billede KATM Novice
11. oktober 2023 - 09:03 Der er 1 løsning

VBA indsæt billed fra drev

Hej
Jeg har denne VBA til at indsætte billed fra et derv

Sub Billede()
'Sub Indsæt_billede()
'
' Sub MacroInsætBillede()

    Filnavn = ActiveCell.Value

    ActiveCell.Offset(2, 0).Range("A1").Select 'bestemmer hvor billedet skal indsættes

    ActiveSheet.Pictures.Insert("I:\Axbilleder\" & Filnavn & ".jpg").Select
    Selection.ShapeRange.LockAspectRatio = msoTrue
    Selection.ShapeRange.Height = 120
    Billednavn = Selection.Name

    ActiveCell.Offset(0, 2).Range("A1").Select
End Sub

Den virker, men hvis der ikke er et billed i mappen går den selv fejl, hvor skal jeg lave en if, og hvordan skal den se ud?  Der skal bare ikke sættes et billed ind.
Avatar billede MaxZpaD Professor
11. oktober 2023 - 09:37 #1
Du kan f.eks. indsætte denne linje før billedet forsøges indsat:

If Dir$("I:\Axbilleder\" & Filnavn & ".jpg", vbNormal) = "" Then Exit Sub

Koden tjekker for, om billedfilen faktisk findes, og hvis ikke, så stoppes/forlades makroen.